شناسهٔ خبر: 51221193 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مخترع تبریزی: بروکراسی اداری مانع جدی فعالیت مخترعان است

تبریز-ایرنا- مبتکر و مخترع جوان تبریزی با اشاره به سختی‌های فعالان حوزه فناوری، گفت: بروکراسی زاید و بسیار پیچیده اداری از موانع جدی و مهم فعالیت مخترعان در رشته‌های مختلف است.

صاحب‌خبر -

مهدی شاهین روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: متاسفانه بروکرواسی اداری از ثبت تا تولید انبوه قطعات در حوزه صنعت وجود دارد و این موضوع در کشور چیزی در مایه های هفت خان رستم بوده و به همین دلیل کمتر کسی حاضر است دست به اختراع بزند.

وی بزرگ ترین مشکل صنعت و کسب و کارها را مربوط به فروش و بازاریابی دانست و افزود: فناور و مخترع باید فکر و ذهن خود را برای بهبود کیفیت تولیدات و به روز کردن دانش خود متمرکز کند نه اینکه تمام فکرش مشغول موضوعات بازاریابی و فروش محصول باشد.

شاهین، فروش را از دیگر مشکلات مختران صنعتی کشور برشمرد و ادامه داد: این موضوع باعث می شود که ما نتوانیم به فکر تهیه مواد اولیه یا تامین مالی حقوق کارکنان، فروش یا امور کارگاهی و یا پرداخت اقساط وام ها باشیم.

وی که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته انرژی دانشگاه تبریز و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان است، با اشاره به اختراع سیستم «قطعه هواگیر خودکار سیستم خنک کننده خودرو» که در سال ۱۳۹۶ به ثبت رسیده است، گفت: این اختراع پس از ثبت مورد تایید شرکت ایران خودرو و سازمان فنی و حرفه ای کشور قرار گرفت و تولید رسمی صنعتی آن از پارسال و پس از کش و قوس های فروان و گرفتن مجوزهای لازم آغاز شد.

شاهین درباره ایده اصلی ساخت این سیستم، گفت: قطعات خودرو در کشور به صورت مدار بسته بوده و با گردش آب و ضدیخ گازهای فلزی ایجاد می شود و با ورود حباب و آلاینده ها به موتور خودرو منجر به از کار افتادن واشر سرسیلندر می شود؛ هدف ما از این ابداع جلوگیری از مضرات فوق به خودرو بود و قطعه ابتکاری مان دارای خروجی های گاز و حباب هاست که با نصب روی خودروها باعث برگشت دادن هوا از سیستم خودرو می شود.

به گفته وی با نصب این قطعه تمام موادی که در رادیاتور خودرو اعم از آب، ضدیخ، گاز های فلزی وارد قطعه مذکور می شوند، هواگیری  و آب خالص به موتور خودرو برگشت داده می‌شود؛ این قطعه به دلیل آلومینیومی بودن در انتقال حرارت و کاهش دما به سیستم خودرو کمک بسزایی می کند.

شاهین با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۸ به صورت یک پیشنهاد عجیب می خواست در ازای مبلغی ناچیز قطعه و فناوری آن را از من خریداری کند، اضافه کرد: آنها در پی آن بودند تا قطعه مربوط به خودرو سازی باشد و من کنار بروم که این پیشنهاد را رد کردم و به جای فروش طرح، خودم دست به اشتغال زایی زدم.

شاهین ادامه داد: چند ماه پیش مذاکراتی برای همکاری با ایران خودرو انجام شده است اما تاکنون اقدام عملی و حمایت واقعی به انجام نرسیده است.

وی درباره شرکت تحت مدیریتش، گفت: این شرکت با داشتن پروانه کسب، جواز تاسیس و صلاحیت حرفه ای اقدام به تولید قطعه می کند و الان ۲۲ نمایندگی فعال در سراسر کشور دارد که برای هر قطعه یک سال گارانتی و ۵ سال خدمات پس از فروش ارائه می دهد.

شاهین با بیان اینکه دفتر فنی و کارگاه شرکت مزبور در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مستقر است، افزود: این طرح به صورت مستقیم برای ۶ نفر و ۱۵۰نفر به صورت غیرمستیقم اشتغال ایجاد کرده است و نمونه داخلی و خارجی برای این محصول وجود ندارد.

وی از دولت و نهادهای مربوطه درخواست کرد برای جلوگیری از فرار مغزها، توسعه کشور و اشتغالزایی از مخترعان، مبتکران و فناوران جوان حمایت های مادی و معنوی کنند.   

برچسب‌ها:

نظر شما