شناسهٔ خبر: 51215479 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گزارش «ایران» از بررسی قیمت مسکن در شهر تهران بر اساس آمارهای مرکز آمار

کاهش 4درصدی تورم مسکن در آبان

گروه اقتصادی

تورم قیمت مسکن شهر تهران در آبان‌ماه نسبت به مهرماه 4درصد، نسبت به آبان سال قبل 2.2 درصد و نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل(تورم سالانه) 7.5 درصد کاهش یافته است. به‌عبارتی تورم نقطه‌ای، تورم ماهانه و تورم سالانه مسکن در شهر تهران در آبان‌ماه کاهشی است.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران/ اطلاعات دو مرجع رسمی آماری کشور یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می‌دهد که شتاب افزایش قیمت مسکن و نرخ تورم این بخش چندماهی است که روند نزولی دارد.

در بازار مسکن، مهم‌ترین عامل تأثیر‌گذار بر افت تورم و کاهش شتاب قیمت در بخش مسکن، شروع برنامه نهضت ملی تولید مسکن و ساخت یک میلیون مسکن در سال عنوان می‌شود. از زمان ثبت‌نام برای طرح نهضت ملی تولید مسکن(28مهر) تاکنون یک میلیون و 900 هزار نفر متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند و آن‌طور که محمودمحمودزاده، معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار داشته است پس از بررسی شرایط ثبت‌نام کنندگان، دی‌ماه اسامی تأیید شده اعلام می‌شود. پیش‌بینی وزارت راه و شهرسازی برای تحویل واحدها حداقل یک سال و نیم تا دو سال است. به گفته فعالان حوزه مسکن، این برنامه دولت امید به خانه دار شدن را در بین مردم و متقاضیان فاقد مسکن افزایش داده است.

با توجه به برنامه ساخت 4میلیون مسکن تا چهار سال آینده، شاخص‌ها در بازار مسکن تحت تأثیر این برنامه، به‌سمت بهبود پیش می‌رود.

نزول شاخص قیمتی

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار در خصوص شاخص تورم قیمت مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد در آبان ماه ١٤٠٠ تورم قیمت مسکن نسبت به ماه قبل(مهر1400) به عدد منفی 0.5درصد رسیده است. به این ترتیب تورم ماهانه آبان ماه در مقایسه با همین عدد در ماه قبل (٣.٥ درصد)، 4 درصد کاهش داشته است.تورم قیمتی مسکن در آبان‌ماه همچنین نسبت به آبان 99 افت داشته است، بر این اساس نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه امسال به عدد 20.2 درصد رسیده است. مقایسه تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل(٢٢.٤) کاهش ٢.٢ درصدی تورم آبان امسال نسبت به آبان سال قبل در بخش مسکن را نشان می‌دهد.

در آبان‌ماه تورم سالانه قیمت مسکن هم کاهشی است. نرخ تورم سالانه آبان ماه ١٤٠٠ املاک مسکونی شهر تهران به عدد 51.8 درصد رسیده که نسبت به‌همین عدد در ماه قبل(٥٩.٣)، ٧.٥ واحد درصد کاهش داشته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است.

بانک مرکزی نیز در گزارش اخیر خود از تحولات بازار مسکن تهران در آبان ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق دفاتر مشاوران املاک شهر تهران را کمی بیش از ۳۲ میلیون تومان اعلام کرده که نسبت به ماه قبل از آن (مهر ماه ۱۴۰۰) ۱.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. علی‌رغم آنکه در سال ۱۴۰۰ نیز روند رشد قیمت ادامه دارد اما آهنگ رشد نسبت به ماه مشابه سال قبل در معاملات مسکن شهر تهران کند شده است.

تورم قیمت مسکن در حالی روندی نزولی پیدا کرده است که در 8سال گذشته و با کاهش تولید مسکن، تعادل عرضه و تقاضا در این بازار بهم خورد و توقف ساخت و ساز، رشد ۷ برابری قیمت مسکن در ۴ سال اخیر را نشان می‌دهد. اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد در یک سال گذشته، سال 99، تعداد 53 هزار و 157واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده که نسبت به سال قبل از آن (سال 98) حدود 16.2 درصد کاهش داشته است.‏

برنامه دولت برای ساخت 4میلیون مسکن در چهار سال عرضه مسکن در کشور را شتاب می‌بخشد تا تولید بیشتر مسکن کنترلی بر رشد قیمت در این بازار باشد. تقاضای انباشته برای مسکن در کشور 5 میلیون واحد است و هر سال به اندازه تعداد ازدواج‌ها و تشکیل خانواده‌ها به این تقاضا اضافه می‌‌شود. بنابراین ساخت و عرضه مسکن عامل اصلی در ساماندهی قیمت‌ها در بازار مسکن است.

نظر شما