شناسهٔ خبر: 51215674 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بسته خبری « اقتصادنیوز » دوشنبه 15 آذر 1400

تصمیم احتمالی برای دلار 4200 تومانی/ موج افزایش قیمت ها

اقتصادنیوز: گمانه زنی از بودجه 1401 در حالی در جریان است که به نظر می رسد تصمیمات جدیدی درباره دلار 4200 تومانی گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز ، بسته خبری اقتصادنیوز 15 آذر امسال همچنان بخش مهم آن به تازه ترین وضعیت گفت وگوها در وین و لایجه بودجه 1401 اختصاص دارد. دولت در نظر دارد تصمیمات مهمی در ساختار بودجه سال 1401 بگیرد.

اخبار سیاسی | وضعیت گفت و گوها در وین

ایران گفته است که تهران آمادگی داست که گفت و گوها ادامه یابد اما با دریافت پیشنهادهای تهران، طرف های اروپایی خواستار بازگشت به پایتخت هایشان شدند و قرار است از اواخر این هفته دوباره دور جدید مذاکرات از سر گرفته شود. تهران همچنین اعلام کرده تنها در صورتی اقدامات جبرانی در برجام را انجام میدهد که امریکا تمامی تحریم های ذیل معاهده برجام را بردارد. از نگاه تهران، امریکا اراده سیاسی برای لغو تحریم ها را ندارد. امریکا هم مدعی شده که ایران خواهان بازگشت به برجام نیست و به همین دلیل واشنگتن سناریوهای دیگر و تصمیم ساز را در دستورکار دارد. دراین خصوص البته اشاره ای به دیگر سناریوها نشده است. 

همچنین در خبر دیگری، در حالی که قرار است مشاور امنیت ملی امارات امروز به تهران سفر کند، وزیر خارجه آمریکا و ولیعهد ابوظبی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

اخبار اقتصادی | گمانه زنی ها از بودجه 1401

جلسه فوق العاده هیات دولت امروز نیز در دو نوبت صبح و بعدازظهر برای بررسی تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور برگزار شد. پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی برای اعمال ۵ درصد معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی به منظور حمایت از این واحدها به تصویب رسید. گمانه زنی ها در این باره حکایت از این دارد که برای سال آینده با توجه به شرایط بین المللی و تحریم‌ها، طبق گفته برخی کارشناسان و اخبار کسب شده از سازمان برنامه و بودجه صادرات نفت خام 1.2 میلیون بشکه در روز با قیمت 60 دلار و نرخ تسعیر 23 هزار تومان پیش بینی شده است. همچنین حدود 1.7 میلیون بشکه فروش داخلی نفت و فرآورده‌های نفتی محاسبه شده است. برای بودجه سال جاری 2.3 میلیون بشکه نفت خام در روز با رقم 50 دلار و نرخ تسعیر 17500 تومان مبنای عمل قرار گرفت. همچنین سازمان برنامه و بودجه رقم قابل توجهی برای درآمدهای مالیاتی در سال آینده در نظر گرفته است. از ویژگی‌های درآمدی می‌توان به کاهش معنادار فروش اوراق در لایحه اشاره کرده که طبق آخرین اخبار به 40 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. در حالی که در سال آینده باید 200 هزار میلیارد تومان از اوراق فروخته شده در سال گذشته و امسال بازپرداخت شود. امسال 132 هزار میلیارد تومان فروش اوراق در سرفصل واگذاری دارایی‌های مالی قرار دارد.بنا به قانون برنامه ششم برای سال آینده سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت خام باید به 40 درصد برسد اما طی این سال‌ها با توجه به تحریم‌ها دولت آن را به 20 درصد کاهش داد. اطلاعات به دست آمده از بودجه سال آینده حاکی است، دولت سیزدهم نیز برای جبران کسری بودجه و ایجاد رونق در اقتصاد همان سهم 20 درصد را برای بودجه سال آینده تقاضا کند. محمدباقر قالیباف گفته است: یک شنبه هفته آینده بودجه دولت تقدیم مجلس می شود.بودجه سال آینده باید ۱۵ آذر تقدیم مجلس می‌شد.با این حال دولت ۲ تا ۳ روز دیگر زمان لازم دارد تا بودجه را تقدیم کند.

ابراهیم رییسی، رئیس جمهور دیشب در گفت و گوی تلویزیونی خود در مهمترین صحبت ها رو تغییر شیوه تخصیصی ارز ترجیهی با توجه به شرایط کسری بودجه و افزایش هزینه های دولت خبر داد. به نظر میرسد شیوه تخصیص دلار 4200 تومانی به صورت کلی در بودجه 1401 کاملا تغییر پیدا کند. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم دیروز در سخنانی گفته بود: در مجلس و دولت بحثی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و فقط نحوه تخصیص آن تغییر خواهد کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفته است: از ۱۳ دی‌ماه و بر اساس قانون مصوب مجلس، مالیات بر ارزش افزوده از اصل قیمت طلا، جواهر و پلاتین حذف می‌شود. خریدار فقط ۹ درصد مالیات بر اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده را پرداخت خواهد کرد که هزینه‌های خرید این اقلام را کاهش می‌دهد.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفته است: شورای نگهبان بر اساس مقررات، مصوبه مورد ایراد هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح ساماندهی صنعت خودرو را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانسته و آن را جهت اصلاح به مجلس ارسال کرد. در همین حال در پی نامه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به وزیر اقتصاد در خصوص آمادگی بورس کالای ایران جهت عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستوری به سرپرست سازمان اموال تملیکی اعلام کرد که در این زمینه «اقدام فوری و مقدمات قانونی» انجام شود.

جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صمت اعلام کرد: تمامی افراد حقیقی و حقوقی که شیرخام را با نرخ مصوب خریداری می‌کنند با تایید وزارت جهاد و با پرداخت مابه‌التفاوت می‌توانند نسبت به صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی اقدام کنند.

۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تراکنش در آبان امسال از طریق بیش از ۹.۶ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۱.۴ میلیون ابزار موبایلی و ۱.۶ میلیون ابزار پذیرش اینترنتی انجام شد. بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در دومین ماه پاییزی ۱۴۰۰ نشان می دهد، کارتخوان فروشگاهی با ۸۹.۵۹ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۷.۱۳ درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با ۳.۲۹ درصد، در رتبه های بعدی قرار دارند.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنعت سیمان در نامه ای به مدیرعامل بورس کالا از گرانی قیمت پایه انواع سیمان به دلیل افزایش تعرفه گاز، برق و هزینه های تامین مواد اولیه خبر داد.

فیروز قاسم زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور می‌گوید:میزان کل حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا ۱۳ آذر معادل ۲ میلیارد ۸۴ میلیون مترمکعب است که کاهشی معادل ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می­‌دهد.

همچنین مدیرعامل سازمان اموال تملیکی کشور از برگزاری بزرگترین حراج حضوری سازمان اموال تملیکی در ۲۰ آذرماه امسال خبر داد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس مدافع فعالیت های اقتصادی در بستر فضای مجازی است، به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای حل مشکل «اینماد» و حمایت از فعالان کسب و کارها در فضای مجازی تذکر داد.

اخبار شرکت ها | بزرگترین مزایده بورس

#وآیند  #ثنور | تعلیق نماد معاملاتی بانک آینده به مدت 14 روزه دیگر (تا تاریخ 27 آذر) تمدید می شود. نماد سرمایه گذاری کوه نور هم حداکثر تا تاریخ 27 آذر ادامه می یابد.

#خودرو | دعوتنامه تسویه حساب برای مشتریانی که قبلا خودرو تارا اتوماتیک را با موعد تحویل آبان ۱۴۰۰ ثبت نام کرده بودند، صادر شد. این خودرو در آذرماه سال گذشته و با مبلغ ۱۹۲ میلیون تومان بصورت پیش فروش عرضه شد و هم اکنون قیمت نهایی برای تسویه حساب مشتریان ۴۱۵ میلیون تومان محاسبه شده است.

#نوری | پتروشیمی نوری اعلام کرد: در اجرای مفاد ماده 13 دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، به منظور انجام تعمیرات اضطراری از تاریخ 15 آذر(امروز) بمدت 40 روز، برخی از واحدهای شرکت متوقف و از مدار تولید خارج می شود. ولی همزمان واحدهای دیگر با ظرفیت 75 درصد مشغول به فعالیت خواهند بود. با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال، تعمیرات فوق تغییرات محسوسی در پیش بینی های گذشته نخواهد داشت و برنامه تولید و فروش شرکت طبق پیش بینی ها محقق خواهد شد.

#وپست | پست بانک از افزایش 164 درصدی سود سال جاری به دلیل مدیریت مناسب در ترکیب جذب منابع بانک، افزایش درآمدهای مشاع بانک، افزایش درآمدهای غیرمشاع، کاهش هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک خبر داد.

#دماوند | تولید نیروی دماوند از افزایش 39 درصدی درآمد عملیاتی شرمت در شش ماهه امسال خبر داد که  مهمترین دلایل را افزایش  قیمت انرژی در بازار برق از 60 تومان به 64.2 تومان (به ازای هر کیلووات ساعت)، کاهش نرخ سوخت ملاک بازار از 60.7 تومان به 10 تومان (به ازای هر مترمکعب گاز)، افزایش تقاضا برای برق از اوایل خرداد تا پایان شهریور و افزایش میزان انرژی تولیدی نیروگاه در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته عنوان کرد.

#کگهر | سنگ آهن گهر زمین از افزایش 271 درصدی سود عملیاتی شرما در دوره منتهی به 31 خرداد امسال نسبت به دور مشابه سال گذشته به دلیل افزاشی ناشی از نرخ فروش محصولات به تبع افزایش نرخ شمش فولاد خوزستان و اضافه شدن محصول گندله خبر داد. نماد معاملاتی کگهر دیروز تعلیق شد.

#ثامید | توسعه و عمران امید از فروش واحدهای مسکونی پروژه طاهرخانی و چمران و زمین شکوفه1و2  خبر داد. با عنایت به بازگشایی انجام شده بر اساس نتایج به دست آمده زمین شکوفه1و2 به فروش رسید و 221 میلیارد تومان سود برای ثامید شناسایی شد.

#فباهنر | مس شهید باهنر از افزایش 115 درصدی سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به دلیل افزایش 7 درصدی در مقدار فروش، افزایش حجم و ارزش صادرات، مدیریت مبلغ خرید مواد اولیه و تعمیرات اساسی ماشین آلات (منجر به کاهش هزینه ضایعات شد) خبر داد.

#شیران | بانک صنعت و معدن از فروش بلوک 50.19 درصدی سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران  به قیمت هر سهم 3652 تومان در روز سه شنبه 14 دی خبر داد.

#مرقام | ایران ارقام از فروش یک واحد آپارتمان مسکونی در تهران - فرشته و چهار واحد آپارتمان مسکونی در جزیره کیش خبر داد.

#فگستر | گسترش صنایع روی ایرانیان از برنده شدن در محدوده های معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، در مرحله اول مزایده خبر داد. نتیجه نهایی حاصل از واگذاری حق بهره برداری از محدوده های معدنی مذکور در اختیار سازمان صنعت و معدن استان اصفهان خواهد بود که متعاقبا اعلام می شود.

#کیسون | کیسون از قرارداد احداث کارخانه مجتمع فروآلیاژ چادرملو توسط مشارکت کیسون، کاهنربا و مهندسی پارس فرآوران با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (#کچاد) به مبلغ 495.4 میلیارد تومان خبر داد.

#ثبهساز | بهساز کاشانه تهران از فروش ملک  افشای اطلاعات با اهمیت - مزایده فروش ملک تفریحی و توریستی پروژه اولیایی بابلسر خبر داد.

#فملی | ملی صنایع مس ایران از قرارداد برای  طرح تولید کاتد مجتمع مس آذربایجان به مبلغ 7.6 هزار میلیارد تومان خبر داد.

#فتوسا | تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان از برنده شدن در یکی از محدوده های معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی،در مرحله اول مزایده خبر داد. نتیجه نهایی حاصل از واگذاری حق بهره برداری از محدوده های معدنی مذکور در اختیار سازمان صنعت و معدن استان خراسان رضوی خواهد بود که متعاقبا اعلام می شود.

#فارس | معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به فراخوان فروش بلوکی 18 درصدی سهام دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس (پالایش نفت شازند)، این واگذاری را بزرگترین فروش تاریخ واگذاری‌های سهام‌های دولتی توصیف کرد.

#بمپنا | شرکت تولید برق عسلویه مپنا مبلغ 258.6 میلیارد تومان به عنوان علی الحساب تولید برق از محل قرارداد بیع متقابل احداث بخش بخار نیروگاه عسلویه، از شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی دریافت نموده است؛ تا متعاقباً از محل فروش برق بخش بخار و سوخت صرفه جویی شده در طی دوره قرارداد بیع متقابل تسویه شود. نماد این شرکت دو روز متوقف شد.

#دسبحا | گروه دارویی سبحان در خصوص تازه ترین وضعیت افزایش سرمایه اعلام کرد: گزارش مزبور توسط بازرس قانونی شرکت در حال رسیدگی است.

#درهاور | دارویی رهاورد تامین در خصوص افزایش سرمایه از 25 میلیارد تومان به 40 میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران از طریق سلب حق تقدم سهامداران فعلی و فروش آن در بازار سرمایه و صدور سهام جایزه برای سهامداران مذکور از محل صرف سهام ایجادی و در صورت عدم امکان انجام آن از طریق مذبور، به تایید وتشخیص سازمان بورس و اوراق بهادار ، از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران اعلام کرد: طرح توجیهی مذکور در حال بررسی توسط حسابرس مستقل (موسسه حسابرسی وخدمات مالی شهود امین ) بوده و با توجه به ثبت افزایش سرمایه فعلی از 20 میلیارد تومان به 25 میلیارد تومان که مراحل قانونی آن در حال انجام ( توسط اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ) است و به محض دریافت اظهار نظر حسابرس فوراً در سامانه کدال افشاء میشود. این شرکت از تمدید مجدد مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه خبر داد.

#ولیز | لیزینگ ایران از تمدید مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه آن شرکت به مدت 30 روز و تا 19 دی خبر داد. شرکت می بایست مطابق ماده قانونی فوق الذکر ، تمدید مهلت یاد شده را حداکثر تا 15 آذر از طریق سامانه کدال ، به اطلاع عموم برساند. مجامع سال 1398 و 1399 و 1400 مجوز ثبت از بانک مرکزی دریافت کرده و اکنون درحال پیگیری مراحل اداری جهت ثبت صورتجلسات ذکر شده در اداره ثبت شرکتها هستیم. بلافاصله پس از ثبت صورتجلسات ، مجوز پذیره نویسی از اداره ثبت شرکتها اخذ میشود.

#غمارگ | افزایش سرمایۀ مارگارین از 84 میلیارد تومان به 951.5 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#پلاسک | پلاسکوکار اعلام کرد: درمورد پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییهای ثابت (زمین)، طرح توجیهی مذکور در حال بررسی توسط حسابرس مستقل است و به محض دریافت اظهارنظر نهایی حسابرس فوراً افشا میشود.

#فاما | صنعتی آما اعلام کرد: گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 150 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#کسرام | جلسه مجمع عمومی پارس سرام در تهران (خیابان شیخ بهائی جنوبی ،شهرک والفجر،انتهای خیابان ایرانشناسی،میدان شهدای دانشجو،خیابان نهم، پلاک 6،مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی سالن همایش پویش) در ساعت 10 سه شنبه 30 آذر برگزار میشود.

#فسازان | غلتک سازان در مجمع فوق العاده اعلام کرد: هدف تولید محصول شیر در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۹۵ هزار تومان تعیین شد که نسبت به عملکرد تولید محصول شمش در سال گذشته معادل ۲۵/۴ درصد افزایش در نظر گرفته شده است. همچنین عملکرد تولید محصولات قطعه در هشت ماه سال جاری نشان می دهد تولید قطعه ۱۱۴درصد برنامه و بودجه محقق شد. نصب و راه اندازی دو دستگاه کوره ۶ مگاواتی در زمان ۵۵ روز و توسعه سال تکمیل و افزایش ظرفیت انبارش شمش اسفنجی و بریکت و یکپارچه سازی سیستم آبرسانی کوره های ذوب و کاهش مصرف آب در سیستم آبرسانی و خنک کنندگی ماشین ریخته گری مداوم و محوطه سازی و ایجاد انبارهای جدید به میزان ۷ هزار و ۲۰۰ متر مربع از جمله پروژه های انجام شده در شرکت غلتک سازان سپاهان است. نصب دو دستگاه کوره ۸ مگاواتی و نصب کولینگ بد واکینگ بیم و طراحی و ساخت خط سوم شمش ریزی از طرح های توسعه ای شرکت غلتک سازان است که در حال انجام است. احداث ساختمان اداری و احداث انبار محصول در ضلع شرقی قطعه‌سازان و توسعه انبار مواد اولیه با توجه به طرح‌های توسعه‌ای تولید و امکان سنجی بررسی و تدوین طرح در خصوص احداث نیروگاه از دیگر طرح‌های توسعه شرکت است.

#غپینو | به گفته مدیرعامل صنعتی پارس مینو در این مجمع، افزایش سرمایه شرکت صنعتی پارس مینو  از ۶۶۲ میلیارد تومان به مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته به علت اصلاح ساختار مالی تصویب و انجام خواهد شد.

نظر شما