شناسهٔ خبر: 51207803 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر‌کل راه و شهرسازی کردستان:

با اجرای پروژه‌های بازآفرینی ازبافت تاریخی شهر سنندج حفاظت می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: حفاظت از بافت تاریخی شهرسنندج، از جمله اولویت‌های تعریف شده این اداره کل است که برای تحقق این امر پروژ‌های متعدد بازآفرینی در این بافت‌ها تعریف شده است.

صاحب‌خبر -

عرفان مرادی مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کردستان، با بیان اینکه سه مورد از  پروژه‌های در حال اجرای طرح باز آفرینی شهری سنندج مربوط به حوزه  بافت تاریخی شهری است، اظهار کرد: این طرح‌ها شامل مرمت خانه تاریخی عمارت رشیدی، میدان و بقعه پیرعزیزالله و ساماندهی  پیاده راه محله آغه زمان است که برای حفظ اصالت تاریخ شهری اجرا می‌شود.

 

مرادی با بیان اینکه عمارت رشیدی سنندج با دو میلیارد و 180میلیون ریال اعتبار و 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال مرمت است، افزود: این خانه از املاک در اختیار راه و شهرسازی است که پس از اجرای طرح پیاده راه‌سازی و اتصال این محله به سرای علیدی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی تغییر کاربری داده می‌شود.

 

مدیر کل راه و شهرسازی کردستان تاکید کرد: طرح پیاده راه تاریخی و فرهنگی محله آغه زمان سنندج به عنوان اولین طرح بازآفرینی شهری در محله های تاریخی استان کردستان به طول 350 متر در دو مرحله در حال اجراست که برای مرحله اول آن حدود 54 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

 

وی یادآور شد: محله آغه زمان از محله هایی است که از نظر تاریخ و فرهنگ جز پنج محله اصلی شهر سنندج محسوب می شود و در طرح بهسازی و پیاده راه سازی این محله سعی داریم خیابان شهید نمکی به سرای تاریخی علیدی وصل شود.

 

مرادی اضافه کرد: همچنین یک مورد از منازل تاریخی این مسیر پس از تملک به عنوان رستوران سنتی، سه باب به عنوان خانه بومگردی و یک باب به عنوان موزه معماری شهری سنندج مورد استفاده قرار می گیرد.

 

وی اظهار داشت: این طرح هم اکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آن سنگ فرش معابر، بهسازی برخی میادین و اتصال خیابان نمکی به کاروانسرای عزیزی در دستور کار قرار دارد.

پایان پیام/713

نظر شما