شناسهٔ خبر: 51211061 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مانع خرید زمان توسط ایران شوید

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: نشریه هیل در یادداشتی به دولت آمریکا توصیه کرده مانع خرید زمان توسط ایران در مذاکرات وین شود. به نظر نویسنده تهران با ادعای همکاری و حسن نیت در مذاکرات، در واقع درصدد خرید زمان برای ادامه پیشروی به سمت قابلیت تسلیحات هسته‌ای و افزایش اهرم‌های فشار است.

 آمریکا باید با تعیین ضرب‌الاجل برای رسیدن به توافق مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود. زیرا اکنون هم حجم و هم غنای اورانیوم غنی‌شده ایران به حدی رسیده که می‌تواند فلز اورانیوم لازم برای کلاهک هسته‌ای را تولید کند. به خصوص که دولت بایدن نیز از عملیات‌های خرابکارانه که در توسعه برنامه هسته‌ای اخلال کند، اجتناب کرده است.

 به نظر نویسنده برجام همچنان یک توافق بد است. در حال حاضر حتی بیشتر از قبل. احیای آن نه مانع از ایران هسته‌ای می‌شود و نه توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» مورد نظر دولت بایدن را ممکن می‌سازد. به‌ویژه که تیم جدید مذاکرات نیز موضع سرسختانه‌تری نسبت به تیم قبلی دارد.

 در این یادداشت توصیه شده اولاً پایان سال میلادی به عنوان ضرب‌الاجل پایان مذاکرات تعیین شود. ثانیاً ایران وادار شود به طور رو در رو و بدون واسطه با آمریکا مذاکره کند. ثالثاً از هر تضمینی برای پایبندی آمریکا به توافق خودداری کند و رابعاً مذاکرات نه از ابتدا بلکه از همان جایی که پایان یافته، آغاز شود.

 در غیر این صورت، تلاش کند مکانیسم ماشه فعال گردد و با همکاری کنگره تحریم‌های یک‌جانبه قوی‌تری اِعمال کند. همچنین درصدد محکومیت ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برآید و دست اسرائیل را برای استفاده از گزینه‌های نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای باز بگذارد.

 به نظر می‌رسد نگرانی از تقویت اهرم‌های فشار ایران در مذاکرات، برخی از نخبگان آمریکایی را به هراس انداخته است. در این راستا می‌توان برای جلوگیری از تشدید فشار بر ایران، ضمن مذاکره با همه طرف‌های عضو توافق، از تهدید به تجدیدنظر بیشتر در نظارت‌ها در صورت فقدان رویکرد تعاملی از سوی آمریکا سخن گفت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما