شناسهٔ خبر: 51223942 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

قیمت‌های روانی دربازار‌های طلا و ارز

اگر جزو کسانی هستید که با تحلیل اخبار سعی می‌کنند درباره ورود یا خروج از آن‌ها به این بازار‌ها تصمیم بگیرند، بهتر است دست نگه دارید. جدا از اینکه هجوم به این بازار‌ها باعث افزایش ریسک پذیری آن ها، انجماد نقدینگی و رکود در اقتصاد می‌شود، ممکن است برخورد‌های هیجانی در بازاری که سودجویان درحال تغذیه از آن هستند، برایتان همراه با ضرر و زیان باشد.

صاحب‌خبر -

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ بازار‌های ارز و طلا به کدام سمت وسو می‌روند؟ شاید این سوالی باشد که با هربار نوسان نمودار قیمت در این بازارها، پررنگ‌تر از قبل در ذهن افراد نقش ببندد و حتی باعث بروز رفتار‌های هیجانی ازسوی کسانی شود که سرمایه خود را در این بازار‌ها به امید کسب سود بیشتر خوابانده اند یا می‌خواهند یک شبه راه صدساله را بروند.

اگر جزو کسانی هستید که با تحلیل اخبار سعی می‌کنند درباره ورود یا خروج از آن‌ها به این بازار‌ها تصمیم بگیرند، بهتر است دست نگه دارید. جدا از اینکه هجوم به این بازار‌ها باعث افزایش ریسک پذیری آن ها، انجماد نقدینگی و رکود در اقتصاد می‌شود، ممکن است برخورد‌های هیجانی در بازاری که سودجویان درحال تغذیه از آن هستند، برایتان همراه با ضرر و زیان باشد.

خیابان امام خمینی (ره) مقابل کوچه ثبت مشهد، مثل همیشه محل تجمع فروشندگان و خریداران ارز در بازار آزاد است. خریدوفروش ارز در اینجا جریان دارد و تا لحظه حضور ما، میانگین قیمت خرید ۳۰ هزار تومان و میانگین قیمت فروش، ۳۰ هزارو ۲۵۰ تومان بود، حتی کاسبان این خیابان هم تاکید می‌کنند که اگر نیازی به خرید یا فروش ارز نداریم، فعلا اقدامی انجام ندهیم تا مالمان اسیر سفته بازی سفته بازان نشود.

برخی کارشناسان معتقدند که فعالیت‌های اخیر دولت در راستای افزایش ارتباط با کشور‌های همسایه ازجمله امارات، عراق، افغانستان و... باعث ارزآوری به کشور خواهد شد و حتی اگر نقد شدن پول‌های بلوکه شده ایران به تعویق بیفتد، بازهم تا حدودی قیمت ارز اصلاح و کنترل خواهد شد و گره زدن نرخ ارز به سرانجام مذاکرات، کار اشتباهی است که موجب ایجاد تنش در بازار ارز و به دنبال آن دیگر بازار‌های مالی می‌شود. براساس اعلام بانک مرکزی در هشت ماه امسال، بازگشت ارز‌های صادراتی با ۴۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۶۳ میلیارد عبور کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که بازارساز توانایی کنترل قیمت ارز را دارد.

وضعیت بازار طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار مشهد نیز تا لحظه تهیه این گزارش یک  میلیون و ۳۰۵ هزارو ۵۰۰ تومان و قیمت سکه امامی ۱۳ میلیون و ۷۰ هزار تومان بود که نسبت به روز قبل ۷ هزارو ۲۰ هزار تومان افزایش داشته است. به گفته فروشندگان طلا، فعلا بازار خریداران واقعی راکد است و فقط برخی افراد باتوجه به سیر افزایشی فلز زرد، تقاضای طلای مستعمل یا سکه را دارند.

یوسف تقی زادگان، نایب رئیس اتحادیه طلاوجواهر مشهد، با اشاره به اینکه بازار طلا در کشور بیشتر تحت تأثیر قیمت ارز است تا قیمت جهانی طلا به شهرآرا می‌گوید: اکنون نمودار نرخ طلا تحت تأثیر قیمت ارز صعودی است و حالا متاسفانه بازار ارز به دست برخی افراد سودجو افتاده است. البته ما به آینده امیدواریم که یک اصلاح نرخ در بازار طلا صورت بگیرد و قیمت‌ها کاهش پیدا کند. کارشناسان اقتصادی درباره قیمت سکه نیز همین نظر را دارند و می‌گویند: رشد قیمت سکه بیشتر به دلیل افزایش بهای دلار در بازار داخلی بوده است. در چنین شرایطی در صورت برگشت دلار از کانال ۳۰ هزار تومانی، می‌توان انتظار سقوط سکه به زیر کانال ۱۳ میلیون تومان را داشت.

نظر شما