شناسهٔ خبر: 51223191 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کمبود منابع آب استان اردبیل، نیازمند نگاه جامع است

حسین نژاد

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل گفت: در حال حاضر استان اردبیل با کمبود شدید منابع آب مواجه است که باید با نگاه جامع، نسبت به رفع دغدغه های موجود تلاش کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از اردبیل، سید کمال الدین میرجعفریان در جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی که به صورت ویدئو کنفرانس با دبیر این کارگروه ملی برگزار شد، افزود: کمبود منابع آب شرب به خصوص در روستاها و وجود تنش آبی در اکثر مناطق استان اردبیل باید در برنامه های این کارگروه ملی مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی به ضرورت کنترل منابع آب و تخصیص حقابه و سهم استان از رودخانه های عبوری از مرزهای استان اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد سهم استان اردبیل از منابع سطحی از جمله رودخانه ها مدنظر کارگروه قرار گیرد تا در تامین منابع آب در بخش های مختلف، موانع و مشکلات مرتفع شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل همچنین با تاکید بر لزوم رونق کشاورزی نوین برای برون رفت از چالش بحران آب در منطقه تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت توسعه آبیاری نوین از طریق تخصیص منابع مالی و تسهیلات بانکی مناسب به کشاورزان از بحران کم آبی عبور کنیم.
وی لازمه عبور از بحران آب در کشور را همت ملی برای ترویج برنامه های مدیریت مصرف عنوان کرد و گفت: مدیریت مصرف در بخش های مختلف از جمله کشاورزی و شرب نیازمند عزم و همت ملی است و باید از ظرفیت های مختلف از جمله تخصیص عادلانه منابع آب استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز در این جلسه با ارائه گزارش جامع از عملکرد شش ماهه اول سالجاری کارگروه استانی سازگاری با کم آبی اظهار کرد: تغییر اقلیم و به تبع آن بالا رفتن میانگین دما و کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در استان موجب چالش در تامین منابع آب شده است.
 علی حیدری اُناری با بیان اینکه در حال حاضر ۵۲ سد در حال بهره برداری با ظرفیت ۴۰۲ میلیون مترمکعب در سطح استان وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل کمبود بارش ها و افزایش مصرف آب در بخش های مختلف، بیش از چهار پنجم حجم این سدها خالی است.
 وی در ادامه با اشاره به اجرای ۹ برنامه مهم سازگاری با کم آبی توسط شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: انسداد چاههای غیرمجاز و کنترل اضافه برداشت چاهها، نصب کنتورهای حجمی و هوشمند، تعدیل پروانه ها، لاینینگ شبکه ها، احداث خط انتقال آب، بهسازی کانالهای آبیاری و انجام برنامه های کیفی، عناوین این برنامه ها را تشکیل می دهند.

انتهای پیام

 

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما