شناسهٔ خبر: 51214623 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

لزوم ساماندهی خانه‌های پلاک قرمز

شهردار تهران در جلسه بررسی معضلات اجتماعی با رویکرد ساماندهی معتادان متجاهر، مهم‌ترین موضوعات این بخش را مطرح کرد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -


شهردار تهران در جلسه بررسی معضلات اجتماعی با رویکرد ساماندهی معتادان متجاهر، مهم‌ترین موضوعات این بخش را مطرح کرد. به گزارش پایگاه خبری شهر؛ علیرضا زاکانی با تأکید بر این نکته که باید دست در دست هم دهیم تا کار ساماندهی معتادان متجاهر را به سرانجام برسانیم، گفت: در این جلسه نمایندگانی از استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، سازمان زندان‌ها و شهرداری دورهم جمع شدیم تا تصمیم مناسب و تقسیم‌بندی‌های لازم در حوزه مسئولیت‌ها مشخص شود.
شهردار تهران با اشاره به لزوم تعیین تکلیف خانه‌های پلاک قرمز (محل توزیع و مصرف مواد‌مخدر) ادامه داد: باید موضوع خانه‌های پلاک قرمز را در دستور کار خود قرار دهیم و از همکاری دستگاه قضایی استفاده کنیم تا با اخذ حکم قضایی، منشأ آلودگی و صورت ماجرا را از بین ببریم و یا تعیین تکلیف کنیم.
زاکانی افزود: گام اول در این اقدام، جمع‌آوری معتادان متجاهر است. نیاز به ۱۰هزار نفر ظرفیت داریم که در تقسیم‌بندی‌های انجام‌شده سهم پذیرش سایر دستگاه‌ها نیز مشخص است که باید افزایش یابد. نکته قابل توجه این است که ساماندهی معتادان با زخم باز و زنان معتاد اهمیت دارد و در این زمینه باید ظرفیت مراکز پذیرش زنان معتاد را افزایش دهیم.
به گفته او باید در گام بعدی هویت‌یابی، سم‌زدایی، ارتباط با خانواده و مهارت‌آموزی معتادان متجاهر در دستور کار قرار بگیرد.
شهردار تهران با اشاره به رفع مشکلات مددسراهای تهران گفت: ظرفیت مددسراها برای افراد بی‌خانمان است و حضور معتادان درآنجا به این دلیل است که جایی برای نگهداری آنها وجود ندارد.
زاکانی ادامه داد: بخش دیگر تهیه سندی در حوزه ساماندهی و مدیریت معتادان متجاهر است که باید هرچه زودتر آماده شود. در ادامه موضوع غربالگری نیز دارای اهمیت است که این اقدام بر عهده سازمان بهزیستی است و باید بازبینی‌های لازم در آن انجام شود تا هزینه‌ها در این زمینه کاهش پیدا کند.
او بیان کرد: در بخش‌های تعیین تکلیف خانه‌های پلاک قرمز، زحمت با ناجاست که تمامی پلاک‌های قرمز را اعلام کند تا شهرداری مکاتبات لازم را با دستگاه قضایی انجام دهد، زیرا حل و فصل این معضل تمهیدات خاصی می‌طلبد.


جمع‌آوری معتادان متجاهر
معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در این نشست با گزارش اقدام‌های انجام‌شده از جلسه قبلی گفت: قرار بر این شد جانمایی ۵هزار نفری سهم شهرداری تهران برای جمع‌آوری معتادان متجاهر را پیش ببریم که در این زمینه از مرکز اخوان در ملارد هم بازدید‌هایی داشته‌ایم. جلسه مفصلی با قرارگاه ثارالله برگزار کردیم و تعدادی مرکز جدید نیز در شهرداری تهران جانمایی شد تا از ظرفیت شهرداری تهران در زمینه جمع‌آوری معتادان متجاهر استفاده شود.
محمدامین توکلی‌زاده افزود: درخواست من درباره خانه‌های پلاک قرمز است که فهرست احصاشده آنها زودتر در اختیار شهرداری قرار گیرد. کاربری جدید که در منطقه۱۲ برای خانه‌های پلاک قرمز تعریف شده است در دستور کار قرار دارد. او با بیان اینکه با سرمای دما و بارش باران در چند روز گذشته هدایت افراد بی‌خانمان به مراکز گرم بیشتر شده است، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که باید در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر به آن اشاره شود موضوع عدم پذیرش معتادان متجاهر دارای زخم باز در مراکز درمانی و بیمارستان‌‌هاست که ما در مدیریت شهری توانسته‌ایم تنها در یک بیمارستان، کار پذیرش معتادان متجاهر را انجام دهیم.

نظر شما