شناسهٔ خبر: 51220359 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

قرعه کشی شیوه‌ای غلط در فروش خودرو است

صاحب‌خبر -

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن مخالفت با فروش خودرو از طریق قرعه کشی گفت: با قرعه کشی برای فروش خودرو نمی‌توان همای سعادت بر دوش برخی نشاند.

جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عرضه خودرو از طریق قرعه کشی گفت: این شیوه کاملا غلط است. دلیلی ندارد تا خودرو با این شیوه عرضه شود.

وی افزود: شرکت‌های خودرو سازی، باید خودرو را با قیمت بازار بفروشند، اما مابه تفاوت و هزینه تمام شده را در سازمان حمایت از مصرف کنندگان یا مجمع معاونت علمی بگیرند و صرف تحقیقات خودرو کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: باید کمک شود بخش قابل توجهی از قطعه سازی و تکنولوژی‌ها بومی سازی شود تا هزینه تمام شده خودرو کاهش یابد و در جهت رقابتی شدن خودرو‌های داخلی با خودرو‌های خارجی، بکار گرفته شود. اینکه با قرعه کشی یک رانتی برای عده‌ای ایجاد شود، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به قیمت دستوری خودرو و ضرر و زیان خودروسازان در این زمینه و با بیان اینکه ما پیگیر این قضیه بودیم، افزود: در برخی از سایت‌های شرکت‌های خودرو ساز از کل ظرفیت‌ها برای تولید خودرو استفاده نمی‌شود یا از همه ظرفیت‌های قطعه سازان برای افزایش تولید استفاده نمی‌شود. دلیل آن از سوی مسئولین این بود که، چون قیمت‌ها پائین است و تولید بیشتر به زیان بیشتر می‌انجامد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه شورای رقابت باید در این زمینه منطقی عمل کند، افزود: اگر قیمت‌هایی که برای خودروسازان تعیین شده، واقعی نیست، و متضمن ضرر است، باید قیمت‌ها تعدیل شود تا تولید بیشتر شود و با افزایش تولید، هزینه کاهش یابد تا امکان رقابت خودرو‌های داخلی با خارجی فراهم شود.

قادری با بیان اینکه موضوع مذکور محل اختلاف است، افزود: در این زمینه وزارت صمت و شورای رقابت باید احساس مسئولیت بیشتر داشته باشند و تعیین تکلیف کنند.

وی افزود: اگر امکان تولید بیشتر وجود داشته باشد و وقتی قیمت‌ها آزاد می‌شود و خودرو ساز با انگیزه تولید می‌کند، رقابت بوجود می‌آید و کیفیت خودرو‌ها هم افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها:

نظر شما