شناسهٔ خبر: 51225535 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه تبریز:

استاد «عابد» در عرصه عرفان و ادب نامدار بود

تبریز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: استاد «محمد عابد» در عرصه عرفان و ادب، هنرمندی نامدار و سخنوری ساحربیان بود و از کودکی حافظ قرآن و آگاه به معارف اهل بیت (ع) بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، در آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت استاد «محمد عابد»، افزود: فخامت اشعار زنده یاد استاد عابد مثال زدنی بوده و عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است.

وی اظهار داشت: پدر استاد عابد مرحوم «مولانا یتیم» خود از پهلوانان شعر آیینی بود و عابد از دوران کودکی پا به پای پدرش که معروف به فضل و تقوا بود، رشد کرد و با هوش سرشارش آنچه نیاز بود از مکتب پدر آموخت و اولین استادش پدرش بود.

امام جمعه تبریز گفت: شعر زنده یاد عابد به اذعان اغلب شعرشناسان، شعر فاخر و دیوانی است و آنچه در شعر عابد بیش از همه رخ می نماید، ترکیبات عربی و قرآنی این اشعار است که بیانگر ملا بودن این شاعر مرثیه سرا بوده و اشعار مستحکم وی یادآور سبک و شیوه بزرگانی مانند «فضولی» و «حجت الاسلام نیر» است.

حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: همنشینی با بزرگانی مانند علامه جعفری، دکتر مرتضوی و آیت الله میرزاجواد سلطان القرایی و مراوده های علمی و ادبی با این بزرگان، بن مایه شعر عابد را فراهم کرد.

وی، ارتباط استاد عابد با علما و مداحان اهل بیت (ع) را از نقاط قوت حیات ادبی وی دانست و یادآوری کرد: از آسیب های ادبیات نوحه و مرثیه کمبود ارتباط شعرای این حوزه  با علما  و مداحان است.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه استاد عابد با علم به این نکته این مشکل را حل کرد، گفت: وی وقتی با مداحان به عنوان رساننده پیام شاعر به عموم مردم ارتباط برقرار کرد، تاثیر شعر مدح و مرثیه را ارتقا بخشید و شعر فاخر خود را در اختیار مداحان قرار داد.

حجت الاسلام آل هاشم، افزود: نتیجه این اقدام این شاعر، درخشش بزرگانی مانند زنده یادحاج فیروز زیرک کار و زنده یاد حاج بیوک آقا آسایش و حاج مقصود پوررادی در عرصه مداحی و بزرگانی جون حاج صمد قاسمپور و عباس داداش زاده در عرصه شعر آیینی شد.

وی اظهار داشت: اگر از شعر استاد بگذریم و به شخصیت خود استاد برسیم، وی از اساتیدی است که در حلقه یاران و شاگردانش به پرورش شعرایی همت گماشت که هر یک از این شاعران از چهره های قابل اتکا در حوزه شعر آیینی هستند.

به گزارش ایرنا، در این مراسم، یاد و نام استاد محمد عابد و ۱۰ تن از یاران و همراهان درگذشته وی گرامی داشته شد.

نظر شما