شناسهٔ خبر: 51227600 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دوشنبه ۲۲ آذرماه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود؛

نمایش مستند زندگی فتح الله مجتبایی در «چه خوب شد به دنیا آمدید»

مستند «چه خوب شد به دنیا آمدید» درا دامه مجموعه مستندهای حکایت دل به زندگی فتح‌الله مجتبایی اختصاص دارد و امشب از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم مستند «چه خوب شد به دنیا آمدید» به زندگی فتح الله مجتبایی استاد حکمت ایرانی اسلامی و ادیان شرقی، اختصاص دارد و امشب دوشنبه 15 آذر از شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

مجتبایی متولد ۱۳۰۶ در تهران، نویسنده و مترجم ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. مقدمات ادبیات و علوم رسمی را در فراهان اراک فرا گرفت. در سال ۱۳۳۲ از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و دانشسرای عالی درجه لیسانس گرفت، و از آن سال تا ۱۳۳۸ در دبیرستان‌های اراک و تهران و دانشسرای عالی به تدریس ادبیات و زبانهای خارجی اشتغال داشت. در ۱۳۳۹ از طرف وزارت فرهنگ برای آشنایی با روشهای جدید تألیف کتاب‌های درسی به خارج از کشور اعزام شد و پس از یک دوره مطالعه و تحقیق در این زمینه در ایالات متحده آمریکا (دانشگاه کلمبیا، نیویورک) به کشور بازگشت و مأمور تهیه و تدوین کتاب‌های درسی در ادبیات برای دبیرستان‌ها شد.

مجتبایی در دوران تحصیل خود از محضر استادان بزرگی در داخل و خارج از کشور استفاده نمود و برای آشنایی با عرفان هندی مسافرت‌های متعددی به هند و پاکستان داشت. وی درجه دکتری تاریخ ادیان و فلسفه شرق را از دانشگاه هاروارد آمریکا در سال ۱۳۵۰ اخذ و در مرکز مطالعات ادیان جهان آمریکا، تاریخ تطبیقی ادیان را تحصیل کرد.

مجتبایی هم‌اکنون عضو هیئت علمی بنیاد دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و همچنین عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

از فتح‌الله مجتبایی تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب، مقاله و شعر و نقد کتاب به صورت تألیف و ترجمه و تصحیح به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ایران و خارج از ایران منتشر شده‌است.

مجموعه مستند «حکایت دل» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به یک استاد بر جسته در عرصه ادب و فرهنگ و هنر اختصاص دارد. بازپخش این برنامه سه شنبه ساعت ۱۴ و جمعه حوالی ۱۲ ظهر است.

کارگردان این مجموعه مستندها بیژن شکرریز و تهیه کننده آن علیرضا حسینی است.

نظر شما