شناسهٔ خبر: 51199177 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صد روز با دولت مردم؛

سفرهای استانی رییس جمهور؛‌ عزم جدی دولت سیزدهم برای عمل به وعده ها

تهران-ایرنا- «قرار نبود که از درد مردم بی‌خبر باشیم.... قرار نبود که از آمدن به میان مردم واهمه داشته باشیم...» این جملات بخشی از بیانیه‌ انتخاباتی آیت الله رییسی بود. سفر به ۱۰ استان در ۱۰۰ روز گذشته و دیدارهای متعدد مردمی وی نشان دهنده عزم جدی رییس جمهوری و دولت سیزدهم برای عمل به این وعده است.

صاحب‌خبر -

«قرار نبود که از درد مردم بی‌خبر باشیم. قرار نبود مردم در فشارهای اقتصادی بی‌پناه بمانند. قرار نبود که از آمدن به میان مردم واهمه داشته باشیم...» این جملات بخشی از بیانیه‌ای است که‌ آیت الله سید ابراهیم رییسی در زمان ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از پشت تریبون ستاد انتخابات کشور قرائت کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا معمولا در زمان انتخابات در ادوار مختلف نامزدها چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه در انتخابات مجلس دم از مردمی بودن  می‌زنند با این حال کمتر اتفاق می‌افتد کسانی که در انتخابات پیروز می‌شوند همچنان تلاش کنند با مردم و در کنار مردم باشند. از همین روست که معمولا شعارهای انتخاباتی از این جنس کمتر با استقبال مردم مواجه می‌شود ولی در ماه‌های اخیر مردم ایران تجربه متفاوتی در این زمینه بودند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی که پیشتر در کسوت ریاست دستگاه قضا تلاش کرده بود در متن مردم بوده و دستگاه قضا را در تعامل با مردم اداره نماید، بعد از پیروزی در انتخابات ۲۸ خرداد هم بر همین رویه و سیره ثابت قدم ماند. نشان به آن نشان که آیت الله رییسی در همین مدت کوتاه حضور در دولت در هر ۱۰ روز با مردم یک استان دیدار کرده است.

 سفرهای استانی رییس‌جمهوری با خوزستان آغاز شد. استانی که حق بزرگی به گردن ملت ایران دارد. مردم خوزستان در هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم مقابله با دشمن بعثی بودند. با این حال این استان در سال‌های اخیر با مشکلات و گرفتاری‌های زیادی دست به گریبان بوده است. از ریزگردهای ناخوانده تا سیل دو سال قبل و در نهایت مشکلات اقتصادی و بیکاری که به نوعی فصل مشترک با سایر استان‌های محروم بوده است.

آیت الله رییسی روز جمعه ۵ شهریور و تنها دو روز پس از رای قاطع مجلس به وزیران پیشنهادی (همه وزیران جز وزیر آموزش و پرورش) در نخستین سفر استانی خود راهی خوزستان شد. رییس جمهوری در خوزستان، رفع مشکلات استان را نیازمند روحیه بسیجی و جهادی دانست و بر ضرورت تعریف یک برنامه کوتاه مدت و پیش‌بینی اقدامات فوری برای حل مشکلات آن تاکید کرد.

 سیستان و بلوچستان را دومین مقصد سفر استانی آیت الله رییسی بود که جمعه ۱۲ شهریور انجام شد. این استان با وجود ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد با محرومیت‌های فراوانی دست به گریبان است و حل مشکلات آن نیازمند عزم ملی است. آیت‌الله رییسی در دومین سفر استانی خود برای تسهیل فرایند تصمیم سازی، از تفویض اختیارات ویژه‌ به استانداران استان‌های محروم خبر داد.

جمعه ۱۹ شهریور رییس دولت سیزدهم وارد طبس شد و عصر همان روز به بیرجند رفت تا میهمان مردم استان خراسان جنوبی در سفر سوم استانی باشد. وی در این سفر بر رفع محرومیت‌های استان تاکید و خاطرنشان کرد که اصلاح جاده‌های مواصلاتی و وسایل ریلی در مناطق مختلف از اولویت‌های دولت است.

استان‌های مرزی از ظرفیت‌های بی‌نظیری هم برای توسعه مناطق مرزی و هم برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه برخودار هستند که بازارچه‌های مرزی از جمله این ظرفیت‌ها هستند. آیت الله‌رییسی بازارچه های مرزی را فرصتی عنوان کرد که می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند.

استان ایلام مقصد چهارمین سفر استانی رییس جمهور بود. ایلام به عنوان استان مرزی و داشتن جاذبه‌های متنوع و قرار گرفتن در مسیر عتبات می‌تواند در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد. آیت الله رییسی جمعه دوم مهر به ایلام رفت و در این سفر با یادآوری ظرفیت‌های قابل توجه ایلام ابراز امیدواری کرد سفرش به ایلام گام مهمی برای شتاب بخشی به توسعه استان باشد.

رییس جمهوری در پنجمین سفر خود راهی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد. وی در این سفر با تاکید بر نقش و اهمیت فعالیت عشایر بر رونق اقتصادی کشور خواستار رفع مشکلات آنان شد.

آیت الله رییسی بوشهر را بعنوان ششمین مقصد سفر استانی خود انتخاب کرد .‌آیت الله رییسی روز جمعه ۱۶ مهر وارد بوشهر شد و در این سفر تاکید کرد که با وجود ظرفیت‌های فراوان در بوشهر سخن گفتن از مشکلات استان قابل تحمل نیست.

آیت‌الله رییسی پنجشنبه ۲۲ مهر در هفتمین سفر استانی خود به استان شعر و ادب یعنی فارس رفت و در آنجا اعلام کرد ۱۰۰ طرح برای رفع مشکلات این استان بررسی شده است.

استان اردبیل میزبان بعدی رییس دولت مردمی بود. ‌آیت الله رییسی جمعه ۳۰ مهر در هشتمین سفرش در فرودگاه پارس‌آباد مغان گفت که دولت برای توسعه ظرفیت‌های کشاورزی استان اردبیل برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت دارد و مصمم به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیل چرخه ارزش افزوده در اردبیل است.

علاوه بر سفرهای نسبتا منظم آیت‌الله رییسی به استان‌های مختلف وی سفر اعلام نشده و سرزده‌ای به اندیکا در خوزستان هم داشت. رییس جمهوری در این سفر ضمن دیدار با زلزله‌زدگان از نزدیک در جریان خدمات رسانی به آنان قرار گرفت. علاوه بر این در جریان حمله سایبری به شبکه توزیع سوخت آیت الله رییسی به جای شرکت در نشست همسایگان تصمیم گرفت به وزارت و جایگاه‌های توزیع سوخت سر بزند تا اخلالی در فرایند خدمات رسانی این بخش پیش نیاید. آیت‌الله رییسی در بازدید از وزارت نفت با قدردانی از همراهی مردم و تلاش کارکنان وزارت نفت، تاکید کرد: همه تلاش ما باید این باشد که مردم هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند. این حمله سایبری نه اولین بار است نه آخرین بار.

رییس‌جمهوری پنجشنبه ۱۳ آبان به استان سمنان سفر کرد. ریس جمهوری در فرودگاه سمنان گفت که دولت به دنبال گره‌گشایی از مشکلات و ایجاد شتاب در پیشرفت و آبادانی استان سمنان است.

رییس دولت سیزدهم اگر چه در برخی آخر هفته سفر استانی نداشته است اما به جای آن جلسات مهمی تشکیل داده و بازدیدها و دیدارهای قابل توجهی داشته است که از جمله آنها می‌توان به تشکیل نخستین جلسه شورای اجتماعی کشور در ر وز پنجشنبه ۲۰ آبان اشاره کرد.

رییس‌جمهوری در این نشست پیش‌بینی، پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی را وظیفه همه بخش‌های حکومت عنوان و تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی با سرمایه اجتماعی رابطه متقابل دارند و هر چه آسیب‌های اجتماعی کاهش یابند سرمایه اجتماعی تقویت خواهد شد.

او در این روز همچنین در دیدار با نمایندگان استان‌های اصفهان، سمنان و قم، توزیع عادلانه منابع آب موجود و استخراج از منابع آب ژرف را دو راهکار برای کاهش مشکلات کم‌آبی در کوتاه مدت عنوان کرد و اظهار داشت: هیچ راهکاری برای رفع مشکلات مربوط به کم‌آبی نادیده گرفته نخواهد شد و دولت یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های خود را کاهش و رفع دغدغه مردم در زمینه کم‌آبی می‌داند.

آیت‌الله رییسی جمعه ۲۱ آبان از آسایشگاه خیریه کهریزک و همچنین مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب سروش بازدید کرد و در این بازدید بر ضرورت تقویت مشارکت‌ها مردمی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین بر بازاجتماعی کردن مددجویان تاکید کرد. 

اما پنجشنبه ۲۷ آبان دهمین سفر استانی رییس‌جمهوری در صد روز نخست کاری دولتش انجاج شد و آیت‌الله رییسی و کابینه‌اش وارد استان زنجان شدند. رییس‌جمهوری در این سفر زنجان ر ا پایتخت شور و شعور حسینی دانست و گفت: اگر چه کارهای زیادی در این استان انجام شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

اگرچه در سومین ماه پاییز رییس جمهوری به استانی سفر نکرده است. با این وجود رییس دولت سیزدهم در پایان هفته‌های این ماه نسبتا سرد هم از مردم غافل نبوده است.‌آیت الله رییسی پنجشنبه چهارم آذر با نمایندگان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان دیدار کرد و با اشاره به دغدغه‌های مردم سه استان شمالی کشور، گفت: حتماً برای رفع مشکلات استان‌های گلستان، مازندران و گیلان راهکارهایی کوتاه مدت و میان‌مدت دنبال خواهد شد.

در صد روز از آغاز به کار دولت سیزدهم، آیت‌الله رییسی و اعضای کابینه تلاش کردند با حضور مستقیم در جمع مردم، اعتماد و امید مردم را افزایش داده و از این رهگذر سرمایه اجتماعی دولت و نظام را افزایش دهند.

ایجاد فضای اعتماد بین دولت و مردم، بدون ملاقات‌های چهره به چهره و حضور مسئولان رده بالای اجرایی در متن مشکلات اقتصادی، معیشتی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی مناطق مختلف کشور میسر نخواهد شد. از این منظر، احساس نزدیکی مردم با مسوولان از دیگر دستاورد مهم و برجسته سفرهای استانی دولت سیزدهم است تا فاصله بین مردم و مسئولان کمتر شده و احساس برتری مسئولان به مردم از بین برود و مردم مسئولان را غریبه‌ای نبینند که جدای از آنان است.به قول سخنگوی دولت دیگر قرار  نیست کشور ویدئوکنفرانسی و پشت میزی اداره شود بلکه مردم باید مسئولان را در میان خود حس و لمس کنند و با این سفرها و اقدامات دیگر کسی نمی‌تواند به رییس‌جمهوری آمار دروغ بدهد.

نظر شما