شناسهٔ خبر: 51222360 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| مدیرکل امور بانوان استانداری: طرح ارفاق در سنوات بازنشستگی زنان خودسرپرست به مجلس پیشنهاد می‌شود

افزایش آمار زنان شاغل سرپرست خانواده و آسیب‌ها و مشکلات آنها در سال‌های اخیر از مهم‌ترین تغییرات جامعه در حوزه زنان و خانواده بوده است و در نظر گرفتن تسهیلاتی برای این بانوان، وظیفه دولت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در سامانه فارس من، سوژه ای ثبت شده تحت عنوان "مطالبه پنج سال ارفاق سنوات در بازنشستگی بانوان سرپرست خانواده" به ثبت رسیده که با توجه به شرایط سخت زندگی این قشر از جامعه و اجرای ارفاق در بازنشستگی برای گروه های دیگر، خواسته ای بجا و منطقی به نظر می رسد.

در دنیای سخت و پرمشغله امروز که در اکثر خانواده‌ها هم زن و هم شوهر، شاغل هستند و باز هم گاهی در تأمین نیازهای خانواده، با مشکل روبرو می شوند، زندگی بانوان سرپرست خانواده و خود سرپرست به مراتب سخت‌تر و مشکل‌تر است.
 
زنانی که علاوه بر بار مالی خانواده، باید تمام فشار زندگی و بار روحی و روانی و جسمی و معیشتی خانواده و فرزندان را به تنهایی به دوش بکشند! 

زنان سرپرست خانواده، مادرانی با نقش‌های پدرانه هستند که در سطح فردی و اجتماعی با مشکلات و مسائل جدی دست و پنجه نرم می‌کنند، که اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، زنان سرپرست خانواده شاغل، در هر سال خدمت، به اندازه چند سال فرسوده می شوند و کمترین کاری که می‌شود برای آنها انجام داد، این است که برای بازنشستگی آنها، نسبت به افراد عادی، ارفاقی در نظر گرفته شود. 

ارفاق در سنوات بازنشستگی، کوچکترین قدم برای حفظ سلامتی جسمی و روحی این قشر از جامعه است که با ایجاد و تصویب قانون مناسب، جذب اعتبار مورد نیاز، حمایت از زنان سرپرست خانواده و خودسرپرست و وضع شرایطی جهت بهبود زندگی این قشر از جامعه، تسهیل می گردد.

افزایش تمایل به تشکیل خانواده‌های تک‌نفره، افزایش نرخ طلاق، ازدواج نکردن مجدد زنان بیوه یا مطلقه، اعتیاد و مهاجرت سرپرست خانواده و از کارافتادگی مرد در خانواده ها باعث شده که تعداد زنان خودسرپرست افزایش یابد.

گذشته از مسائل و مشکلاتی که عموم زنان سرپرست خانواده و خود سرپرست با آن ها روبرو هستند، مثل نداشتن امنیت اقتصادی، وضعیت نامطلوب زندگی، وضعیت نامطلوب سلامت جسمانی، سلامت روانی، امنیت و سلامت اجتماعی، وضعیت نامطلوب سلامت روانی فرزندان، طرد اجتماعی و غیره، یک سری معضلات و مشکلاتی هم وجود دارند که مختص زنان سرپرست خانواده شاغل است، مانند شغل های پایین در عین تحصیلات بالا، فشار نقش‌های شغلی و خانوادگی، که همگی باعث کاهش سطح کیفی زندگی زنان شاغل سرپرست خانواده، شده اند.

در ابتدا باید توسط دستگاه های مرتبط، راهکارهایی همچون ایجاد و به روز رسانی منظم بانک اطلاعاتی زنان شاغل سرپرست خانواده برای تدوین برنامه‌ها، در نظر گرفتن تفاوت‌های زنان مخاطب بر اساس شاخص‌های علت سرپرستی، سن، تحصیلات، قومیت، فرهنگ و منطقه جغرافیایی در برنامه ریزی‌، اصلاح شیوه شناسایی با رویکرد حفظ عزت و کرامت افراد پرداخته شود و برای بهبود کیفیت زندگی زنان سرپرست خانواده شاغل و غیر شاغل، برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت انجام شود.

باید برای زنان سرپرست خانواده شاغل در دستگاه های دولتی، تسهیلاتی در نظر گرفته شود که باعث افزایش توانمندی جسمانی و روانی آنها و بهبود شرایط زندگی برای فرزندان این قشر زحمتکش و کاهش آسیب های اجتماعی به آنها شود.

حضور پر رنگ تر و بیشتر مادر، در خانه ای که فرزندان از داشتن نعمت پدر محروم هستند، مایه آرامش بیشتر فرزندان و کاهش آسیب های مختلف فرهنگی و اجتماعی در آنها می گردد و کاهش سن بازنشستگی برای مادران این خانواده ها، منتج به همین اتفاقات خوب می شود.

ضرورت ایجاد نهادی واحد برای زنان سرپرست خانوار

در این زمینه خبرنگار فارس با مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به گفتگو پرداخته و چالش ها و موانع پیش روی زنان سرپرست خانوار در عرصه اشتغال را مطرح کرده است.

زهرا یقطین در‌باره مشکلات عمومی بانوان سرپرست خانواده گفت: امور بانوان استانداری دو وظیفه تعیین سیاست ها و نظارت بر اجرای موفق برنامه ها را بر عهده دارد و در مورد حوزه زنان سرپرست خانواده، چون متولی خاص وجود دارد و بهزیستی و کمیته امداد به طور مشخص این وظیفه را بر دوش می کشند، نقش ما منحصر به نظارت بر حسن اجرای برنامه ها است.

وی همچنین در مورد خلاء موجود در خانواده های تک سرپرست بانو هم گفت: با تحقیقات انجام شده مشخص گردید که تسهیلات و اعطای وام های خرد به زنان سرپرست خانواده در حوزه های مشاغل خانگی، اکثر اوقات با شکست مواجه شده و تاثیر چندانی در زندگی آنها نداشته است و علت آن هم عدم شناخت کافی از بازار و عدم مهارت عرضه محصولات، بوده است.

یقطین در مورد رفع مشکلات موجود در کسب و کارهای خانگی هم گفت: به دنبال اسقرار مراکز مشاوره کسب و کار خانگی برای زنان سرپرست خانواده هستیم تا با آموزش صحیح و مشاوره اصولی، وارد کسب و کار جدید شوند و همچنین برای رفع مشکل عرضه محصولات نیز با شوراس شهر و شهرداری، برای راه اندازی نمایشگاه ها و فروشگاه های هفتگی و ماهانه و فصلی مخصوص کسب و کارهای خانگی جهت عرضه محصولات ، به توافق رسیده ایم.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری فارس در مورد برنامه های خاص امور بانوان، جهت زنان شاغل سرپرست خانواده نیز گفت: متاسفانه به جز یک تجربه موفق که در آموزش و پرورش فارس اتفاق افتاد و یک سمن برای رسیدگی به شرایط و آموزش مهارت های مختلف به بانوان سرپرست خانواده شاغل در این دستگاه، به فعالیت پرداخت، تجربه دیگری نداریم.

وی همچنین افزود: کلیات طرحی به نام خانواده متعالی در دی ماه ۹۹ در استانداری فارس، با ۱۰۰ عنوان، تصویب شده که مراحل تدوین ریز برنامه ها را می گذراند و یکی از این طرح ها مختص زنان شاغل می باشد که با آموزش های کاربردی و مهارت های جدید، زمینه تغییر نگرش به سمت ازدواج و چگونگی مدیریت زمان و اقدامات ویژه برای زنان سرپرست خانواده، فراهم شود.

یقطین ضمن بیان مشکلات خاصی که زنان شاغل سرپرست خانواده با آن درگیر هستند، گفت: با هماهنگی و همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، دیداری با خانم قاسم پور تدارک دیده ایم تا در آن دیدار بتوانیم مسائل و مشکلات حوزه زنان و پیشنهادات خود را برای رفع این مشکلات بیان کنیم و یکی از این پیشنهادات، قطعا طرح موضوع ارفاق در سنوات بازنشستگی زنان شاغل سرپرست خانواده در صحن مجلس می باشد.

مدیر کل دفتر امور بانوان در پایان اضافه کرد: ضرورت ایجاد نهادی واحد برای زنان سرپرست خانوار، در کل کشور، احساس می شود تا بتواند مسائل مربوط به این قشر از جامعه را به صورت اصولی دنبال کند، در مورد ارفاق در سنوات بازنشستگی زنان شاغل سرپرست خانواده، نیز اعتقاد دارم که اگر این موضوع اتفاق بیفتد، در کاهش آسیب های اجتماعی در فرزندان این خانواده ها بسیار موثر است و سطح سلامت جسمی و روانی این بانوان نیز ارتقاء خواهد یافت.

به گزارش فارس، زنان سرپرست خانواده که در سنگر خانواده و اقتصاد مشغول فعالیت هستند با الگو قرار دادن بزرگ بانوی اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س) و با تأسی به ایشان می توانند از نظر کار و کوشش و همچنین تربیت فرزندانی موفق جایگاه و موقعیت مناسبی را در جامعه کسب نمایند و این موضوع حمایت همه جانبه نهادهای دولتی و مجلس را می طلبد.

امید داریم با توجه به رویکرد رهبر معظم انقلاب و نظام اسلامی بر لزوم نقش آفرینی زنان در تمامی مقدرات جامعه و تاکید بر نقش انسان ساز زنان در جامعه اسلامی و لزوم حفظ کرامت انسانی زن، و پیشگیری و رفع مشکلات زنان آسیب دیده، شاهد جامعه ای سالم و متعالی باشیم.

انتهای پیام/س

نظر شما