شناسهٔ خبر: 51211089 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

زمستان طبیعی و پربارش در راه است

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی درخصوص وضع بارندگی در زمستان گفت: فعلا نقشه‌ها نشان می‌دهد که زمستان خوب و طبیعی را به لحاظ بارندگی خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
صادق ضیائیان - رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر گفت: از ابتدای سال زراعی جاری حدود ۲۸ میلی متر بارش داشته ایم که نسبت به بلند مدت (میانگین ۳۰ ساله) حدود ۳۴ درصد کاهش داشته ایم.

ضیائیان افزود: این میزان کاهش در کنار کاهشی قرار می‌گیرد که سال گذشته بود، پارسال هم ۳۹ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

کارشناس هواشناسی گفت: ما از قبل بر اساس نقشه‌ها پیش بینی کرده بودیم که پاییز کم بارشی داشته باشیم که متاسفانه پیش بینی درست بود و بارش مورد نیاز و طبیعی تاکنون نداشته ایم. بارش‌ها هم اغلب در نوار شمالی کشور رخ داده است و بارش‌ها در منطقه زاگرس کمتر از متوسط سالانه بوده است.

ضیائیان گفت: بر اساس نقشه‌ها بارش حجیمی را تا دو هفته آینده انتظار نداریم و بارشی که از فردا اتفاق می‌افتد حجمش کمتر از بارش قبل است و ۷ یا ۸ استان را درگیر می‌کند، اما با توجه به کاهش دما در برخی مناطق احتمالا بارش‌ها به صورت برف باشد.

او همچنین درخصوص وضع بارندگی در زمستان هم گفت: فعلا نقشه‌ها نشان می‌دهد که زمستان خوب و طبیعی را به لحاظ بارندگی خواهیم داشت.

فیروز قاسم‌زاده - مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نیز گفت: وضع ذخایر آبی به علت کاهش بارندگی نامطلوب است و ورودی سد‌ها ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

او گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد مخازن پر هستند.

قاسم زاده افزود: متاسفانه علاوه بر نگرانی از کاهش بارندگی ها، بیشتر آنچه هم بارش بوده در نوار شمالی کشور اتفاق افتاده و در مناطق غرب کشور و زاگراس بارش مناسبی نداشته ایم.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: سد‌های تهران در حال حاضر حدود ۲۰ درصد پر شده است که نسبت به پارسال ۴۰ درصد کمتر است و سد زاینده رود هم ۱۳ درصد پر است.

قاسم زاده گفت: منابع آب تجدیدپذیر کشور حدود ۱۱۴ میلیارد متر مکعب برآورد شده که برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد این عدد زیر ۱۰۰ میلیارد متر مکعب است و مصرفمان هم حدود ۹۸ میلیارد مترمکعب است یعنی معادل کل منابع تجدید پذیر مصرف داریم.

علی سیدزاده - کارشناس حوزه آب نیز گفت: سرانه مصرف هر ایرانی در شبانه روز ۱۹۰ لیتر است که بالاتر از حد متعارف جهانی است.

سیدزاده افزود: در بخش آب شرب ما ۱۵ درصد هدررفت داریم، اما بیشترین هدررفت آب در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس گفت: باید از تجهیزات کاهنده مصرف استفاده کنیم و سواد آبی مردم را هم بالا ببریم تا بهینه مصرف کنند و بهینه مصرف کردن لزوما به معنی کم مصرف کردن نیست.

سیدزاده گفت: با مکانیزه کردن آبیاری و اصلاح الگوی کشت باید میزان هدر رفت آب را به سطح استاندارد برسانیم.
<div id="video-display-embed-code_448401" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/831813/448401?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما