شناسهٔ خبر: 51214082 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

برآیند دور جدید گفت‌وگوهای برجامی چه بود؟

خیز غرب برای ضریب دادن به روایت‌های تحریف شده از مذاکرات/ آمریکا کنشگری رسانه‌ای ایران را هدف قرار داده است

همزمان با تلاش غرب برای ضریب دادن به روایت‌های مجعول از مذاکرات وین، طرف‌های اروپایی از عدم واگذاری امتیازات مدنظر ایران از سوی آمریکا در چارچوب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ خبر داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، دوشنبه هفته گذشته هشتم آذرماه دور هفتم مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در وین مرکز اتریش آغاز شد. هیئت ایرانی به سرپرستی علی باقری معاون سیاسی وزیر امورخارجه با در اختیار داشتن کارشناسان زبده حقوقی و اقتصادی نشست آغازین را به‌خوبی مدیریت کرد به‌طوری‌که طرف غربی در مقابل پیشنهاد ایران برای برگزاری کارگروه بررسی رفع تحریم‌ها در روز سه‌شنبه و برگزاری کارگروه هسته‌ای در روز چهارشنبه هفته گذشته هیچ مخالفتی نکرد. به گفته باقری در جریان گفت‌وگوهای دو کارگروه فوق‌الذکر، ایران دو سند برای رفع تحریم‌ها و ادامه فعالیت‌های هسته‌ای که هر دو بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام تهیه‌ شده بودند به گروه ۱+۴ ارائه کرد. روز جمعه هم کمیسیون مشترک برجام به ریاست انریکه مورا معاون سیاست خارجه اتحادیه اروپا تشکیل جلسه داد و تصمیم بر این شد که نمایندگان حاضر در مذاکرات برای مشورت با مقامات ارشد تصمیم گیرنده راهی کشورهایشان شوند.

روندی که طی شد بسیار عادی بود. در جریان برگزاری دو کارگروه و جلسه آخر کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه هم هیچ رفتار شک‌برانگیز و غیرمنتظره‌ای از نمایندگان گروه ۱+۴ یا ایران دیده نشد. همه‌چیز آن‌قدر عادی پیش رفت که این گمانه‌زنی قوت گرفت که نمایندگان سه کشور غربی از دو سند پیشنهادی ایران به وجد آمدند و به همین دلیل تلاش کرده‌اند که به‌سرعت به پایتخت‌هایشان بازگردند تا روند صحیح مذاکرات را به اطلاع مقامات ارشد خود برسانند و سریع‌تر زمینه محقق شدن پیشنهادات سازنده تهران را فراهم کنند.

باقری: طرف‌های مقابل نمی‌توانند پیشنهادهای ایران را رد کنند علی باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران

قدم اول سیاه‌نمایی رسانه‌ای را رویترز برداشت

اما از همان جمعه‌شب، رسانه‌های غربی شروع به سنگ‌اندازی و شایعه‌سازی کردند. قدم اول را رویترز برداشت. این رسانه انگلیسی برای نیل به هدف خود یعنی تحت کنترل درآوردن روند رسانه‌ای مذاکرات، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات‌متحده را برای یک مصاحبه اختصاصی انتخاب کرد. مصاحبه را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که در آغاز از اشتباه دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در خصوص خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ صحبت شود اما نه به دلیل اینکه نشان دهد که باید به توافقات بین‌المللی پایبند بود بلکه به دلیل اینکه برجام می‌توانست برنامه هسته‌ای ایران را به‌شدت مهار کند و خروج از آن باعث شد که تهران پیشرفت چشم‌گیری در زمینه بالا بردن درصد غنی‌سازی و نصب سانتریفیوژهای مدرن داشته باشد.

رویترز اصلاً نگفت که این پیشرفت‌ها همگی با اطلاع قبلی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفتند، از تخطی ادعایی ایران از مفاد برجام سخن گفت و ماهرانه یک سری واقعیات، همان مواردی که خودش مستقیماً نمی‌توانست بنویسد را از دهان بلینکن بیرون کشید؛ مبنی بر اینکه دولت بایدن قصد بازگشت به برجام را داشته و به همین دلیل اجازه داد تا تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) از اولین روزهای سال ۱۴۰۰ پای میز مذاکره با ایران بنشینند تا این اندیشه را مطرح کند که توپ در زمین ایران بوده و هست.

عقل سلیم باید قضاوت کند که ایران با هیئت ۳۰ نفره کارشناسان باتجربه اقتصادی و حقوقی، جدی وارد مذاکرات شده یا طرف‌های غربی با هیئت‌های کم تعداد و حقوقی- سیاسی؟

بلینکن در مصاحبه با رویترز دستاوردهای ۶ دور مذاکره با دولت حسن روحانی را بسیار خوب و شکاف زمانی تا شروع دور هفتم را مضر دانست. وزیر خارجه آمریکا بدون ذکر هیچ دلیلی این اتهام را مطرح کرد که ایران برای بازگشت متقابل به برجام جدی نیست و ادعا کرد کشورش به دنبال حل مناقشه از راه دیپلماسی است اما گزینه‌های دیگر را در صورت شکست دیپلماسی در نظر خواهد داشت. بلینکن که به‌خوبی در مسیر پروپاگاندای رویترز قرار گرفته بود بدون اینکه از جزئیات دو سند ایران حتی یک نمونه را ذکر کند، این اتهام را مطرح کرد که ایران به دنبال وقت‌کشی برای توسعه صنعت هسته‌ای است. به این مفهوم که ایران دارد تعلل می‌کند و شروط غیرقابل‌قبول ارائه داده است.

یک روز بعد از مصاحبه بلینکن با رویترز، یعنی شنبه سیزدهم آذرماه رادیو فردا که به کنگره آمریکا وابسته است بازی رسانه‌ای به بن‌بست رسیدن مذاکرات را به دلیل پیشنهادات غیرقابل‌قبول ایران ادامه داد.

بیشتر بخوانید:

باقری: طرف‌های مقابل نمی‌توانند پیشنهادهای ایران را رد کنند

وقفه مذاکرات وین فنی است نه سیاسی

این رسانه از قول یک مقام آمریکایی که نامش هم فاش نشد نوشت حتی روسیه و چین هم از خواسته‌های عجیب‌وغریب ایران در دور هفتم مذاکرات شگفت‌زده شده‌اند! و افزود: ایران در پی شتاب دادن به برنامه هسته‌ای و وقت‌کشی است. مقام نامعلوم اوضاع را آن‌قدر مبهم توصیف کرد که چشم‌اندازی برای تاریخ دور بعدی مذاکرات هم نتوانست ترسیم کند. یکی از خبرنگاران روزنامه وال‌استریت ژورنال که نامش معلوم نیست هم به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نام وی نیز نامشخص است، نوشت پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران غیرقابل‌قبول و زیاده‌روی است!!

در پی آن، نشریه پولیتیکو گزارش داد که در طول ۶ دور مذاکرات در دولت حسن روحانی، ایالات‌متحده پیشنهادی جامع برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه نهادها و افراد خاص ایرانی ارائه کرده بود تا این اندیشه را القاء کند که مبحث رفع تحریم‌ها علیه ایران تا اندازه بسیار مناسبی تا پایان دور ششم مذاکرات حل شده بود و هیئت جدید ایرانی در دور هفتم به دنبال زیاده‌خواهی است. نکته اینجاست که باید توجه کرد رسانه‌های طرف مقابل تا چه حد منسجم و حرفه‌ای درصدد تخریب دور هفتم مذاکرات وین و کنش‌ها و واکنش‌های قانونمند هیئت ایرانی هستند و تا چه میزان به مدد هیئت‌های مذاکره‌کننده خود آمده‌اند تا بار دیگر سکان ازدست‌رفته کشتی مذاکرات را به دست آنان بسپارند.

جدیت تیم مذاکره‌کننده ایران

از سوی دیگر، موضوعی که باید منصفانه به آن پرداخته شود جدی بودن است. عقل سلیم قضاوت کند که ایران با هیئت ۳۰ نفره کارشناسان باتجربه اقتصادی و حقوقی جدی وارد مذاکرات شده یا طرف‌های غربی با هیئت‌های کم تعداد و حقوقی-سیاسی؟ اگر ۶ دور مذاکرات قبلی سازنده بودند و به قول رسانه‌های غربی، تیم مذاکره‌کننده ایرانی نهایت نرمش را نشان داده بود پس چرا غربی‌ها هر بار به بهانه‌ای از به نتیجه رساندن آن طفره می‌رفتند؟

اگر تیم مذاکره‌کننده ایران با آن ترکیب کارشناسی وارد مذاکرات شده و بر رفع تحریم‌ها، راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و گرفتن تضمین از آمریکا برای پایبندی به تعهداتش پافشاری می‌کند به دلیل این است که در پشت جبهه، خود را تنها نمی‌بیند

از روند سیاسی‌کاری و پروپاگاندای رسانه‌های غربی می‌توان دریافت که آن‌ها از یک‌سو کاملاً درصدد تلقین کلمه بن‌بست مذاکراتی به افکار عمومی خصوصاً در داخل ایران هستند و از سوی دیگر می‌خوهند با تأثیرگذاری منفی بر اقتصاد کشور تیم مذاکره‌کننده ایرانی را مقصر بن‌بست خیالی به وجود آمده معرفی کنند. این در حالی است که در تفکر مقامات مذاکره‌کننده ایرانی‌ اصلاً بن‌بست معنی ندارد زیرا در توافق برجام از قبل در خصوص تمامی راه‌های لازم برای جاری ساختن مفاد توافق هسته‌ای بحث شده بود. یعنی در صورت اینکه طرف غربی به‌ویژه آمریکا این عزم سیاسی را برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام در خود ببیند، مشکل از اساس حل خواهد شد.

امواج شبهه؛ رفتارشناسی رسانه‌های معاند از دهه ۷۰ تاکنون/ ترکیبی از فشار و  چانه‌زنی  رسانه‌های معاند برای تخریب دور هفتم مذاکرات وین تلاش هماهنگی را آغاز کرده‌اند.

مقاومت موفق اقتصاد ایران در مقابل طوفان رسانه‌های غربی

با اطمینان می‌توان گفت که دو سند پیشنهادی ایران کاملاً عاری از ایرادهای حقوقی و محتوایی هستند، به همین دلیل هم بود که سه کشور اروپایی در دور هفتم نتوانستند از آن‌ها ایراد بگیرند. تروئیکای اروپایی اما مطمئن بود و به تیم مذاکره‌کننده ایرانی هم اعلام کرده است که آمریکا نمی‌خواهد به‌سادگی امتیازات در نظر گرفته‌شده اقتصادی مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را برای ایران قابل‌دسترس بداند.

یک موضوع دیگر هم که غربی‌ها خیلی بر آن تأکید داشتند سرعت‌ بالای پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است که پاسخش مشخص است. همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و اصلاً جای نگرانی در خصوص آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

بورل: رضایت ایران برای بازگشت به توافق قبلی ضروری است

موسوی: مذاکره‌کنندگان ایرانی آنچه را می‌دانند فعلاً رو نمی‌کنند

افزون بر این، غرب می‌خواهد جنبه تهدید برای امنیت بین‌الملل به فعالیت هسته‌ای ایران بدهد، نمی‌خواهد به پیشنهادات منطقی و برجام‌پایه ایران تن بدهد، درصدد مقصر جلوه دادن ایران در خصوص طولانی شدن روند مذاکرات است، می‌خواهد که با خبرپراکنی در خصوص بن‌بست مذاکرات بر اقتصاد ایران تأثیر بگذارد تا درنهایت تیم مذاکره‌کننده ایرانی تحت‌فشار قرار گرفته و کوتاه بیاید.

اگر تیم مذاکره‌کننده ایران با آن ترکیب کارشناسی وارد مذاکرات شده و بر رفع تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و اخذ تضمین از آمریکا برای پایبندی به تعهداتش پافشاری می‌کند به دلیل این است که در پشت جبهه، خود را تنها نمی‌بیند. ایران مدت‌هاست که توانسته اقتصاد خود را تحت ‌فشار حداکثری آمریکا و امواج سهمگین تحریم‌ها اداره کند و این روند را می‌تواند بازهم ادامه دهد. تهران با برخورداری از نیروهای مسلح پیشرفته و قابل‌اعتماد از گزینه‌های روی میز نمی‌هراسد. مانند قبل تمام نگاهش به برقراری ارتباط با دنیای غرب نیست و توانسته کشورهای قدرتمندی همچون چین و روسیه را به اهمیت استراتژیک خود آگاه سازد. این‌همه امتیازات را که در کنار عزم ملی ایرانیان برای تأمین منافع ملی خود قرار دهیم، قطعاً آینده‌ای متفاوت در انتظار جمهوری اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام/۴۱۵۵/

نظر شما