شناسهٔ خبر: 51215656 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

دلار با جنگ روانی گران شد

ایجاد شایعه برای فروش یک مشت دلار

نوسانات اخیر بازار ارز بیشتر از آنکه تحت تاثیر ادامه تحریم‌ها و کاهش عرضه ارز در بازار باشد به پخش عامدانه شایعات و اخبار جعلی در سطح جامعه از سوی معامله‌گران ارز و همچنین دلالان برای سودجویی باز می‌گردد و تاثیر پذیری مردم از موج منفی عدم حصول توافق برجام پیش از آنکه نشانه‌ای از توافق یا عدم توافق را شاهد باشیم، تنها اهداف دشمنان و سودجویان را تامین خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، نرخ ارز در بازار مانند سایر کالاهای دیگر تحت تاثیر عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و درآمدهای ارزی دولت نیز یکی از مهم‌ترین عوامل عرضه ارز  و به تعادل رساندن بازار است.

در شرایطی اخبار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص آزاد شدن منابع ارزی و ورود به آن چرخه تجاری کشور، همچنین افزایش حجم بازگشت ارز صادراتی سیگنال‌های مثبتی برای ثبات در بازار ارز داشت اما التهابات روز گذشته بازار بدون توجه به این اقدامات مثبت تحت تاثیر اخبار منفی عدم حصول توافق برجام در وین قرار گرفت، در حالی که مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در وین در حال انجام است.

به گفته برخی کارشناسان نوسانات اخیر بازار ارز بیشتر از آنکه تحت تاثیر ادامه تحریم‌های آمریکا و کاهش عرضه ارز در بازار باشد به پخش عامدانه شایعات و اخبار جعلی در سطح جامعه از سوی معامله‌گران و دلالان ارز برای سودجویی بوده است. عوامل نیروهای وابسته به خارج از کشور نیز با ایجاد جو روانی منفی مانند به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام و تصمیم دولت برای افزایش نرخ دلار برای تامین کسری بودجه سعی دارند بازار ارز در داخل کشور متلاطم کنند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه هدف دولت سیزدهم در خصوص کنترل تورم و جلوگیری از کاهش ارزش پولی ملی به دور از انتظار است دولت به منظور تامین کسری بودجه تصمیم به افزایش نرخ دلار داشته باشد به دلیل اینکه  با این کار آثار منفی به مراتب بزرگتری را متحمل می شود که قابل قیاس با تامین مالی انجام شده برای بودجه نیست.

همچنین با توجه به شرایط بازار ارز در زمان مذاکرات برجامی سال گذشته بانک مرکزی با مدیریت بازار، نوسانات نرخ ارز را کنترل کرد و با عرضه برنامه ریزی شده ارز شاهد این بودیم که نرخ دلار در بازار با افت بیش از 5 هزار تومانی همراه شد.

در شرایط حال حاضر نیز اقدامات بانک مرکزی در خصوص در تغییر نحوه تخصیص ارز به مصارف خدماتی ۲۵ گانه، افزایش عرضه ارز در سامانه نیما و رشد بازگشت ارز حاصل از صادرات تاثیر مهمی در کنترل و مدیرت بازار ارز داشته است به صورتی که نرخ ارز در صرافی ملی بر خلاف روند صعودی بازار حرکت کرد روز گذشته کاهش یافت و در کانال 27 هزار تومانی معامله شد.

با توجه به اعلام بانک مرکزی در خصوص رشد بازگشت ارزهای صادراتی و افزایش عرضه ارز در سامانه نیما می توان انظار داشت تقاضا ارز در این بازار بیش از پیش تامین شود و با کاهش تقاضا در این بخش شاهد ثبات در بازار و کاهش قیمت ارز خواهیم بود.

در این شرایط پیش‌بینی بازار ارز باید بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی کشور صورت بگیرید و تاثیر پذیری مردم از موج منفی عدم حصول توافق برجام پیش از آنکه نشانه‌ای از توافق یا عدم توافق را شاهد باشیم، تنها اهداف دشمنان و سودجویان را تامین خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

  • کسری بودجه آمریکا با توزیع یارانه نقدی کرونا رکورد زد
  • تلاش عربستان برای کنترل کسری بودجه سال جاری

نظر شما