شناسهٔ خبر: 51215461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ابوالفتح: اگر قرار باشد اقتصاد ایران از تحریم بیرون نیاید چرا توافق کنیم!

زهرا اصغری

یک کارشناس مسایل آمریکا گفت: دو طرف ایران و آمریکا در مذاکرات وین حداکثر خواسته‌هایشان از یکدیگر را روی میز گذاشتند اما من خیلی به اینکه توافق بشود، امیدی ندارم.

صاحب‌خبر -

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا درباره مواضع اروپایی ها و آمریکا درباره مذاکرات و مواضع ایران اظهار کرد: موضع آمریکایی ها را قبل از مذاکرات دیدم که ابراز ناامیدی کردند. مکرون نیز چون به منطقه آمده است باید حرفی بزند که دو تا قرارداد با سعودی ها امضا کند و باید فضا را تیره و تار نشان می داد به ویژه بعد از قراردادی که مربوط به فروش زیردریایی های فرانسه به استرالیا بود و کنسل شد و ضرر مالی وارد شد، دنبال این هستند که این وضعیت را برای خود جبران کنند.

وی ادامه داد: هنوز مذاکرات شکست نخورده است. ایران پیشنهاداتی داده و منتظرند که طرف های دیگر هم نظراتشان را بیان کنند و مقامات رسمی ضد مذاکرات خیلی صحبت نکردند. فضاسازی رسانه ای انجام می شود اما به طور کلی جو اصلی مذاکرات معقول و منطقی دارد پیش می رود و زود است که قضاوتی داشته باشیم. به جز مکرون که تلخ صحبت کرده، باقی مقامات رسمی اروپایی و آمریکایی موضوع تندی نگرفتند.

وی با بیان این که تیم مذاکراتی از افرادی است که سمت هایی دارند و منصوب شدند که کار را پیش ببرند، اظهار کرد: مذاکرات بسیار سخت است و دستیابی به توافق اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است و زمان بر است و خیلی امیدی به رسیدن به توافق نیست چون هیچ کدام از تحریم ها برداشته نشده است و در کنگره آمریکا در همین چند روز اخیر چند طرح را دارند پخت و پز می کنند و مقامات آمریکایی خودشان می گویند که اگر جمهوری خواهان روی کار بیایند همه این توافق های احتمالی روی هوا می رود و این بی اعتمادی نسبت به آمریکا در تهران صد برابر می شود. از طرفی ایران نه تنها رفع کامل تحریم ها را می‌خواهد بلکه خسارت خروج آمریکا از برجام را هم می خواهد، چیزهایی که دولت بایدن اگر هم بخواهد نمی تواند انجام دهد. دو طرف حداکثر خواسته هایشان را روی میز گذاشتند در عین حال من خیلی امیدی به این که توافق بشود، ندارم.

این کارشناس مسایل آمریکا در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید طرح خواسته های حداکثری از سوی ایران و متقابلا رد این خواسته ها به این شکل از سوی آمریکا یک تاکتیک مذاکراتی باشد برای رسیدن به خواسته های مطلوب یا هر یک از طرف ها تا پایان کار بر روی این سطح از خواسته ها و مواضع شان پافشاری خواهند کرد؟ گفت: تیم جمهوری اسلامی ایران را تیم یران می دانم، نه تیم ظریف یا امیرعبداللهیان و غیره. نهادهای بالادستی که مثل شورای عالی امنیت ملی که تمام سازمان های ذی نفع در بحث سیاست خارجی و امنیتی نقش دارند یک تیمی را ایجاد کردند و این تیم ایران است، بنابراین وارد بحث های سیاسی نمی شوم. این تیم ماموریت دارد سیاست کلان کشور را پیش ببرد و تیم مجری آن سیاست های بالادستی است و سیاست این است که باید آمریکا تمام تحریم های مغایر با برجام را چه به اسم هسته ای چه به اسامی دیگر بردارد و این خواست در زمان روحانی مطرح بوده و در زمان آقای رییسی هم مطرح است. این خواسته هیچ فرقی نکرده است و تمام تحریم هایی که آمریکا از ۲۰۱۸  اعمال کرده است یا تصویب کردند به هر اسمی تروریسیم و حقوق بشری و غیره باید برداشته شوند. این خواسته زیادی هم نیست چون آمریکا در برجام تعهد داد که با اجرای برجام تحریمی علیه ایران وضع نشود.

ابوالفتح در پاسخ به این که این درخواست ایران قانونی و به حق است اما آمریکا اعلام می کند که تحریم ها در قالب حقوق بشر و تروریسم و یا آنهایی که در کنگره تصویب شدند را نمی تواند رفع کند با این مساله چه باید کرد؟ گفت: فرض کنید که تحریم ها در قالب تروریسم هم برندارند؛ از این ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تحریم باید تعداد زیادی از آنها برداشته شود، به علاوه تحریم جدیدی هم نباید دیگر وضع شود. هر نهاد اقتصادی و نظامی و مالی ایران را به چند اسم تحریم کردند مثلا وزارت نفت را از چند جبهه تحریم کردند، معلوم است که وزارت نفت را از تحریم های هسته ای بردارند ذیل چهار تا تحریم دیگر می ماند و در عمل وزارت نفت در تحریم باقی می ماند و چیزی عاید ایران نمی شود. چه کاری است اگر قرار باشد با برجام اقتصاد ایران از تحریم بیرون نیاید چرا توافق کنیم!

وی گفت: آمریکایی‌ها باید بپذیرید که این تحریم ها را باید بردارند. حتی اگر تمام خواسته های ایران را در لغو تحریم ها اجرا کنند آنقدر تحریم های دیگر مثل تحریم های اولیه است که ایران را اذیت کند اما آنها برنمی دارند بلکه به عناوین مختلف دارند بیشتر ایران را تحریم می کنند. در جریان مذاکرات هفته گذشته وین دو سناتور به بهانه‌ای واهی اعلام کردند که می خواهند ایران را تحریم کنند؛ چرا درست امروز این تحریم را باید دنبال کنند، چرا دو هفته پیش این کار نشد یا یک ماه دیگر. اینها نشان می دهند هیات حاکمه آمریکا نمی خواهند تحریم‌ها را علیه ایران بردارند. کسانی هم که معتقد به تعامل و مذاکره بودند به این نتیجه رسیدند که آمریکا تحریم های خود را برنمی دارد. شاید هم آمریکایی ها دارند کاری می کنند که ایران به سمت سلاح هسته ای برود اما اگر می‌خواستند ایران به این سمت برود مسیرهای بهتری در اختیار آمریکا بود اما وقتی اینقدر سخت گیری می کنند که حاضر نیستند ذره‌ای حسن نیت نشان دهند، چه باید گفت. دولتمردان آمریکا خودشان دارند می گویند که تا یک سال دیگر یعنی از ۳ ژانویه ۲۰۲۳ که جمهوری خواهان احتمالا کنگره را دست می گیرند و ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ که کاخ سفید را در دست می گیرند، تمام توافقات از بین می رود آن وقت ایران برای شش ماه تا یک سال توافق کند! آقای مایک پمپئو قسم خورد مقابل کنگره که ما برمی گردیم و تمام توافقات را از بین می بریم.

انتهای پیام

نظر شما