شناسهٔ خبر: 51215660 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با برنا مطرح شد؛

بودجه بهزیستی کم می‌شود/ تسهیلات ویژه برای خانواده‌‌های دارای معلول

فرناز عبدالمحمدزاده

بهزادی گفت: پیش بینی می‌کنیم که دولت نسبت به لایحه سال گذشته خود رقم پیشنهادی بیشتری را برای بودجه سازمان بهزیستی در لایحه امسال درنظر بگیرد اما نسبت به قانون بودجه سال 1400 رقم بودجه بهزیستی کمتر خواهد بود.

صاحب‌خبر -

حمید بهزادی بخش کارشناس لایحه بودجه 1401 در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره پیشنهادات مطرح شده در لایحه بودجه 1401 در حمایت از مددجویان بهزیستی، گفت: منتظریم دولت طی هفته آینده لایحه را به مجلس تقدیم کند اما معمولا دولت برای حمایت از مددجویان بهزیستی در تبصره 14 که مربوط به کاهش فقر مطلق است بودجه‌ای در نظر می‌گیرد.

وی افزود: سال گذشته حدود 15 هزار میلیارد تومان بودجه در تبصره 14 در نظر گرفته شده بود که بخشی از آن مربوط به کمیته امداد و بخشی مربوط به بهزیستی است. همچنین بودجه‌ای برای یارانه مسکن خانوارهای دارای دو معلول درنظر گرفته شده بود و سازمان بهزیستی نیز بودجه‌ای برای پرداخت مستمری مددجویان دریافت کرد.

بهزادی بیان کرد: بودجه بهزیستی سال گذشته کمتر از 4 هزار میلیارد تومان بود که وقتی لایحه به مجلس فرستاده شد به 7.5 هزار میلیارد تومان رسید، دولت در قالب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت وظایفی را برعهده دارد که این موضوع مبحث جدایی است اما دولت باید در حوزه اشتغال و مسکن از افراد دارای معلولیت حمایت کند.

کارشناس لایحه بودجه 1401 با اشاره به اینکه تبصره 16 و 18 بودجه مربوط به تسهیلات بانکی است، ادامه داد: پیشنهاداتی که به دولت برای تهیه لایحه بودجه سال آینده داده شده این است بودجه این دو تبصره که برای اعطای تسهیلات اشتغال و تهیه مسکن است را افزایش دهند تا هم به جهش تولید کمک شود و هم زمانی که وعده آقای رئیسی مبنی بر ساخت بیش از یک میلیون مسکن در سال محقق شد امکان تهیه آن برای معلولان باشد. برای خانواده‌های دو معلول و یا یک معلول پیش بینی شده که در این ردیف بودجه تسهیلات قرض الحسنه درنظر گرفته شود تا معلولان بتوانند برای تهیه مسکن تسهیلات قرض الحسنه دریافت کنند.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود بودجه بهزیستی برای سال 1401 نسبت به 1400 کاهش پیدا کند، سال 1400 دولت در لایحه بودجه 4 هزار میلیارد تومان بودجه برای بهزیستی در نظر گرفت اما مجلس این بودجه را به 7.5 هزار میلیارد تومان رساند و چند برابر کرد اما پیش بینی می‌کنیم که دولت نسبت به لایحه سال گذشته خود رقم پیشنهادی بیشتری را در لایحه امسال درنظر بگیرد اما نسبت به قانون بودجه سال 1400 رقم بودجه بهزیستی کمتر خواهد بود.

بهزادی ادامه داد: پیشنهاد شده که به جای افزایش بودجه و مستمری مددجویان بهزیستی،  تسهیلات قرض الحسنه افزایش پیدا کند و تسهیلات ساخت مسکن با نرخ ترجیحی برای خانوارهای دارای یک یا دو معلول داده شود بعنی تسهیلات به جای 18 درصد با نرخ 12 یا 4 درصد داده شود، امکان آن برای بانک مرکزی و دولت وجود دارد، دولت اگر بتواند مشکل مسکن خانواده‌های دارای معلول را حل کند بهتر از پرداخت مستمری خواهد بود.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید:

  • بودجه ۱۴۰۱ باید مطابق با برنامه هفتم باشد/ دولت با مذاکره عزتمندانه‌ و توافق خوب حق ملت را می‌گیرد
  • بررسی لایحه بودجه 1401سفر رییس جمهور به لرستان را به تعویق انداخت

نظر شما