شناسهٔ خبر: 51224694 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۰۰ روز با دولت مردم

از سرگیری احداث کارخانه بیواتانول باشت با مصوبه دولت سیزدهم

گچساران - ایرنا - مصوبه پیش بینی ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش برای کارخانه بیواتانول باشت در سفر مهرماه رییس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد که حالا در مرحله تخصیص اعتبار قرار گرفته ، روزنه امیدی برای از سرگیری عملیات ساخت این کارخانه ، پس از ۱۸ ماه تعطیلی شده است.

صاحب‌خبر -

عملیات اجرایی کارخانه بیواتانول باشت که مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شده پس  از چند ماه و کمتر از ۲۰ در صد پیشرفت فیزیکی تعطیل شد و امیدها را برای شکوفایی ظرفیت های صنعتی این خطه را به یاس مبدل کرد اما با تصویب اعتبار برای این طرح شهروندان به شروع دوباره ساخت آن امیدوار شده اند.

کارخانه بیواتانول باشت نخستین طرح صنعتی بزرگ شهرک صنعتی خان احمد باشت است که تکمیل و بهره برداری از آن می تواند زمینه فعالیت واحدهای تولیدی دیگر در این شهرک را فراهم کند به همین دلیل تکمیل این کارخانه به عنوان مهمترین مطالبه شهروندان شهرستان مطرح است. 

در شرایطی که بسیاری از جوانان شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد به امید یافتن کاری با حداقل درآمد آواره شهرستان ها و استان های مجاور هستند بهره برداری از این طرح با ظرفیت ایجاد  ۷۰۰ فرصت شغلی نسخه شفابخش درد بیکاری در این خطه است.

به گفته کارشناسان تولید سوخت اتانول (Ethanol fuel)  به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین به کاهش آلودگی هوا هم کمک می کند  به عبارت  دیگر بهره برداری از این طرح می تواند سهمی اثرگذار در کاهش آلایندگی های زیست محیطی و سلامت انسان و موجودات زنده نیز داشته باشد.

زیست‌اتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود و از مواد خام کشاورزی و فراورده‌هایی مانند نیشکر، سیب‌زمینی و ذرت بدست می آید.

اختصاص اعتبار

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای احداث کارخانه بیواتانول شهرستان باشت در سفر رییس جمهور به استان تصویب شده است.

امیرتیمور موسویان افزود: در زمان حاضر مراحل مقدماتی تحقق تخصیص این اعتبار در بانک عامل در حال انجام است.

وی بیان کرد: قرار است در آینده نزدیک نشستی با حضور سرمایه گذار برای تعیین دوره بازپرداخت و سایر برنامه های مورد نیاز انجام شود.

میزان اعتبار مورد نیاز

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشت گفت: تکمیل و بهره برداری از کارخانه بیواتانول به عنوان مهمترین طرح صنعتی این شهرستان علاوه بر افزایش تولید ، زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم می کند.

بیژن مهدی پور با بیان اینکه کارخانه بیواتانول باشت ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ،تاکید کرد: تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث این کارخانه هزینه شده است.

نقش کارخانه بیواتانول در تولید

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشت عنوان کرد: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز و راه اندازی این کارخانه ماهیانه ۶ میلیون لیتر بیواتانول و ۶ هزار تن کنجاله تخمیری تولید می شود که ضمن کمک به خودکفایی ملی بنزین به ایجاد بازار فروش مناسب برای محصول ذرت به عنوان خوراک اصلی این واحد تولیدی کمک می کند.

وی تصریح کرد: ۲۳هزار مترمربع سازه شامل ۱۷هزار مترمربع ساختمان اصلی ، ۲ هزار متر مربع ساختمان اداری ، چهار هزار متر مربع ساختمان تاسیساتی و سیلو به ظرفیت ۳۰ هزار تن از بخش های مختلف کارخانه بیواتانول باشت است.

دیگر مصوبات رونق صنعت در کهگیلویه و بویراحمد

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین در سفر رییس جمهوری به استان ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای کارخانه آجر دهدشت در نظر گرفته شده است که هم اکنون در مرحله قانونی بررسی از سوی بانک عامل است.

ساخت طرح بزرگ تولید آجر و سفال دهدشت دی ماه سال ۱۳۸۸ با مشارکت بانک صنعت و معدن در استان کهگیلویه و بویراحمد و در یکی از مناطق توسعه نیافته شهرستان کهگیلویه آغاز شد.

این کارخانه در زمینی به مساحت ۲۳۰ هزار مترمربع با سرمایه گذاری ارزی به مبلغ ۱۰ میلیون یورو و سرمایه گذاری ریالی به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

خط اول تولید این کارخانه با پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا مرداد سال ۹۵ با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن آجر و سفال در سال راه اندازی شد .

فاز دوم کارخانه آجر و سفال دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه با ۲ میلیون یورو سرمایه گذاری شهریوری سال گذشته نیز راه اندازی شد.

ظرفیت تولیدی فاز دوم کارخانه آجر دهدشت ۶۰۰ تن در روز است و تا ۷۵۰ تن در روز قابل افزایش است.

تعداد کل واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان ۶۴۳ واحد است که ۵۷۲ مورد از این تعداد فعال هستند.

امیرتیمور موسویان با اشاره به اینکه صدور واردات تجهیزات از کشورهای خارجی با توجه به راهبرد دولت برای استفاده از کالاهای خارجی نیازمند فرایند بررسی و مطالعه است تاکید کرد: صدور این مجوز برای کارخانه پتروشیمی گچساران و دهدشت از دیگر مصوبات سفر رییس جمهوری به استان بود که محقق شد.

در سفر مهرماه امسال رییس جمهوری و هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه محور در بخش های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب ،منابع نفت و گاز، پتروشیمی ، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب بخشی به روند توسعه‌ای این استان به ارزش ۲۱هزار میلیارد تومان تصویب رسید که  مصوبه پیش بینی  ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش برای کارخانه بیواتانول باشت از جمله این طرحهاست که در مرحله تحقیق تخصیص توسط بانک عامل قرار گرفته است .

نظر شما