شناسهٔ خبر: 51227607 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دانشمند اردبیلی: علم باید ثروت آفرین باشد/ هر چه دارم از عشق به اباعبدالله الحسین است

نورالدین قدیمی از اساتید و دانشمندان اردبیلی است که با وجود جوانی و سن کم توانسته جزو دانشمندان یک درصد جهان شود و این مساله را از دعای پدر و مادر و عشق به اباعبدالله الحسین(ع) می‌داند و معتقد است اگر دانش آموز و دانشجویی در دوران تحصیل به فکر فرا گرفتن تخصص باشد در هر رشته‌ای موفق خواهد بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس – اردبیل| مهران عقلمند: چند ماه پیش خبری خوش در رسانه‌های استان اردبیل منتشر شد و آن هم قرار گرفتن نام یکی از جوانان و اساتید دانشگاهی اردبیل در بین یک درصد برتر دانشمندان جهان بود.

نورالدین قدیمی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل و متولد سال ۱۳۶۴ در اردبیل با دکترای مهندسی برق گرایش قدرت جزو دانشمندان برتر جهانی قرار گرفت. پس از این خبر گفت‌وگویی با این دانشمند اردبیلی انجام دادیم.

هماهنگی‌های لازم با این استاد دانشگاه انجام شد و روزی را برای مصاحبه در دفتر خبرگزاری تعیین کردیم. روز مصاحبه فرا رسید و من خودم را آماده مصاحبه با استاد و دانشمند اردبیلی کرده بودم. سوالات را از قبل آماده کرده و چون اولین دیدارم با این استاد برجسته اردبیلی بود آن‌چنان شناختی از روحیات و خلقیاتش نداشتم و اما شهرت و ادب و تواضعش را از بسیاری از دوستان و آشنایان شنیده بودم.

برایم بسیار جالب بود تا با جوانی ۳۶ ساله که در زمره دانشمندان برتر جهان قرار گرفته گفت‌وگویی داشته و رمز موفقیتش در این سن را بدانم. در نهایت ساعت ۱۱ قبل از ظهر دکتر نورالدین قدیمی به دفتر خبرگزاری آمد و در همان بدو ورود تواضع و فروتنی این دانشمند قابل مشاهده بود و وی با لبخند و فروتنی خاص وارد دفتر شده و پس از سلام و احوال پرسی به اتاق جلسه رفتیم.

تا به امروز مصاحبه‌های بسیاری انجام داده بودم اما این مصاحبه متفاوت از دیگران بود. چرا که در برابر یک دانشمند برتر جهانی نشسته بودم و خود را بسیار مقید به نوع برخورد مناسب و رفتار محترمانه در برابر این استاد برجسته اردبیلی کرده بودم. اما آرامش و فروتنی دکتر نورالدین قدیمی چنان بر روی من تاثیر گذاشت که لحظه به لحظه نوع نگاهم را تغییر داده و بسیار احساس راحتی در مقابل این دانشمند برتر جهانی کردم.

سوالاتم از این استاد دانشگاه را با معرفی خود و فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی‌اش آغاز کردم.

 

بیش از ۱۸۰ مقاله علمی به چاپ رسانده‌ام

فارس: شما متولد کدام شهر هستید و تا به امروز چه فعالیت‌های علمی و پژوهشی داشته‌اید؟

قدیمی: من متولد کوچه اسلامی شهر اردبیل در سال ۱۳۶۴ هستم و دکتری خود را در رشته مهندسی برق گرایش قدرت را در سال ۹۳ و با معدل ۱۹.۷۹ دریافت کرده ام.

تا به امروز بیش از ۱۸۰ مقاله علمی به چاپ رسانده ام و ۶ ثبت اختراع داشته ام و در سایه این فعالیت‌های علمی موفق به کسب ۲ مدال جهانی شامل، مدال طلای مسابقات جهانی کره جنوبی و مدال نقره جام جهانی اختراعات تایوان شده‌ام. در کنار آن مولف ۶ کتاب هستم که ۲ کتاب به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است که چاپ آنها نیز توسط انتشارات معروف و معتبر دنیا بوده و علاوه بر آن ۲۵ مقاله‌ام هم جزو مقالات داغ و پراستناد بوده است.

انتقال انرژی الکتریکی بدون سیم و هم‌چنین تولید سان لامپ توسط فیبر نوری دو حیطه اصلی تحقیقاتی و پژوهشی من است همان‌طور که می‌دانید مبحث انتقال انرژی الکتریکی بدون سیم زمانی برای دانشمندان دنیا آرزو بود، هم‌اکنون ما این نوع انتقال انرژی را در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام داده‌ایم و به چاپ رسانده‌ایم. در کنار آن کارهای پژوهشی دانشگاهی مشترک با دانشگاه‌های مختلف جهان هم‌چون روسیه، چین، هندوستان، ژاپن، ترکیه، صربستان، قزاقستان و ... انجام می‌دهیم.

فارس: به غیر از فعالیت‌های علمی و پژوهشی فعالیت‌های دیگری نیز دارید؟

قدیمی: شرکت دانش بنیانی در حوزه انرژی و فناوری اطلاعات را راه‌اندازی کرده‌ام و تا به امروز ۲۲ نیروگاه نصب و راه‌اندازی کرده‌ایم و ۲۰۰ نیروگاه در حال راه‌اندازی بوده و یک هزار و ۵۰۰ نیروگاه هم قرارداد داریم که در آینده نزدیک به جمع نیروگاه‌های راه‌اندازی شده توسط شرکت دانش بنیان ما خواهد پیوست.

۸۰ نفر پرسنل در شرکتم مشغول به کار هستند

فارس: در شرکت دانش‌بنیان خود برای چند نفر اشتغال‌زایی کرده‌اید و برنامه‌هایتان برای آینده شرکت چیست؟

قدیمی: در حال حاضر مجموعا ۸۰ نفر به صورت مستقیم در شرکت‌های من فعالیت دارند و در ۴ استان اردبیل، تهران، آذربایجان شرقی و فارس نمایندگی داریم. یکی از برنامه‌های ما ادامه روند تفاهم نامه‌های بین‌المللی خود و افزایش میزان آن بوده و انعقاد قراردادهای جدید سبب ایجاد فضای کار بسیار برای افراد جدید خواهد شد و به‌زودی تفاهم نامه‌های جدید با برخی از کشورها منعقد خواهیم کرد.

اصل درآمد ما جذب سرمایه‌های خارجی و ثروت‌آفرینی در این خصوص بوده و برای نمونه دانشگاه‌های دنیا پروژه تحقیقاتی دارند و برای آن گرنت بین‌المللی و پژوهشی قرار می‌دهند که ما وارد این حوزه شده و کار پژوهشی را در ایران انجام دهیم و با توجه به آنکه صفر تا صد این کارهای پژوهشی را در شرکت خود و داخل ایران انجام می‌دهیم لذا سبب پایین آمدن هزینه‌های پژوهشی برای دانشگاه‌های سفارش دهنده شده و از طرفی جذب سرمایه از خارج از کشور را فراهم می‌سازد.

این دانشمند جوان اردبیلی فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را از کنج اتاق خود در دانشگاه خارج کرده و وارد فاز عملیاتی ساخته و از این باب سبب ایجاد اشتغال برای هم‌نوعان و فارغ التحصیلان دانشگاهی شده و همین موضوع باعث پیشرفت روزافزون وی و تیم همراهش در شرکت دانش بنیان خود شده است. این موضوع برایم جالب به نظر آمد تا از حس و حالش از ایجاد اشتغال برای هموطنان خود بپرسم.

 

حسی لذت بخش‌تر از کارآفرینی و ایجاد اشتغال وجود ندارد

فارس: ایجاد اشتغال برای هموطنان و همنوعان چه حسی برایتان دارد و چه تاثیری در زندگیتان داشته است؟

قدیمی: اینگونه به شما بگویم که هیچ حسی لذت بخش‌تر از ایجاد اشتغال برای هم‌نوعان وجود ندارد. ایجاد شغل برای هم‌نوعان حس توصیف ناپذیر و بسیار شادی آوری را به انسان می‌دهد و احساس می‌کنم آرامش کنونی من در زندگیم وابسته به همین ایجاد اشتغال برای همنوعان خود بوده و هر روز که خوشحالی کارکنان در شرکت را می‌بینم انگیزه مضاعفی برای ادامه کار می‌یابم.

این موضوع سبب شده همواره به فکر توسعه کار خود برای ایجاد اشتغال به افراد بیشتری باشم و در برنامه‌های آتی خود نیز افزایش میزان اشتغال در شرکت خود را داریم که امیدوارم به زودی و با انعقاد قراردادهای کاری جدید به این مهم دست یابیم.

فارس: از اهداف و برنامه‌هایتان برای آینده کاری تان برایمان بگویید.

قدیمی: خوشبختانه با لطف الهی از بُعد مالی و سرمایه‌ای در وضعیت خوبی قرار دارم و بیشتر به این فکر می‌کنم که چگونه می‌توانم به متخصصان و سایر افراد با استعداد کمک کنم تا جزو اساتید و دانشمندان برتر قرار گیرند و تمام تلاش خود را بر این بسته‌ام تا در تربیت متخصصانی که بتوانند گرهی از مشکلات کشور را باز کنند فعال باشم.

تلاش دارم تا تجربیات خود را در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان به فعالیت‌های دانش‌بنیان و رشته‌های فنی مهندسی قرار دهم و مطمئنا موفقیتم در این امر سبب می‌شود تا در سال‌های آتی دانشمندان و متخصصان متبحری در سطح جامعه داشته باشیم تا مشکلات موجود در کشور را برطرف سازند و هر یک از آن افراد نیز زمینه اشتغال تعدادی دیگر از جوانان کشور را فراهم سازند.

 

لطف خدا و دعای پدر و مادرم همواره پشت و پناهم بوده است

فارس: رمز موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

قدیمی: لطف خدا و دعای پدر و مادرم همواره پشت و پناهم بوده و موفقیت خود را مدیون دعای پدر و مادرم می‌دانم و همچنان علی‌رغم مشغله کاری زیاد و دغدغه‌های فراوان یکی از برنامه‌های اصلی روزانه‌ام دیداربا مادرم است. احساس می‌کنم که همین امر سبب جاری شدن لطف الهی در زندگیم شده و به خاطر خنده پدر و مادرم خدا نیز خنده و شادی و موفقیت را به زندگی من هدیه کرده است.

در طول این مسیر سختی‌های بسیار زیادی داشتم اما هیچ وقت از اهدافم کنار نکشیدم و راسخ‌تر از گذشته به کارم ادامه می‌دادم و خوشبختانه اکنون نیز به لطف پروردگار متعال حاصل زحماتم را می‌بینم. شاید در طول این مسیر برخی از ناملایمتی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها از طرف برخی از افراد بوده اما همواره با خود فکر می‌کردم که خداوند عزت می‌دهد و به‌خاطر همین فارغ از این موضوعات با توکل به خدا فقط به کارم ادامه دادم.

دعوتنامه‌های کشورهای خارجی برایم اهمیتی ندارد/ خدمت به کشورم را به هیچ چیزی عوض نمی‌کنم

فارس: شنیده‌ایم که پیشنهادات مختلف و دعوتنامه‌هایی از کشورهای خارجی داشته‌اید؟

قدیمی: بله، من دعوتنامه‌های متعدد و مختلفی از کشورهای بسیاری همانند هلند، سوئد، آمریکا، کانادا و ... داشتم و اما این موضوع برای من اهمیتی نداشت و چون اهدافم فرق داشت و خدمت به کشورم را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنم و همواره بدون حتی ذره‌ای توجه از کنار این دعوتنامه‌ها عبور کرده‌ام چرا که برای من پیشرفت و توسعه کشور و استانم بسیار مهم و با ارزش‌تر از هر چیز دیگری است.

یکی از نکات حایز اهمیت در خصوص این دانشمند اردبیلی رشته تحصیلی وی در مهندسی برق قدرت که جزو رشته‌های فنی مهندسی سخت اما پر کاربرد بوده، است. جالب از این حیث که، امروزه بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان و حتی والدین اغلب فرزندان خود را به سمت رشته‌های پزشکی سوق می‌دهند و هر یک دلایل خاص خود را به میان می‌آورند مثلا از درآمد بالا تا امنیت شغلی رشته‌های پزشکی.

همین موضوع سبب شده تا همه ساله با گسیل خیل عظیمی از دانش آموزان به سمت رشته‌های علوم تجربی و پزشکی مواجه باشیم و از طرفی صندلی‌های رشته‌های فنی مهندسی در دانشگاه‌ها به زور پُر شود.

اما این دانشمند جوان اردبیلی نشان داده که می‌توان با تحصیل در یک رشته غیر پزشکی نیز به یک درآمد بالا، امنیت شغلی پایدار برای خود و حتی ایجاد اشتغال برای هم‌نوعان خود رسید. با توجه به اهمیت این موضوع، سوال بعدی خود را از این استاد برجسته به این موضوع اختصاص دادم.

فارس: به نظر شما دلیل گریز دانشجویان و دانش آموزان از سمت رشته‌های فنی مهندسی چیست؟

قدیمی: یکی از اصلی‌ترین موضوعات در حال حاضر همین بحث گرایش اغلب دانش‌آموزان به سمت رشته‌های علوم تجربی و پزشکی است. من با یک مثالی در خصوص دوره تحصیل رشته‌های فنی مهندسی با پزشکی بحثم را آغاز می‌کنم.

یک پزشک برای اتمام دوره فوق تخصص خود نیازمند ۱۹ سال تلاش مداوم بوده، بدین ترتیب که پزشکی عمومی و طرح این دوره ۹ سال، دوره تخصص و طرح این دوره ۶ سال، فوق تخصص و طرح آن ۴ سال و همین موضوع سبب دغدغه فراوان برای دانشجویان و کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند می‌شود و زمان بسیاری از عمر خود را باید صرف رسیدن به مرتبه‌های بالاتر بکنند.

همین امر سبب می‌شود تا کسانی که علاقه آن‌چنانی به رشته‌های پزشکی نداشتند و فقط با اصرار اطرافیان و والدین این رشته تحصیلی را انتخاب کرده‌اند؛ در طول دوران تحصیل خود با مشکل مواجه شوند که آسیب‌های بسیاری را در زندگی افراد می‌گذارد.

ولی این موضوع در خصوص رشته‌های فنی مهندسی این‌چنین نیست و هر فردی می‌تواند حتی با اتمام دوره کارشناسی در صورتیک‌ه تخصص و مهارت کافی را کسب کرده باشد برای خود و حتی افراد دیگر یک شغل مناسب ایجاد کند.

دانش‌آموزان و دانشجویان و والدین فرزندان باید دقت کنند که به همان اندازه که در جامعه نیازمند پزشکان متبحر برای ایمنی بدن و سلامتی جسم انسان هستیم، باید متخصصان متبحر در رشته‌های فنی و مهندسی نیز وجود داشته باشند و لذا باید اجازه دهند که دانش‌آموزان به سلیقه و خواست و استعداد خود رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند و صرفا برای کسب درآمد یا شهرت به سمت رشته‌های پزشکی سوق داده نشوند.

باید تاکید کرد که اگر در رشته‌های فنی و مهندسی نیز تلاش مضاعفی داشته باشند قطعا به یک موفقیت بسیار خوبی خواهند رسید. هر کسی که در این حوزه تخصص کافی داشته باشد قطعا هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ جایگاه اجتماعی در سطح بسیار بالایی قرار خواهد گرفت.

 

مدرک‌گرایی اصلی‌ترین دلیل مهارت پایین فارغ التحصیلان رشته‌های فنی است

فارس: به نظرتان چه عواملی سبب بروز چنین دیدگاه و وضعیتی در بین رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی شده است؟

قدیمی: متاسفانه هم‌اکنون فضای دانشگاهی وجامعه ما به سمت مدرک‌گرایی سوق داده شده و از همین رو اغلب دانشجویانی که در رشته‌های فنی مهندسی نیز مشغول به تحصیل هستند به جای مهارت‌آموزی و تخصص‌گرایی صرفا به موضوع دریافت مدرک تمرکز می‌کنند.

همین امر سبب سرخوردگی آنها پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه می‌شود. چرا که صرف داشتن مدرک بدون تخصص سبب بیکاری آنان خواهد شد و در حالیکه شرکت‌ها به دنبال متخصصان متبحر هستند. برای نمونه شرکت ما آمادگی دارد تا هر فردی را که دارای تخصص و مهارت کافی و تحصیلات تکمیلی بوده و هم‌چنین به نرم افزارهای مورد نیاز و زبان انگلیسی مسلط باشد جذب کند.

نبود برنامه مناسب در خصوص رشته‌های فنی و مهندسی و هم‌چنین علوم انسانی و تمرکز صرف خانواده‌ها و مسؤولان به رشته‌های خاص پزشکی سبب بروز چنین وضعیتی شده است. در حالی‌که جامعه همان قدر که نیازمند پزشک متبحر است نیازمند نظریه‌پردازهای متخصص و مهندسان متبحر نیز می‌باشد. حتی علاوه بر رشته‌های فنی مهندسی، عدم توجه به رشته‌های علوم انسانی نیز سبب پایین آمدن فرهنگ عمومی علی رغم ثروت مادی بالا شده است.

در صورتی‌که رویه کنونی ادامه‌دار باشد و ما همه ساله شاهد گسیل دانش‌آموزان به سمت رشته‌های پزشکی و خالی ماندن ظرفیت رشته‌های غیر پزشکی باشیم در آینده با کمبود نیروی کار متخصص و ماهر در بخش‌های مختلف فنی و مهندسی مواجه خواهیم بود و اما از طرفی دیگر افرادی که اکنون با یک انتخاب درست به سمت علایق و استعدادهای خود بروند قطعا در آینده با کمی تلاش و فعالیت بالا و تخصص‌گرایی جزو افراد موفق در رشته‌های خود خواهند شد.

فارس: یکی از دلایل اینکه دانش آموزان و دانشجویان تمایل به رشته‌های پزشکی دارند، امنیت شغلی و درآمد مناسب آن است. چرا که در خصوص رشته‌های دیگر چنین به نظر می‌رسد و علی‌رغم تلاش فراوان دانشجویان، پس از فارغ التحصیلی درآمد آنچنانی کسب نمی‌کنند و این موضوع سبب ناامیدی برای افراد دیگر می‌شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

قدیمی: به نظر من وجود چنین دیدگاهی که کسب درامد و شغل فقط در رشته‌های پزشکی به راحتی انجام می‌گیرد نیز باید اصلاح شود چرا که افراد متخصص و موفق در رشته‌های غیر پزشکی به خصوص فنی مهندسی می‌توانند علاوه بر درآمد مناسب برای خود حتی با کارآفرینی و ایده‌پردازی به سمت ایجاد اشتغال برای هم‌نوعان خود حرکت کنند.

لذا معتقدم که رشته‌های غیر پزشکی می‌توانند هم درون خانواده، هم اجتماع وهم از بُعد سرمایه‌گذاری و سرمایه‌برداری بسیار موفق باشند و از همین رو باید افرادی که واقعا به رشته‌های پزشکی علاقه‌مند هستند به تحصیل در این رشته بپردازند و در کنار آن سایر افراد نیز به سمت استعدادها و علایق خود بروند.

یک نکته مهم دیگر این است که پیشرفت تکنولوژی و رشد فزاینده هوش مصنوعی در دنیا از اصلی‌ترین موضوعات روز دنیا بوده که باید مورد توجه ما قرار گیرد و از ابتدایی‌ترین نیازها برای حرکت در این مسیر نیز تربیت افراد متخصص در حوزه فنی و مهندسی و هوش مصنوعی است.

مسائل کاربردی و متناسب با نیازهای جامعه در چارت آموزشی قرار گیرد

ما باید به این موضوع توجه کنیم که برای توسعه همه جانبه و پیشرفت کشور باید پا به پای دنیا حرکت بکنیم و از این رو به نظرم باید یک تجدید نظر اساسی در خصوص چارت‌بندی آموزشی از مدرسه تا دانشگاه انجام گیرد.

مسایل کاربردی و روز جامعه و متناسب با نیازهای جامعه در چارت آموزشی قرار گیرد و در کنار آن یکی دیگر از اصلی‌ترین موانع پیشرفت را تفکرات غرب‌گرایانه برخی از افراد می‌دانم و این موضوع باید اصلاح شود.

فارس: توصیه شما به جوانان و دانشجویان فنی مهندسی چیست؟

قدیمی: توصیه‌ام به جوانان این است که افراد موفق در رشته‌های غیر پزشکی و فنی مهندسی را شناسایی کرده و به سراغ آنان بروند و از زندگیشان و نحوه مطلعه و فعالیت‌هایشان بپرسند و رمز موفقیت‌شان را بدانند و در کنار آن یادگیری نرم‌افزارهای کاربردی فنی مهندسی و هم‌چنین زبان انگلیسی برای موفقیت در این رشته‌های فنی مهندسی بسیار حایز اهمیت است.

 

عشق به اباعبدالله و اهل بیت نقطه عطف زندگی من بوده است

فارس: آقای دکتر شنیده‌ایم که اعتقاد خاصی به اهل بیت دارید و جزو افراد پای ثابت هیات اباعبدالله هستید. در این خصوص برایمان بگویید که اعتقادات در زندگی ضخصی و کاریتان و موفقیتتان در این مسیر چه تاثیری داشته است؟

قدیمی نفسی عمیق کشیده و کمی صندلی را به عقب کشید و دستانش را بر هم گره کرد و گویا می‌خواست با این کارها جلوی اشک‌هایش که ناخواسته پس از شنیدن نام اهل بیت و اباعبدالله بر چشمانش جاری شد بگیرد؛ اما هر چه کرد، نشد و در حالی‌که چشمانش پر از اشک شده بود، گفت: به حساس‌ترین نقطه زندگی من دست گذاشتید. یکی از نقاط عطف زندگی من دقیقا بعد از سفر به کربلا در سال ۹۲ آغاز شد. با هیات النور در آن سال به کربلا رفتم. حس عجیبی در کربلا نهفته است.

شعری است که می‌گوید «برو بفروش این چشمی که داری، که در دیدن ندارد استواری/ یکی چشمی دگر بی غش و بی‌عیب به دست آور برای دیدن غیب» ماجرای حضرت الشهدا دقیقا همین است. وقتی با قلبی پاک به کربلا می‌روی انگیزه توصیف‌ناپذیری به انسان می‌دهد. وقتی بشر عظمت حضرت سید الشهدا را مقابلش می‌بیند تازه می‌فهمد که در برابر این بزرگان بسیار ناچیز است. وقتی به درگاه اهل بیت می‌روی، مفاهیم دنیوی برایت کوچک شده و ارزشی ندارند و وجود خدا را در عالم هستی حس می‌کنی.

استاد شاهی شعری دارد که می‌گوید «حسین دیوب گورورم ذوالجلالی قلبیمده/گور ایندی جامیده من غیبه ناظرم یا،جم»

اثرگذاری اهل بیت هم در زندگی من این چنین بوده و همیشه از آنها انرژی و انگیزه گرفته‌ام. اشک ریختن برای سید الشهدا(ع) تنها اشکی است که به انسان آرامش می‌بخشد. حضرت سید الشهدا(ع) الگو آفرین است و حتی به تمامی دوستان و آشنایان هم همیشه توصیه کرده‌ام که هر وقت به مشکلی برخوردید میزبان یک هیات باشید. این موضوع را در تمامی شعبه‌های شرکت خود رواج داده‌ام و من خودم در هر جا به مشکل برخوردم به سیدالشهدا متوسل شدم تاثیر آن را در زندگی‌ام دیدم.

فارس: سخن پایانی:

قدیمی: من در اتاقم دو تابلو را نصب کرده‌ام  و یکی از آنها سخنی از امام حسین (ع) است که می‌فرماید: نیازهای مردم از تو نعمت‌های خداوند است و مواظب باش آن‌را از دست ندهی.

دیگری هم یک سخن از امام صادق (ع) که می‌فرماید: بالاترین علم‌ها متواضع بودن است.

من در طول زندگی‌م تمام سعی و تلاش خود را کرده‌ام که این دوسخن را در امور روزمره خود عملی کنم و امیدوارم که بتوانم در این مسیر سخت، سربلند بیرون آمده و قدمی در راه رفع مشکلات کشور و مردم عزیز کشورم بردارم.

انتهای پیام/3463/ی

نظر شما