شناسهٔ خبر: 51214472 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اخطار تنها وظیفه شهرداری تهران در برابر ساختمان های ناایمن

بعد از پلاسکو شناسایی ساختمان های ناایمن شهر در دستور کار قرار گرفت. بیش از 33 هزار ساختمان شناسایی شد. رئیس شورای شهر تهران می گوید شهرداری فقط میتواند به ساختمانهای ناایمن اخطار دهد.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، تعدادی ساختمان ناایمن در شهر وجود دارد. مدیران شهری اقدام به شناسایی آنها کرده و از بیش از 33 هزار ساختمان تاکنون بازدید شده و البته فقط اخطار داده اند چرا که از نظر قانونی شهرداری فقط می توانند اخطار دهد.

 پلاسکو، کلینیک سینا اطهر و ... از جمله ساختمان های ناایمنی بود که حوادث ناگواری در آنها رخ داد.

در دوره قبل مدیریت شهری سامانه برخط پایش ایمنی راه اندازی شدو قرار بود که ساختمان های ناایمن معرفی شوند هر چند این کار صورت گرفت  اما چند روز بعد از اجرا اطلاعات از دسترس عموم شهروندان خارج شد.

فرآیند بررسی‌های ساختمان‌ها از سوی سازمان آتش‌نشانی تهران مستمر است

مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در این باره گفت که  طی جلساتی که با با مدیران سابق برگزار شد، مشخص شد که انتشار با شرایطی که پیش‌تر قرار شده بود، نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: فرآیند بررسی‌های ساختمان‌ها از سوی سازمان آتش‌نشانی تهران مستمر است و قطع نمی‌شود.

داوری بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی جزئیات را در سامانه‌های خود دارد و این سامانه‌ها را در اختیار دستگاه‌های مسوول، حتی دستگاه‌های مسوول خارج از حوزه شهرداری که می‌توانند درخصوص ایمنی ساختمان‌ها نقشی داشته باشند قرار می‌دهد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت که بررسی ساختمان‌های ناایمن به صورت مستمر ادامه دارد و یک فرآیند دائمی است ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که ساختمان‌های شهر از نظر ایمنی وضعیت بهتری داشته باشند البته این را هم بگویم ممکن است که یک ساختمان با ضوابط لازم هم ساخته شود اما در ایمنی مشکل داشته باشد بگذارید یک‌مثال بزنم، ساختمانی ایمن است اما راه‌پله‌ها به انبار تبدیل شده و همین امر ساختمان را از استاندارد خارج می‌کند و یا اینکه سیستم اعلام حریق دچار مشکل شده است.

طبق قانون شهرداری ها شهرداری تهران مکلف است نسبت به پایش ایمنی تمامی ساختمان‌های در حال بهره‌برداری در شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی در قالب یک سامانه برخط اقدام کند.

پس از حادثه پلاسکو اقدام به شناسایی ساختمان‌های 8 طبقه به بالای ناایمن در شهر تهران گرفتیم

 گلپایگانی معاون وقت معماری و شهرسازی شهرداری تهران در این باره گفت که نمی‌توانیم نام ساختمان‌های نا ایمن پایتخت را اعلام کنیم، اعلام اینکه در شهری مثل تهران کدام ساختمان‌ها آسیب پذیری بالایی دارند، درست است که به افزایش حساسیت جامعه نسبت به مساله ایمنی کمک می‌کند، اما محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌شود همه اطلاعات وضعیت موجود شهر را به صورت علنی اعلام کرد. قرار بود، در سامانه پایش ایمنی ساختمان‌ها، فهرست ساختمان‌های ناایمن منتشر شود، اما این کار نشد.

وی ادامه داد:  ایمنی ساختمان‌ها از مواردی بود که مورد توجه شهرداری تهران قرار داشت و پس از حادثه پلاسکو اقدام به شناسایی ساختمان‌های 8 طبقه به بالای ناایمن در شهر تهران گرفتیم و این موضوع از طریق کمیته ایمنی در مناطق پیگیری شد.پس از شناسایی ساختمان‌ها دستورالعمل ایمنی به مالکان ساختمان‌ها ابلاغ شد و ساختمان‌هایی که در اختیار ذی‌نفعان بودند از طریق دادستانی مورد پیگیری قرار گرفتند.

گلپایگانی گفت: برخی از این نماها به گونه‌ای هستند که وقتی شهروندان از کنار اینگونه ساختمان‌ها تردد می‌کنند نمای ساختمان ریزش می‌کند.

مدیریت جدید شهری چند ماهی است که فعالیت خود را آغاز کرده و در خصوص  ساختمان های ناایمن هم برنامه های دارند.

مباحثی در خصوص ساختمانهای ناایمن مطرح شد/پیگیر هستیم

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: مباحثی در خصوص ساختمانهای ناایمن مطرح شده است و پیگیری‌ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری فقط میتواند به ساختمانهای ناایمن اخطار دهد گفت: متاسفانه تعداد ساختمانهای ناایمن زیاد است است و نباید فقط به اخطار کفایت کرد و باید فراتر رفت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد البته آتش‌نشانی نمی‌تواند بیشتر از اخطار هم کاری انجام دهد. برای ساختمان های ناایمن برنامه های داریم که آنها را در دستور کار قرار می دهیم.

وی در خصوص معرفی ساختمان های ناایمن هم گفت: معرفی  چه فایده ای دارد باید کار اصولی و علمی انجام شود و بتوانیم این مشکل حل کنیم.

برای نوسازی بافت‌های فرسوده قانون مشخصی داریم

زلزله در کمین تهرانی هاست و ساختمان های ناایمن در بافت فرسوده در هنگام بروز حادثه می توانند دچار مشکلات جدی شوند.

علی اصغر قائمی عضو شوای شهر تهران در این باره گفت:  برای نوسازی بافت‌های فرسوده قانون مشخصی داریم، شهرداری و دولت موظف هستند تا به این موضوع رسیدگی کنند.

وی ادامه داد:البته شهر تهران برای نوسازی این بافت‌ها در تهران سرعت بهتری در مقایسه با کلانشهر‌های دیگر دارد؛ برای نوسازی بافت‌های فرسوده، شورای شهر هم با منابعی که در اختیار دارد تلاش خود را می‌کند، اما همراهی صاحبان و مالکان هم نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

سیدمحمد آقامیری عضو شورای شهر تهران هم  در خصوص موضوع ساختمان‌های ناایمن و فرسوده می گوید در رابطه با ساختمان‌های ناایمن شهر تهران باید یک تیم کارشناسی به آن‌ها بپردازند که وضعیتششان مشخص شود و ببینیم اصلا قابلیت احیا دارند یا باید آن‌ها را از محدود خارج کنیم تا مشکلاتی برای ساکنان ایجاد نکند، اما به هرحال ما برای وجود این ساختمان‌ها در شهر تهران برنامه‌های خودمان را اجرایی می‌کنیم و در دستور کار هم قرار می‌گیرد، زیرا مسئله بسیار اساسی و مهمی است.»

در سال ۹۸ شهرداری ۳۳ هزار ساختمان نا ایمن را شناسایی کرد که ۶ هزار مورد کم خطر و ۳۵۰۰ مورد پر خطر هستند

بعد از بروز حادثه پلاسکو شهرداری تجهیزاتی خرید و  شناسایی ساختمان ها پر خطر را در دستور کار قرار داد.

زهرا شمس احسان عضو ششمین جلسه شورا در این باره می گوید: بعد از پلاسکو هوشیاری بیشتری در مدیریت آتش نشانی انجام شد. در شورای چهارم با پیگیری آقای چمران سازوکاری برای خرید تجهیزات آتش نشانی انجام شد. همچنین در سال ۹۸ شهرداری ۳۳ هزار ساختمان نا ایمن را شناسایی کرد که ۶ هزار مورد کم خطر و ۳۵۰۰ مورد پر خطر هستند.

وی  ادامه داد:  برای حل این مشکل قانونی در دوره گذشته چه اتفاقی صورت گرفته است، لذا باید در این دوره این موضوع مورد اولویت قرار گیرد تا فاجعه کلینیک سینا اطهر تکرار نشود. در ماه‌های اخیر شهرداری تهران و دادستانی همکاری سابق را ندارد و بالغ بر ۵ هزار مورد از ابلاغیه‌ها برای ساختمان‌های در خطر مورد بی توجهی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، موضوع ساختمان های ناایمن چند سالی است که مطرح است شهرداری تهران  همه تذکرات و دستورالعمل‌های لازم را به افراد می‌دهد  اما سازمان آتش نشانی فقط می توانند در این زمینه اخطار دهد و سازمان های مرتبط دیگر در این زمینه باید ورود کنند حال باید دید در این دوره چه اقداماتی صورت می گیرد؟

انتهای پیام/

نظر شما