شناسهٔ خبر: 51223208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در طرقبه شاندیز

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز گفت: طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در طرقبه شاندیز آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قدرتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان طرقبه شاندیز گفت: طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در طرقبه شاندیز آغاز شده است؛ در این طرح که حدود یک ماه می‌باشد جمعیت دام سنگین روستایی شهرستان که حدود ۱۳۰۰ رأس می‌باشد علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

او گفت: علایم این بیماری ویروسی تب بالا، کاهش شدید تولید شیر، افسردگی شدید، تشکیل وزیکول و زخم در مخاط دهان، زبان و بالشتک دندانی و همچنین ناحیه تاج سم و فضای بین انگشتی می‌باشد که به دنبال آن لنگش و کاهش اشتها در دام بروز می‌کند. درصد تلفات در دام سنگین بالا نیست وعلت عمده تلفات در گوساله‌ها و بره‌ها؛ التهاب عضله قلب و بروز آریتمی‌های قلبی می‌باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز گفت: بایستی قبل از مایه کوبی از سلامت دام اطمینان پیدا کرد و در دام‌هایی که برای اولین بار واکسن تب برفکی تزریق می‌شود تزریق مجدد آن بعد از سه تا چهار هفته ضروریست و هر شش ماه یکبار تجدید گردد، ولی در شرایط اپیدمی هر ۴ ماه یکبار توصیه می‌شود

قدرتی گفت: از دامداران درخواست دارم تا در زمان اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی، از هرگونه حمل و نقل دام و همچنین تردد پرسنل و ماشین‌آلات بین واحد‌ها خودداری شود و ضمن همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحد‌های دامی اقدام کنند.

انتهای پیام//م. ذ

نظر شما