شناسهٔ خبر: 51225958 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دبیر علمی نخستین کنگره شعر سردار سر‌بداران:

شهید سردار سلیمانی بار دیگر به کمک ما آمد تا شعر فارسی را در حوزه دفاع مقدس پالایش کنیم

دبیر علمی "نخستین کنگره شعر سردار سربداران: گفت: یک شعر ناب برای شخصیت سردار سلیمانی درست همان بخشی از انتقام است که ما در نظر داریم اما یک شعر ضعیف تضعیف این حماسه از لحاظ فرهنگی است. شهید سردار سلیمانی بار دیگر به کمک ما آمد تا شعر فارسی را در حوزه دفاع مقدس پالایش کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو نشست خبری "نخستین کنگره شعر سردار سربداران" امروز ظهر در تالار وحدت برگزار شد. در این سال‌ها درباره شهید سردار سلیمانی مراسم‌های گوناگونی با محوریت شعر برگزار شده است. حتی قبل از شهادت ایشان در دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران شب شعری  با محوریت شخصیت شهید سلیمانی برگزار شد. بعد از شهادت نیز محفل‌های ادبی گوناگونی به راه بود و کتاب‌های گوناگونی با محوریت رشادت‌های سردار  به چاپ رسیده است.


بسیاری از نهاد‌ها خودشان را موظف دانستند و سروده‌های شاعران را در این باره جمع‌آوری نمودند، اما این نخستین کنگره‌ای است که با محوریت شخصیت سردار سلیمانی در حوزه شعر برگزار می‌شود. این کنگره از حیث جامعیت با برنامه‌های قبلی نظیر شب شعر‌ها و محفل‌های ادبی متفاوت بوده و دقت طبع بالاتری را می‌طلبد.

مراسم افتتاحیه "نخستین کنگره شعر سردار سربداران" یکم مهرماه با حضور شخصیت‌های فرهنگی، چون غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مؤمنی شریف رئیس سابق حوزه هنری انقلاب اسلامی، شخصیت‌های نظامی و سیاسی در تالار وحدت برگزار شد. مراسم اختتامیه این کنگره و معرفی برگزیدگان نیز هجدهم آذر ماه برگزار خواهد شد.


وجه علمی در ارزیابی آثار راه یافته به این کنگره بسیار پررنگ است. این را مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی این رویداد می‌گوید و اضافه می‌کند: ما تلاش کردیم تمام شعر‌هایی که درباره شخصیت سردار سلیمانی سروده شده را جمع آوری کنیم، شعر در طول تاریخ فرهنگ اسلامی آینه‌دار تاریخ بوده است و تاریخ تحولات در آن مشهود است. برخی از آثاری که به دست ما رسید قابل احترام بود، اما قابل چاپ نبودند. ما اجازه نداریم این شعر ضعیف را برای یک حماسه بزرگ نشر دهیم و در مقابل چشمان همگان قرار دهیم. برخی از آثاری که به دست ما رسید استعدادند و یکی از اهداف این کنگره حمایت استعدادهاست اینکه آن‌ها را شناسایی کند و پرورش دهد، این‌ها همه مصادیقی از علمی بودن این کنگره است.


او ادامه می‌دهد: برخی از آثار راهیافته به کنگره که از روی قریحه سروده شده‌اند و بعضا در ان‌ها با ایرادات ساختاری و اصولی روبرویم. این دسته از آثار کنار گذاشته نمی‌شوند و ایرادات آن‌ها به شاعران گوشزد می‌شود. ارتباط این دسته از افراد با کنگره حفظ شود و تعامل با آن‌ها ادامه دارد. این کنگره به یک اختتامیه و افتتاحیه و اعلام نفرات برگزیده خلاصه نمی‌شود. ما پنج شنبه هجدهم آذر ماه  در اختتامیه با این کنگره خداحافظی نخواهیم کرد.


دبیر علمی نخستین کنگره شعر سردار سربداران می‌گوید:برای علمی‌تر شدن روند داوری در بخش‌های گوناگون از جمله شعر کلاسیک و نیمایی از داوران متخصص و صاحب اثر دعوت کردیم.


مصطفی محدثی خراسانی و سعید یوسف‌نیا، از شاعران کشور سرداوران و مسئولان کمیته‌های شعر کلاسیک و شعر نو این کنگره شعری هستند. داوری آثار بخش کلاسیک را نیز حسین اسرافیلی، هادی سعیدی کیاسری و ناصر فیض برعهده دارند، داوران بخش شعر نو نیز مصطفی علی‌پور، مهدی سیار و حمیدرضا شکارسری معرفی شده‌اند.


یکی دیگر از وجوه برجسته این رویداد توجه به دو مسئله پرداخت و ساخت است. امیری اسفندقه معتقد است بسیاری از اوقات عنصر پرداخت به فراموشی سپرده می‌شود و مهم‌ترین نکته برای علمی‌تر ساختن کنگره‌های گوناگون این است که ما علاوه بر ساخت آثار درشاخه پرداخت هم قدم برداریم.


به گفته مرتضی امیر اسفندقه بخشی از فریاد‌های ما در راستای انتقام گیری به خاطر شهادت حاج‌قاسم سلیمانی این است که بخش فرهنگی به صورت علمی و اصولی قدم بردارد و آثار با کیفیت را گزینش کند. یک شعر ناب برای شخصیت سردار سلیمانی درست همان بخشی از انتقام است که ما در نظر داریم، اما یک شعر ضعیف تضعیف این حماسه از لحاظ فرهنگی است. شهید سردار سلیمانی بار دیگر به کمک ما آمد تا شعر فارسی را در حوزه دفاع مقدس پالایش کنیم.
انتهای پیام/

نظر شما