شناسهٔ خبر: 51198289 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

به همت کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛

برنامه های متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شد

برنامه ها و فعالیت های متنوع فرهنگی به همت کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، برنامه ها و فعالیت های متنوع فرهنگی به همت کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

نشست معرفی کتاب با حضور دانش آموزان دبستان شهید غفوری در کتابخانه شهید رجایی بجستان

نشست معرفی کتاب با حضور جمعی از دانش آموزان دبستان شهید غفوری شهرستان بجستان در کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان برگزار شد.

سمیرا اکبریان، کتابدار کتابخانه عمومی شهید رجایی شهرستان بجستان ضمن خوش آمدگویی به دانش آموزان، با اشاره به اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی در زندگی اجتماعی و شخصی مردم، گفت: در شرایط کنونی جامعه و درگیری دو ساله مردم با ویروس کرونا بخشی از ارتباطات اجتماعی در جامعه دچار رکود شده است. از همین رو سعی مجموعه کتابخانه های عمومی در این ایام بر آن بوده است تا با برگزاری برنامه ها و فعالیت های متنوع فرهنگی در بستر فضای مجازی بخشی از این مشکل را برطرف کنند.

وی افزود: همچنین همزمان با حضور فیزیکی کودکان در مدارس سعی کرده ایم با همکاری مدارس ضمن بازدید دانش آموزان از فضای کتابخانه ها، بار دیگر توجه کودکان را به حوزه کتاب و کتابخوانی معطوف کنیم. در همین راستا ضمن بازدید دانش آموزان از بخش های مختلف کتابخانه و آشنایی با نحوه ارائه خدمات کتابخانه ای، نشست کتاب خوان با معرفی کتاب های «دلم برایت تنگ شده» نوشته پروین علیپور توسط ساجده سالاری، «خاطرات یک مورچه» نوشته استیو پارکر توسط فاطمه حانیه شیرزاد، «کی بود؟ کی بود؟ برنگشت تا ساعت هفت و هشت» سروده ناصر کشار توسط بهاره آقایی و «پیامبر خوبی‌ ها»  نوشته مراد حاصل توسط نازنین میری از دانش آموزان دبستان شهید غفوری برگزار شد.

برگزاری نشست مجازی «نقش بسیج در فرهنگ سازی مطالعه بیانیه گام دوم انقلاب» در کتابخانه دکتر شریعتی مشهد

نشست مجازی «نقش بسیج در فرهنگ سازی مطالعه بیانیه گام دوم انقلاب» همزمان با هفته بسیج با حضور معصومه شیخ برادران، مسئول کمیسیون بانوان شورای راهبردی نیروهای مردمی دولت ایران قوی و مدیر علمی –پژوهشی بسیج فرهنگیان خراسان رضوی به همت کتابخانه عمومی دکتر شریعتی شهرستان مشهد برگزار شد.

در ابتدای این برنامه معصومه شیخ برادران، مسئول کمیسیون بانوان شورای راهبردی نیروهای مردمی دولت ایران قوی و مدیر علمی –پژوهشی بسیج فرهنگیان خراسان رضوی به بیان فرهنگ و اندیشه بسیجی پرداخت و گفت: اینکه ایثارگر، فداکار و اهل اندیشه باشیم و به عبارتی در یک جمله می توان گفت برای آنکه مرد میدان نبرد باشیم باید جامعه را به سمت کتاب و کتابخوانی هدایت کنیم.

وی افزود: آشتی دادن، ایجاد انس و نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه یکی از وظایف امروز ما با توجه به توصیه های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در رابطه با کتابخوان کردن جامعه به ویژه نسل جوان است.

معصومه شیخ برادران اظهار داشت: در ورطه تهاجمات فرهنگی دشمنان با هدف گیری نسل جوان و به قصد ضربه زدن به بدنه نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها با افزایش آگاهی، درک و فرهنگ عمومی جامعه می توان با این مساله مقابله کرد که این خود در گرو بحث کتاب و کتابخوانی دارد.

وی با اشاره به آغاز نهضت خوانش بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب توسط کتابخانه های عمومی گفت: این مساله باید به یک مطالبه گری جدی و اساسی در جامعه تبدیل شود.

مسئول کمیسیون بانوان شورای راهبردی نیروهای مردمی دولت ایران قوی خراسان رضوی در بخشی از سخنان خود با استناد به کتاب صحیفه نور جلد ۱۳ صفحه ۲۶۵ اثر بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره)، گفت: اساس رشد و پیشرفت جهان در تربیت انسان ها در محیط خانواده و در درجه دوم در مدرسه است.

وی در پایان با اشاره به بحث تحول در نظام تعلیم و تربیت با توجه به مبانی اندیشه های مقام معظم رهبری(مدظله العالی)  که بر اساس اندیشه های اهل بیت(ع) بوده و سرچشمه آن قرآن است، به خوانش بخشی از سخنرانی ایشان در این حوزه پرداخت: «اکنون به شما فرزندان عزیزم در مورد چند سرفصل اساسی توصیه هایی می کنم: ۱ – علم و پژوهش،  ۲ – معنویت و اخلاق،   ۳–عدالت و مبارزه با فساد،  ۴ – استقلال و آزادی،  ۵ – مرز بندی با دشمن،  ۶ – سبک زندگی و برای ممانعت از  ترویج سبک زندگی غربی در ایران باید جهادی و همه جانبه و هوشمندانه عمل کرد».

برنامه های متنوع فرهنگی با محوریت هفته بسیج به همت کتابخانه عمومی هشت بهشت شهرستان گلبهار و با همکاری پایگاه بسیج شهیده قصابی شهرستان برگزار شد.

همزمان با هفته بسیج و در راستای تجدید میثاق با آرمان های شهدا و بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، برنامه ها و فعالیت های متنوع فرهنگی اعم از دیدار با خانواده شهیدان معظم دوران دفاع مقدس شمس الدین و شهید میر شکاری، برگزاری نمایشگاه عکس و کتاب با محوریت هفته بسیج، تقدیر از مریم نوروز پور، فرمانده بسیج پایگاه شهیده قصابی و ... برگزار شد.

همچنین نشست کتاب خوان با حضور اعضای بسیج و همکاری هیأت کوهنوری گلبهار با معرفی کتاب های «بابا رجب» اثر نسرین رجب پور، توسط مریم نوروز پور، فرمانده بسیج شهیده قصابی؛ «سلام بر ابراهیم» اثر گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی توسط ام البنین اشرفی، نائب رئیس هیأت کوهنوردی گلبهار؛ «حجاب عزت است یا اسارت» اثر محمد صادق ذبیحی توسط مهدیه کرمی از اعضای فعال بسیج و «جشن پتو» اثر عبدالرحیم سعیدی راد توسط فاطمه فاضلی مقدم، مسئول کتابخانه عمومی هشت بهشت شهرستان گلبهار برگزار شد.

اجرای طرح «کتاب در گردش» در بین اصناف مختلف گناباد به همت کتابخانه شهید مطهری شهرستان

طرح «گردش کتاب» با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین اصناف مختلف شهرستان گناباد به همت کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان اجرا شد.

اسما قلی زاده نوقابی، مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان گناباد گفت: طرح «کتاب در گردش» در اسفندماه سال ۱۳۹۹ در شهرستان ویژه روستاها و مناطق کم برخوردار کار خود را شروع کرد. در مراحل ابتدایی اجرای این طرح بالغ بر ۴۰۰ نسخه کتاب از طریق کانون توسعه فرهنگی کودکان، خیرین و ناشران جذب شد. همچنین بسته هایی ۵۰ تایی کتاب ویژه روستاها آماده سازی و در اختیار روستاهای داوطلب عضویت در طرح  اعم از دیسفان، بیهود، قوژد، کلاته شمس و ریاب قرار گرفت.

قلی زاده تصریح کرد: همزمان با آغاز هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در پی تقاضای اصناف شهرستان طرح «گردش در کتاب» در بین اصناف مختلف نیز اجرا شد.

بازدید جمعی از دانش آموزان از کتابخانه مشارکتی مسجد جامع خلیل آباد

جمعی از دانش آموزان مدرسه شهید عامری با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از کتابخانه عمومی مشارکتی مسجد جامع شهرستان خلیل آباد بازدید کردند.

در این برنامه دانش آموزان ضمن بازدید از بخش های مختلف کتابخانه با نحوه عضویت و چگونگی ارائه خدمات کتابخانه ای آشنا شدند. همچنین قصه گویی از کتاب «امام رضا(ع)» اثر سید محمد مهاجرانی و مسابقه نقاشی نیز برگزار شد.

برنامه های فرهنگی در مصلای نماز جمعه مه ولات برگزار شد

برنامه های متنوع فرهنگی در راستای اعتلای فرهنگ کتابخوانی در مصلای نماز جمعه به همت کتابخانه عمومی شهید غفرانی شهرستان مه ولات برگزار شد.

ملیحه علی اکبری، مسئول کتابخانه عمومی شهید غفرانی شهرستان مه ولات گفت: هدف اصلی کتابخانه های عمومی نهادینه کردن عادت کتابخوانی و انس با کتاب در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل آینده ساز کودک است. در همین راستا پس از رایزنی های انجام شده و اعلام فراخوان اجرای برنامه های فرهنگی در بین اعضای کتابخانه در مصلای نماز جمعه شهرستان، برنامه های متنوع فرهنگی از قبیل جمع خوانی کتاب «پرواز غریبانه: شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی» اثر مهدی وحیدی صدر، «من لبخند شهادت مصطفی هستم» اثر محمدحسین صلواتیان، مسابقه نقاشی و مسابقه کتابخوانی «از من بپرس» با محوریت کتاب های معرفی شده در بین حاضرین در نماز جمعه برگزار شد.

برگزاری دومین نشست «پنجشنبه های قصه گویی» در کتابخانه شهید مطهری گناباد

دومین نشست «پنجشنبه های قصه گویی» به همت محفل ادبی «بامداد سخن» کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان گناباد برگزار شد.

اسما قلی زاده نوقابی، مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان گناباد گفت: به منظور جذب بیشتر اعضای کودک به کتابخانه و در راستای آشنایی با فضای کتابخانه ای و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ویژه برنامه «پنجشنبه های قصه گویی» هر هفته با حضور جمعی از کودکان عضو کتابخانه و یا دانش آموزان مدارس در بخش کودک کتابخانه اجرا می شود.

وی افزود: این ویژه برنامه با موضوعات مختلفی همچون قصه گویی، جمع خوانی کتاب، نمایشنامه خوانی، معرفی کتاب، نشست کتابخوان، مسابقه نقاشی، کاردستی و ... ویژه گروه سنی کودکان اجرا می شود. در دومین نشست «پنجشنبه های قصه گویی» برنامه هایی همچون معرفی و قصه گویی از کتاب «سارکوچولو نمی تواند پرواز کند» از سری داستان های پرنده کتابخوان نوشته جنیفر برن توسط اسما قلی زاده، مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری گناباد برگزار شد.

گفتنی است، در پایان برنامه جوایزی به رسم یادبود به شرکت کنندگان اهدا شد.

نظر شما