شناسهٔ خبر: 51228417 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

زندگی زنده‌یاد عباس ماهیار مستند رادیویی شد

 بهروز رضوی دوشنبه (15 آذرماه) در برنامه « چراغداران» رادیو فرهنگ مروری کوتاه بر زندگی و آثار یکی از خاقانی پژوهان بزرگ معاصر، عباس ماهیار، کسی که عمری را وقف زبان‌ فارسی کرده دارد. 

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برنامه «‌چراغداران» مستندی رادیویی است که به روایت زندگی و آثار مفتخر فرهنگی‌و‌هنری و‌ ادبی کشورمان اختصاص دارد و در برنامه دوشنبه 15 آذر‌ماه یکی از بزرگ‌ترین خاقانی پژوهان کشورمان معرفی می‌شود.

عباس ماهیار، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی و یکی از مهم‌ترین و پرکارترین خاقانی پژوهان معاصر در هشتم دی‌ماه 1316 در شهر عجب‌شیر داستان آذربایجان‌شرقی دیده به جهان گشود.

ماهیار پس از گذراندن دوره ی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی در دانش‌سرای عالی تبریز، موفق به کسب مدرک کارشناسی‌ارشد و دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد.

دکتر ماهیار از سال 1356 با سمت مديريت پژوهشگاه واژه‌های فارسی فرهنگستان زبان فارسی مشغول به کار شد در زمره چهره‌های فعال و علمی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی به شمار می‌آمد.

ماهیار که تا زمان بازنشستگی در دانشگاه خوارزمی به تدریس مشغول بود؛ در سال 1374 به عنوان استاد نمونه‌ی این دانشگاه برگزیده شد و پس از آن نیز به عضویت شورای این دانشگاه درآمد. ماهیار همچنین سابقه‌ی مدیریت گروه واژه‌های فارسی، سرپرستی فرهنگستان زبان فارسی و عضویت در شورای بنیاد فرهنگستان‌ها و کمیته انتصاب و ترفیع فرهنگی را در کارنامه دارد.

از ماهیار آثار و تالیفات متعددی برجای مانده که بسیاری از آن‌ها نیز در زمینه‌ی خاقانی‌شناسی نگارش شده است. از جمله شماری از تالیفات منتشر شده‌ی وی «خاقانی: شاعر بلورین شکسته دل»، «مالک ملک سخن: شرح قصاید خاقانی»، «مرجع‌شناسی ادبی و روش تحقیق»، «عروض فارسی»، «صرف و نحو عربی»، «برگزیده‌ای از دیوان خاقانی»، «شرح مشکلات خاقانی در 6 مجلد»، «سحر بیان خاقانی» و «نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی»است.

همچنین ماهیار را به حق می‌توان یکی از بهترین استادان زبان پارسی دانست که آثارش در تمام دانشکده‌های زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌شده و یکی از بهترین منابع در حوزه خاقانی شناسی بوده است.

دکتر عباس ماهیار 21 دی‌ماه 1395 دار فانی را وداع گفت. 

برنامه «چراغداران» را به تهیه‌کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت 12:15 روی موج‌ اف ردیف 106 مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

نظر شما