شناسهٔ خبر: 51227705 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سفر «پوتین» به هند/مسکو و دهلی نو توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند

روسیه و هند در آستانه نشست سالانه دوجانبه، توافقنامه‌های مشترکی را امضا کردند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان – روسیه و هند توافقنامه همکاری نظامی و فنی را تا سال ۲۰۳۰ امضا کردند.
 
به گزارش «تاس و ایندیا تایمز»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مسکو و دهلی توافقنامه همکاری نظامی و فنی شامل تامین و توسعه تسلیحات را برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ امضا کردند.
 
براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، این سند شامل همکاری شاخه‌های نیرو‌های مسلح و همچنین تامین و توسعه تسلیحات و تجهیزات نظامی دو کشور است.
 
این سند با حضور «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه و «راجنات سینگ»، وزیر دفاع هند، توسط «دیمیتری شوگایف»، رئیس سازمان فدرال همکاری فناوری نظامی روسیه و معاون وزیر دفاع هند در امور تدارکات نظامی امضا شد.
 
«شوگایف»، گفت «هند مهم‌ترین شریک استراتژیک روسیه است و سبد سفارشات ما امروز به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسیده است؛ قرارداد‌های بزرگی از جمله تامین اس – ۴۰۰ که در حال اجراست.»
 
طرفین همچنین توافقنامه‌ای برای تولید مشترک بیش از ۵۰۰ هزار تفنگ تهاجمی «AK-۲۰۳» با روسیه در جهت تقویت خوداتکایی در تولیدات دفاعی امضا کردند.
 
پیش بینی می‌شود هند و روسیه در نشست امسال ۱۰ توافقنامه در زمینه‌های تجاری، دفاعی، فضایی، فناوری و انرژی امضا کنند.
 
در همین حال «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در دیدار با «سوبرانیام جایشانکار»، وزیر خارجه هند، در مورد فعالیت‌های آمریکا و ایجاد ساختار‌های بلوکی بسته در شرق آسیا ابراز نگرانی جدی کرد.
 
وی همچنین گفت «فرمت رایزنی ۲+۲ بین وزرای خارجه و دفاع روسیه و هند به بستری برای گفت و گوی موثر در مورد طیف گسترده‌ای از موضوع‌های منطقه‌ای و بین المللی تبدیل خواهد شد.»
 
وزیر خارجه روسیه همچنین ضمن اشاره به در جریان بودن فرآیند تحویل محموله‌های «اس – ۴۰۰»، از فشار آمریکا بر این قرارداد هند و روسیه خبر داد.
نشست سالانه هند و روسیه در سال ۲۰۲۱، دربردارنده دیدار‌های دوجانبه وزرای خارجه دو کشور، وزرای دفاع دو کشور و نشست ۲+۲ وزرای خارجه و دفاع دو کشور پیش از دیدار دو جانبه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و «نارندرا مودی»، رئیس جمهور هند است.
 
این نشست از سال ۲۰۰۰ تاکنون به صورت متناوب در هند و روسیه برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/

نظر شما