شناسهٔ خبر: 51215635 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

برای رفع کمبود آب در کشور؛

اجرای طرح‌های آبخیزداری جدی گرفته شود/ مقابل حفر چاه‌های غیرمجاز باید ایستاد

یک کارشناس منابع طبیعی گفت: طرح‌های آبخیز‌داری را وزارت جهاد کشاورزی و نیرو جدی بگیرند. در بالا دست دشت‌ها و مکان‌هایی که محل تغذیه آب‌های زیرزمینی است این طرح‌ها باید اجرا شود.

صاحب‌خبر -

دلاور نجفی کارشناس منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره کمبود آب‌های زیرزمینی، گفت: یکی منابع تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت آب‌های زیر زمینی است که معمولا با حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق به دست می‌آید.

وی افزود: سطح آب‌های زیر زمینی به ویژه در دشت‌های کشور مانند دشت ورامین، دشت‌های اطراف اصفهان و ... کاهش پیدا کند و دو عامل باعث بروز این مشکل شده است؛ یکی از آن بیش از حد مجاز از سفره‌های زیر زمینی است. درواقع میزان آبی که باید برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی برداشت می‌شد بیش از میزان نرمال بود.

نجفی با اشاره به اینکه کاهش بارش و نزولات جوی یکی از دیگر از دلایل کاهش سطح آب‌های زیر زمینی است، تصریح کرد: بارش باران کم شده و در ارتفاعاتی که سرچشمه رودخانه‌ها بودند و سفره‌های زیر زمینی تغذیه می‌کردند شاهد مشکل شدیم چراکه بارش در این مناطق به شکل برف شاهد بود اما تغییر فاز داده و به سمت باران حرکت کرده است به همین جهت باران کمتر از برف سفره‌های زیر زمینی را تامین می‌کند.

این کارشناس منابع طبیعی اضافه کرد: سطح سفره‌های زیر زمینی تا حد زیادی پایین آمده که زندگی مردم درگیر شده است دسترسی به آب یکی از تبعاتی است که کاهش سطح آب‌های زیر زمینی برای مردم داشته چراکه بسیاری از چاه‌ها خشک شده‌اند و یا نیاز به حفر بیشتر و مجدد چاه وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این کاهش آب زیر زمینی و برداشت‌های بیش از حد مجاز باعث فرونشست زمین در دشت‌ها شده و در زمین‌های کشاورزی و حتی در شهرها و مناطق مسکونی شاهد این فرونشست‌ها هستیم، که این وضعیت خطرناک است.

نجفی افزود: از به صدا درآمدن زنگ هشدار هم گذشتیم و با خود خطر روبه رو شدیم زنگ خطر سال‌های گذشته داده شده بود و درحال حاضر با معضل کمبود آب روبه رو شدیم.

این کارشناس منابع طبیعی درباره اقدامات لازم برای عبور از بحران کم آبی، گفت: طرح‌های آبخیز‌داری را وزارت جهاد کشاورزی و نیرو جدی بگیرند. در بالا دست دشت‌ها و مکان‌هایی که محل تغذیه آب‌های زیرزمینی است این طرح‌ها باید اجرا شود. در دشت‌هایی که با معضل کاهش سطح آب زیر زمینی روبه رو شدیم با روش‌هایی باید تغذیه سفره‌های زیر زمینی را افزایش دهیم و از هدر رفت آب به صورت جاری شدن در زمین جلوگیری شود.

وی بیان کرد: دولت باید مقابل برداشت غیر مجاز از چاه‌ها را بگیرد و با حفر چاه‌های غیرمجاز در دشت‌های کشور برخورد شود، همچنین باید حق آبه چاه‌های مجاز مشخص باشد و اجازه برداشت بیشتر از چاه‌ها داده نشود، باتوجه به ظرفیت چاه‌های هر منطقه باید وزارت نیرو و جهادکشاورزی میزان خروج آب از چاه‌ها را کنترل کند تا برداشت اضافه صورت نگیرد.

نجفی با اشاره به اینکه مردم نیز در این مدت که با کمبود آب روبه رو هستیم باید رعایت کنند، ادامه داد: کشاورزان به سمت اقلامی کشاورزی بروند که آب کمتری مصرف می‌کند چراکه در بسیاری از مناطق توجیه ندارد که چاه بزنیم و آب‌های زیر زمینی را بالا بیاوریم که برنج بکاریم یا هندوانه پرورش دهیم و باید براساس الگو کشت کشاورزان اقدام کنند البته دولت نیز باید الگوی کشت را در هر منطقه به کشاورزان معرفی کند.

این کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه مردم در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند، گفت: کشاورزان برداشت بیش از حدنرمال از چاه‌های مجاز نداشته باشند و چاه‌های غیر مجاز نیز حفر نشود. این اقدامات باید از سوی دولت و مردم انجام شود البته باید بارش هم داشته باشیم اگر تمام این موارد رعایت شود اما نزولات جوی کاهش پیدا کرده باشد همچنان مشکلات باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: برداشت از آب‌های زیر زمینی آنقدر زیاد بوده که با یک یا دو سال رعایت در مصرف جبران نخواهد شد و به بازه زمانی حدود 10 سال بارش خوب نیاز داریم تا بتوانیم بخش از آب های زیر زمینی که قابلیت احیا دارد را احیا کنیم.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید:

  • یک لیتر از آب کشاورزی به فولاد اختصاص نخواهیم داد
  • آب موضوع ملی است و نگاه ملی، عزم ملی و تقسیم کار ملی می‌خواهد

نظر شما