شناسهٔ خبر: 51215623 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شادلو در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پیش بینی رشد ۱۰ درصدی تولید مرکبات

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید مرکبات نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نوسانات چشمگیر قیمت نهاده‌های کشاورزی از جمله سموم و ناپایداری بازار از جمله چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان محسوب می‌شود که امیدواریم بازار به ثبات و پایداری برسد.

شادلو ادامه داد: با وجود تمامی مشکلات پیش روی تولید، دوره داشت و بخش عمده برداشت محصولات باغی انجام شده است و عمده پرتقال هم در ماه‌های آذر و دی برداشت می‌شود.

به گفته او، برخی واریته‌های پرتقال همچون والنسیا بعد از دی برداشت می‌شوند، اما به طور کلی ۶۰ تا ۷۰ درصد پرتقال در آذر و دی برداشت می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید نمی توان انتظار ثبات قیمت از بازار را داشت؛ چرا که قیمت‌ها زنجیره وار با هم در ارتباط هستند و صرفا نمی توان گفت که دلال بازی عامل گرانی است.

شادلو ادامه داد: نهاده‌های کشاورزی به عنوان پایه تولید، هزینه قابل توجهی را به خود اختصاص داده که نوسان قیمت نهاده‌ها، نرخ تمام شده تولید و قیمت نهایی کالا را تحت تاثیر قرار داده است.

او گفت: زمانی که قیمت محصول در باغ اعلام می‌شود، منظور روی درخت است که به آن هزینه‌های برداشت، کارگری، بسته بندی، نگه داری در سردخانه، حمل و نقل و سود حق العمل کاری اضافه می‌شود. اعلام نکردن این مسائل موجب سردرگمی آحاد جامعه و اعتراض آنها به نابه سامانی و شرایط بازار شده است.

شادلو ادامه داد: گرچه در فصل بهار تگرگ و سرمازدگی تا حدودی بر تولید اثر گذاشت، اما در زمان برداشت شرایط اقلیمی همراه بود که امیدواریم باغداران هم فرصت را غنیمت بشمارند و همواره نسبت به برداشت، جمع آوری و ذخیره سازی به موقع اقدام کنند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: برداشت به موقع و شرایط مناسب نگه داری در ارتقای کیفیت تاثیر بسزایی دارد و در برخی مواقع برداشت زودهنگام محصول و رنگ آوری آن موجب نارضایتی مصرف کنندگان می‌شود.

شادلو گفت: گرچه آمار دقیق تولید کیوی و مرکبات را بعد از فصل برداشت می‌توان به طور دقیق اعلام کرد، اما برآوردها حاکی از آن است که به طور متوسط تولید مرکبات حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما