شناسهٔ خبر: 51224811 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۰۰ روز با دولت مردم

تلاش برای توسعه بوشهر در امتداد ششمین جمعه سفر

بوشهر-ایرنا- هر چه از ۱۶ مهر ماه می‌گذرد، انتشار خبرهای خوش دستگاه‌های اجرایی این یقین را ایجاد می‌کند که ششمین سفر استانی هیات دولت، برای بوشهر نه فقط مهمترین رویداد ۱۰۰ روزه نخست بوده است بلکه می‌توان آن را آغازی برای توجه و حل گام به گام مشکلات پر شمار استان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سفرهای استانی نه حالا که همواره متهم به ناکارایی و داشتن وجهه نمایشی بوده است. اما عنصری که از سفرهای استانی دولت سیزدهم اتهام‌زدایی می‌کند علاوه بر طراحی بی پیرایه، درست همان چیزی است که دکتر ابراهیم رئیسی بدو ورود در فرودگاه بوشهر نیز به آن اشاره کرد، تمام روز مصداقش در بازدیدهایی حساب‌شده نمود یافت و امروز خبرهایی از دستگاه‌های اجرایی اثباتش می‌کند؛ بررسی کارشناسانه مسائل استان پیش از سفر، بازدید میدانی و تلاش به حل آن.

مساله آب، درد ته لنجی های ملوانان، محرومیت استانی چنین راهبردی از حمل و نقل ریلی و مشکلات عسلویه و البته بیکاری، از مواردی بود پس از آن سفر یک روزه خبرهای خوبی از تامین اعتبار، تصویب مصوبه یا تصمیمی راهگشا در قبال‌ آنها می‌شنویم و البته بوشهری‌ها امیدوار و چشم انتظار تحققند.

شنیده شدن صدای سوت قطار که انتظار نافرجام ۱۴ ساله به ناحق آن را رویای مردم بوشهر کرد پس از این سفر می‌رود تا رنگ واقعیت گیرد اگر ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتباری که مصوب شد با تهاتر نفتی اختصاص یابد، تخصیص شود.

مساله آب؛ درد دلی بود که هیات دولت در همه جای بوشهر شنید و بر اساس بررسی‌هایی که پیشتر شده بود آن را بی‌جواب نگذاشت.

تصمیم گیری برای تامین ۱۵۰ هزار متر مکعب آب توسط نیروگاه اتمی بوشهر بخشی از پاسخ هیئت دولت به این نیاز بود و مصوبه تخصیص ۱۵۰  میلیارد تومان اعتباربرای انتقال آب سد خائیز به نخیلات اَهرَم خبری بود که انگ نمایشی بودن را از قدم زدن رئیس جمهور در نخلستان‌های تنگستان و دیدارش با نخلداران اهرمی زدود.

مهلت ۱۰ روزه رئیس جمهوری به استاندار برای تعیین تکلیف مساله ته لنجی از تصمیمات پررنگ دولت در آن جمعه بود؛ ته لنجی‌هایی که از دیر هنگام دردی سنگین بر دل ملوانان شده و شوتی‌هایی را به راه‌انداخته بود که خطر مرگ می‌بردند ؛ همان ۹۷ قلم کالای همراه ناخدا، مالک و ملوان که وزن آنها می‌توانست تا ۵۰۰ تن برسد.

این مهلت ۱۰ روزه نشان از عزم جدی برای حل این مشکل به طور سریع و برای همیشه داشت و بیست و هفتم مهر ماه بود که احمد محمدی‌زاده خبر از ارسال این طرح به دفتر رئیس جمهوری داد و گفت در تهیه آن از همه فرمانداران، امامان جمعه، شورای تامین و استانداران سابق و شرکت تعاونی لنج‎داران شهرهای ساحلی، ملوانان، فروشندگان کالاهای ته لنجی گرفته شده و حتی از رانندگان خودروهای شوتی نظر خواهی شده است.

رئیس جمهور در صبح ورود به بوشهر به قابلیت‌های بی‌شمار بوشهر اشاره کرد و گفت که سخن گفتن از بیکاری در اینجا غیر قابل تحمل است؛  که نگاهی به مصوبه‌های سفر در بخش صنعت و معدن امید به فعلیت بخشیدن به بخشی از ظرفیت اشتغالزایی استان را شکل می‌دهد.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد و تکمیل زیر ساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر، تامین مالی یکی از واحدهای مهم تولیدی استان به مبلغ یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی آن با توجه به اشتغال بالای طرح و پذیرش اولیه در بانک صنعت و معدن به صورت سندیکایی با مشارکت بانک‌های عامل، تعیین تکلیف انتقال بخشی از گردش مالی صنایع و شرکت‌های دولتی به حساب‌های بانکی در استان‌های محل استقرار آنها در لایحه بودجه سال  و سرمایه گذاری مستقیم یا به صورت مشارکتی با بخش خصوصی در زمینه تولید لاستیک، صنایع میان دستی و پایین دستی پتروشیمی و صنایع آهک در شهرستان‌های دارای نرخ بیکاری بالا در استان بوشهر از طریق ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، ایمیدرو و دیگر سازمان‌های توسعه ای بخشی از این مصوبه‌های اشتغالزایی است که پیامد همین سفر است.

دیگر قابلیت‌ها و توانمندی‌های بوشهر و همینطور تلاش برای رفع محرومیت‌های این استان زر خیز نیز در لابه‌لای مصوبه‌های سفر استانی مهرماه به خوبی نمودار شده است؛ در این سفر ۹۴ طرح با اعتبار بیش از پنج هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی و رونق اقتصادی این استان تصویب شد که سهم حوزه‎‌های زیربنایی ۲۵، صنعت و معدن ۹، بهداشت و درمان ۶، حوزه فرهنگی و آموزشی ۱۲، حوزه رفاه اجتماعی ۱۳، نفت و انرژی ۹، آب، خاک و کشاورزی ۱۰ و حوزه اشتغال نیز  چهار طرح است.

تکمیل بیمارستان‌‎های نیمه تمام و مرکزهای بهداشتی و درمانی استان بوشهر، پشتیبانی برای احداث ۱۱۳ هزار واحد مسکونی، اعطای تسهیلات مورد نیاز برای سازندگان کشتی‌های تجاری و خدماتی، تصویب ۲۷۰ میلیارد تومانی طرح تحول نخلستان بوشهر، اختصاس سه هزار میلیارد تومان برای مقابله با آفت چوبخوار خرما بخشی دیگر از ارمغان‌هایی است که به طور مستقیم به سفر آیت الله رئیسی و هیات دولت به استان بوشهر ارتباط می‌یابد.

درست است که بررسی‌های کارشناسانه با استفاده از اسناد متقن و در اتاق‌های فکر دولت ضروری و منطقی است اما چنانکه رئیس جمهوری نیز بارها به آن اذعان کرد، بررسی‌های میدانی مکملی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید و امیدی در دل مردمانی است که از رساندن پیام خود بی واسطه به گوش منتخبشان خشنود می‌شوند و احساس تعلق ملی را بیشتر تجربه می‌کنند.

همه خبرهای شیرینی که از دستگاه‌های اجرایی نوید حل مشکلات بوشهر را مخابره کردند امید به ثمربخشی ششمین سفر استانی دولت سیزدهم در دل ساحل‌نشینان خلیج فارس ایجاد کرده است .

حالا باید دید آیا این سفر همینطور که به نظر می‌رسد از مهمترین‌های صد روزه نخست دولت بوده است؟

نظر شما