شناسهٔ خبر: 51210850 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

طب مکمل و جایگزین در درمان سرطان موثر است؟

یک متخصص طب ایرانی گفت: هیچ روشی به اسم طب مکمل، جایگزین درمان‌های رایج سرطان نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

جی پلاس، حسین رضایی‌زاده، متخصص طب ایرانی در برنامه طبیب با اشاره به اینکه هنوز نه در ایران و نه در هیچ کجای دنیا به اسم طب مکمل، روش‌های سنتی و گیاهی که بتواند جایگزین درمان‌های استاندارد سرطان شود نداریم، گفت: شواهد علمی قابل اطمینانی که بتوانیم به بیمار توصیه کنیم که جای درمان اصلی را بگیرد وجود ندارد؛ تمام تبلیغاتی که در این خصوص می‌شود، فریب است.

او افزود: البته درمان‌های کمکی هستند که به بهبود کیفیت زندگی شخص کمک می‌کنند، مانند سرطان که درمان‌ آن عوارض و علائمی مثل ضعف، خستگی و بیحالی، تهوع و استفراغ دارد؛ در این زمینه در همه جای دنیا توصیه شده است که می‌توان از طب گیاهی، مکمل و سنتی برای کمک به بیماران استفاده کرد.

این پزشک ادامه داد: استفاده از این روش‌ها یک سری شروط عاقلانه دارد، از جمله اینکه بیمار خودسرانه خودش اقدام به مصرف دارو نکند، برای مثال در فضای مجازی به دنبال درمان‌ها نگردد زیرا برخی از خوراکی‌ها ممکن است با درمان اصلی‌شان تداخل ایجاد کند، از جمله اینکه اثر شیمی‌درمانی را کم کرده یا عوارض آن را بیشتر کند. باید بیمار، پزشک را در جریان استفاده از روش‌های طب مکمل هم قرار دهد.

رضایی‌زاده گفت: این اقدامات به صورت تیمی پیش برود به طوریکه دو پزشک (پزشک متخصص طب سنتی و متخصص آنکولوژی) با هم تصمیم‌گیری کرده و در جریان اقدامات یکدیگر قرار بگیرند اما یک سری روش‌هایی هم در دنیا وجود دارد که می‌توان با محدودیت‌هایی به بیمار مبتلا به سرطان کمک کند.

او افزود: استفاده از خوراکی‌ها به شکل دارو یا غذا، مشاوره، روان درمانی، مدیتیشین، یوگا، طب سوزنی، ورزش و نرمش می‌توانند در بهبود سلامت بیمار کمک کننده باشند.

این پزشک متخصص طب ایرانی گفت: برخی خوراکی‌ها هم می‌توانند در کاهش فعالیت سلول‌های سرطانی اثر مثبت داشته باشند مثل غذا‌های فرآوری شده یا مصرف بیش از ۱۰۰ گرم استفاده از پروتئین حیوانی در روز، البته مصرف قند و شکر هم منع مطلق ندارد اما مصرف آن باید به حداقل برسد، غیر از این موارد غذا‌های معمول می‌تواند استفاده شود.

گیاهان دارویی هم می‌توانند تداخلات دارویی ایجاد کنند

رضایی‌زاده گفت: انواع ویتامین‌ها و گیاهان دارویی با وجود دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌توانند، تداخلات دارویی ایجاد کنند، بنابراین مصرف آن‌ها باید طبیعی باشد نه به شکل آمپول و کپسول و دارو، مگر اینکه فرد به حدی از ضعف برسد که پزشک معالج آن را تشخیص دهد، غیر از این، مصرف آن‌ها را بیش از حد توصیه نمی‌کنیم. 

او بیان کرد: مهمترین خاصیت زنجبیل این است که برای عملکرد گوارش مفید است و تهوع بیماران را هم کاهش می‌دهد پس در زمان شیمی‌درمانی و یا بعد از آن؛ ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو ترش می‌تواند به مشکلات گوارشی کمک کند اما این ربطی به بهبود عوارض خود بیماری ندارد.در مورد زردچوبه هم مطالعات فراوانی شده که خاصیت ضد التهابی دارد و در مورد بیمارانی که رادیو تراپی یا پرتودرمانی می‌شوند اثرات موضعی دارد.

این پزشک متخصص طب سنتی تصریح کرد: اما مصرف مکمل‌های زردچوبه را توصیه نمی‌کنیم. فقط به غذا‌هایی که می‌توانیم زردچوبه را اضافه می‌کنیم، یا از چای سبز هم می‌توان به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در حد معقول استفاده کرد، در حال حاضر داروی ترکیبی استانداردی که براساس مطالعات و کارآزمایی بالینی می‌تواند در بهبود بی‌حالی و ضعف بیماران سرطانی کمک‌کننده باشد، دارویی حاصل از ترکیب عسل، عناب و ژل رویال است که ما به همراه نرمش، مشاوره، مدیتیشن و در برخی موارد طب سوزنی به بیماران توصیه می‌کنیم.

 

برچسب‌ها:

نظر شما