شناسهٔ خبر: 51222389 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: طرف‌های غربی مبنای خواست ایران را زیر سوال نبرده اند/حریف به دنبال تاکتیک رسانه ای است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرف‌های غربی که در ظاهر هوچی گری می‌کنند، مبنای خواست ایران را زیر سوال نبرده‌اند، ولی شاید در جزییات دیدگاه‌های متفاوتی با ایران داشته باشند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان _ روزنامه حمایت نوشت: پس از چهار روز گفتگو‌های فشرده در هتل کوبورگ وین، نمایندگان کشورمان و اعضای ۱+۴ روز جمعه (۱۲ آذر) بار دیگر در فرمت کمیسیون مشترک، پشت میز مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران قرار گرفتند. این نشست در حالی برگزار شد که هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی علی باقری معاون وزیر امور خارجه کشورمان پس از ارائه دو سند برای رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای، ابتکار عمل را در دست گرفت و عملاً تیم‌های طرف مقابل که فاقد اختیار لازم برای تصمیم‌گیری بودند در وضعیت سردرگمی قرار گرفتند. علاوه بر اینکه نشست‌های کارشناسی پنج‌شنبه گذشته در دو کارگروه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای برگزار شد، باقری نیز به صورت مجزا دیدار‌هایی با «انریکه مورا «معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار کرد. اما طرف مقابل از همان ابتدا با نیت اینکه مذاکرات را شکست خورده جلوه دهد، در هتل کوبورگ اتاق رزرو کرد و نتوانست عدم انسجام درونی و بی‌برنامگی خود در برابر تامین منافع حقه ملت ایران را پنهان کند. پس از پایان نشست جمعه و بازگشت مذاکره‌کنندگان به کشور‌های خود، برخی از رسانه‌های غربی در گفت‌وگو با دیپلمات‌های ناشناس اروپایی اصرار بر عدم نتیجه‌گیری مذاکرات به‌واسطه مطالبات زیاده‌خواهانه ایران داشتند که در این خصوص مذاکره‌کننده ارشد کشورمان گفت: این‌که طرف‌های اروپایی خیلی در مورد برخی از پیشنهاد‌های ما رضایت نداشتند، درست است، ولی این پیشنهاد‌ها بر اساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده است.

باقری تصریح کرد: قرار نیست ما در گفتگو‌ها و مذاکرات مطالب و پیشنهاد‌هایی را بگوییم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد. ما مطالبی را می‌گوییم که بر اساس دیدگاه‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان است. معاون سیاسی وزیر خارجه در گفتگو با شبکه الجزیره هم درباره مذاکرات وین با بیان این‌که طرف‌های اروپایی لزوم ایجاد مکانیسم راستی‌آزمایی را تأیید کردند، در پاسخ به لفاظی‌های صهیونیست‌ها علیه جمهوری اسلامی هشدار داد که آن‌ها باید خواب حمله به ایران را ببینند و هرگز از چنین خوابی بیدار نخواهند شد.

وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری آنسا ایتالیا بار دیگر بر مواضع صریح تهران مبنی بر لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران تاکید و تصریح کرد که جمهوری اسلامی در این مسیر از خواسته‌های خود عقب نخواهد نشست و آمریکا باید گام اول را بردارد. «میخائیل اولیانوف» مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات نیز به یکی از مطالبات اصلی کشورمان در میز مذاکره اشاره کرد و گفت: درخواست ایرانی‌ها برای دریافت ضمانت‌ها کاملاً واضح و موجه است. موضوعی که اولیانوف به آن اشاره دارد یکی از محور‌هایی است که نمایندگان کشورمان در این دور از مذاکرات از طرف مقابل مطالبه کرده‌اند، زیرا ایران به دنبال تضمین عملی و پایدارسازی رفع تحریم‌ها است. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تلویحا با تأیید نگاه ایران به نشست وین، طی سخنانی گفت که این آمریکا بود که از توافق هسته‌ای خارج شد و علیه ایران تحریم‌های جدید اعمال کرد به همین دلیل ایران نخست خواستار برداشته شدن این تحریم‌هاست.

از سوی دیگر طبیعی است که موضوع رفع تحریم‌ها و سایر مطالبات ایران به مذاق طرف غربی خوش نیاید؛ زیرا آن‌ها صرفاً علاقه‌مند به صحبت درخصوص پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان هستند و ضرورت لغو فوری تحریم‌ها برای آن‌ها اهمیتی ندارد. به همین خاطر طرف‌های غربی از هفته‌ها قبل از آغاز مذاکرات بر طبل عدم جدیت ایران در مذاکرات کوبیدند.

رفع تحریم‌ها محور اصلی مذاکرات وین

همچنین بار دیگر، تهران تنها شرط خود برای احیای برجام را تکرار کرد و در همین رابطه یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در نشستی توجیهی به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات عملگرایانه روی میز گذاشته و طرف‌های مقابل باید پاسخی در خور یا حتی پیشنهادات و ایده‌های تازه خود را به صورت مکتوب و مشخص ارائه کنند. وی تاکید کرد: از منظر ایران در حال حاضر موضوع رفع تحریم‌ها، مسئله اصلی مذاکرات است و تا زمانی که تکلیف این موضوع روشن نشده است، نمی‌توان مسائل دیگر را نهایی کرد.

واشنگتن و توسل همیشگی به زبان تهدید

این در حالی است که آمریکایی‌ها همچنان در یک آشفتگی تصمیم‌گیری بوده و ابتکار ایران در ارائه دو بسته پیشنهادی آن‌ها را آچمز کرده و به یاوه‌گویی واداشته است. در همین رابطه، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد: آمریکا در حال تصمیم‌گیری است و برای جهانی که در آن بازگشتی به توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد آماده می‌شود و در صورت شکست مذاکرات وین «ابزارهای» خود را داریم.

وی در ادامه مدعی شد: آنچه در هفته گذشته و همین حول و حوش دیدیم، معنای آمادگی برای آن‌ها بود. این به معنای تداوم تسریع برنامه هسته‌ای آن‌ها به ویژه به روش‌های تحریک‌آمیز بود تا اهرمی برای گرفتن امتیازات غیرمنطقی بسیار فراتر از محدوده توافق اولیه به دست آورند.

این مقام ارشد آمریکایی سپس در ادامه تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران و مقصر جلوه دادن آن، ادعا کرد:، اما تاریخ از سرگیری برای ما بسیار کمتر از این اهمیت دارد که آیا ایران آماده بازگشت با یک نگرش جدی است یا خیر. تاکنون آنچه ما دیده‌ایم متأسفانه خلاف این را نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

طرف‌های غربی مبنای خواست ایران را زیر سوال نبرده اند

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص فضاسازی رسانه‌ای غربی‌ها درخصوص بسته‌های پیشنهادی ایران، اظهار داشت: در هر مذاکره‌ای که قرار هست نتیجه‌ای حاصل شود، طرفین مذاکره تلاش می‌کنند فضای رسانه‌ای را ایجاد می‌کنند که طرف مقابل را متهم به کم‌کاری یا عدم‌جدیت در مذاکره نشان دهند و از این طریق در پشت میز مذاکره، امتیازات لازم را بگیرند. این موضوع نیز به توانمندی رسانه‌ای طرفین برمی‌گردد که تا چه حد بتوانند بر روند مذاکرات تأثیر بگذارند و البته می‌دانیم که رسانه‌های غربی ید طولایی در این فضاسازی‌ها دارند. رسانه‌های غربی این روز‌ها مشغول «بازی متهم‌سازی» طرف ایرانی هستند.

وی ادامه:، اما واقعیت مذاکرات فراتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها گفته می‌شود. ایران خواسته‌های منطقی و منطبق بر قوانین بین‌المللی را مطرح کرده و از سوی مقابل آمریکایی که از توافق خارج شده امروز در جایگاه مدعی قرار دارد. آمریکا از توافقی که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است خارج شده، تحریم‌های پیشابرجام را بازگردانده و حتی در دوران ترامپ، بیش از ۸۰۰ تحریم علیه ایران وضع کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تأکید کرد: علی‌رغم همه بدعهدی غربی‌ها، ایران این توافق را حفظ کرد و همین موضوع ایران را در موضع برتر قرار داده است. امروز دنیا می‌داند که آمریکا برهم‌زننده نظم توافق ۲۰۱۵ بوده و تنها ایران بوده که این توافق را تاکنون حفظ کرده است. همین موضوع باعث شده که آمریکایی‌ها در دولت جدید بر این مهم معترف باشند که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده و با خروج ترامپ از برجام، آمریکا در موضع ضعف بین‌المللی قرار دارد. اما علی‌رغم این مواضع، دولت جدید آمریکا نیز در نشست‌های وین تلاش کرده که همچنان بر مدار قبل عمل کند.

عمویی در ادامه گفت‌وگو اظهار داشت: آمریکا با همه بدعهدی‌ها و مواضع ضدونقیضش، می‌داند که بدون خواست و اراده ایران نمی‌تواند جزو گروه ۱+۵ باشد. به همین دلیل است که ایران اصرار دارد با لغو موثر تحریم‌ها، طرف آمریکایی به برجام بازگردد. اصرار ایران بر لغو تحریم‌ها هم بر این مبنا است که سیاست و تجارت خارجی ما با مشکلات کمتری به کار خود بپردازد. وی افزود: خواسته ایران خواسته منطقی است و مبتنی بر توافق ایران و ۱+۵ در ۲۰۱۵ استوار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به بسته‌های پیشنهادی تهران به طرف مقابل اشاره کرد و گفت: بسته‌های ایران که شامل پیشنهادات ایران برای لغو تحریم‌ها و همچنین پیشنهادات ایران برای فعالیت هسته‌ای خود پس از اجرایی شدن مجدد برجام است، به طرف مقابل ارائه شد. طرف‌های غربی هم که در ظاهر هوچی گری می‌کنند، مبنای خواست ایران را زیر سوال نبرده‌اند، ولی شاید در جزییات دیدگاه‌های متفاوتی با ایران داشته باشند که باید در میز مذاکره حل شود. این فضاسازی رسانه‌ای هم که رخ داده، بیش از آنکه مبنای حقوقی داشته باشد، برای تحت فشار گذاشتن ایران است.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما