شناسهٔ خبر: 51214529 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پاسخ جالب سیاستمدار مصری به تهدید اسرائیل علیه ایران+ فیلم

یک سیاستمدار مصری در گفتگو با شبکه خبری الحدث، سخنان قابل توجهی درباره تبعات حمله اسرائیل به ایران مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین،‌ "عماد جاد" در پاسخ به این سوال که آیا تهدیدهای نظامی اسرائیل علیه ایران می تواند کار ساز باشد بیان کرد که اگر اسرائیل به ایران حمله کند با مصیبتی حقیقی مواجه خواهد شد و جواب سختی خواهد گرفت.

عضو پیشین کمیسیون سیاست خارجی پارلمان مصر در یک گفتگوی رسانه ای بیان کرد که هر چقدر هم اسرائیل از جنگ علیه ایران سخن بگوید به نظر غیرمنطقی است چون در صورت وقوع جنگ مسئله به مرزهای اسرائیل محدود نخواهد شد و ممکن است اسرائیل نیاز فوری به آمریکا پیدا کند. بنابراین اسرائیل نمی تواند به تنهایی علیه ایران جنگی راه بیندازد. همچنین این جنگ خطراتی برای منطقه خواهد داشت چرا که ممکن است حملاتی از سوی حزب الله در جنوب لبنان علیه اسرائیل شکل گیرد و حماس و گروه هایی از سوریه و عراق هم در این جنگ شرکت کنند.

وی افزود:‌ قصد دفاع از ایران را ندارم و کشورم حتی روابط دیپلماتیک با ایران ندارد اما موضوع جنگ علیه ایران بسیار پیچیده است و ثبات منطقه را برهم خواهد زد بنابراین معتقدم نقطه ضعف اسرائیل این بوده که اختلافاتش با آمریکا علنی شده و ایران هم به خوبی از این موضوع آگاه است.

"دکتر جاد" خاطر نشان کرد: من معتقدم ایران سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن را به خوبی بلد است و می داند روابط آمریکا و اسرائیل در بهترین حالت خود نیست. بایدن هم رئیس جمهور قاطعی نیست و در منطقه نگرانی هایی از جنگ بین ایران و اسرائیل وجود دارد پس مسئله به این سادگی نیست. اگر اسرائیل بدون هماهنگی با آمریکا و حمایت کامل آن جنگی علیه ایران آغاز کند با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد و ثبات منطقه برهم خواهم خورد. اجازه بدهید واقع گرا باشیم، هر چقدر هم اسرائیل از جنگ علیه ایران بگوید بازهم به تنهایی نمی تواند با ایران بجنگد چون اگر چنین جنگی رخ دهد با مصیبت حقیقی مواجه خواهد شد و از چند جهت مورد حمله قرار خواهد گرفت. در حالی که می دانیم "گنبد آهنین " حتی در زمان جنگ با جنبش کوچکی چون حماس هم نتوانست موفقیت کامل بدست آورد، موشک های حماس به مناطق حیاتی اسرائیل اصابت کرد، حال اسرائیل با ایران و حزب الله که نمی دانیم چند هزار موشک دارد می خواهد چه کند؟

وی در ادامه بیان کرد: اسرائیل نه تنها به چراغ سبز آمریکا نیاز دارد بلکه باید حمایت و هماهنگی کامل ( اطلاعاتی و لجستیکی )‌ آمریکا را به دست آورد یعنی بدون توافق روشن بین اسرائیل و آمریکا اسرائیل به جنگ با ایران نخواهد رفت. ایران یک قدرت منطقه ای و محوری با توانایی های بالای نظامی است که نمی توان با سوریه و عراق مقایسه کرد. البته مصر حتی روابط دیپلماتیک هم با ایران ندارد و من هم به دنبال تطهیر ایران نیستم اما می گویم مقایسه ایران با سوریه و عراق اشتباه است نه عراق و نه سوریه هیچکدام در زمان حمله اسرائیل به نیروگاهایشان قدرت پاسخ به اسرائیل را نداشتند و به همین دلیل با در نظر گرفتن موازنه قدرت و ترس بین ایران و اسرائیل باید صحبت کنید، ایران این قدرت را دارد که از داخل اسرائیل آن را آزار دهد. همان جنبشی که در نوار کوچک غزه فعالیت دارد و به اعتراف خود اسرائیلی ها توانست امنیت ملی آنها را به خطر بیندازد و گنبد آهنین هم در دفاع همه موشک ها موفق نبود و برخی از موشک ها به مناطق حیاتی اصابت کرد.
حالا اسرائیل با موجی از موشک ها از سمت حماس،‌ حزب الله، سوریه و عراق چه کاری می تواند بکند؟ موضوع این قدر ساده نیست و چنین جنگی ثبات منطقه را بر هم خواهد زد.

 

نظامی صهیونیست: ایران خواب را از چشمم ربوده است

کارشناس آمریکایی خطاب به مقام سابق صهیونیست: موضع گیری شما درباره ایران گستاخانه است

نظر شما