شناسهٔ خبر: 51178516 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

اخبار سلامت چیست؟ عوارض استفاده از برخی داروهای رایج

در این مطلب در خصوص چند دارویی توضیح دادیم که جز پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین داروها هستند. داروهایی که مصرف خودسرانه‌شان آن‌هم در حجم بالا، تنها در ایران رایج است.

صاحب‌خبر -

اخبار سلامت چیست؟ داروهای مختلف شیمیایی هر روز بر تعدادشان افزوده می شود و دائما نیز نام آن ها تغییر پیدا می کند. چیزی که امروز قصد داریم تا در موردش صحبت کنیم اخبار مرتبط با مصرف داروهای شیمیایی است که بسیار رایج هستند و معمولا افراد از آن داروها بدون نسخه استفاده می کنند. عوارضی که مصرف این داروها در بلند مدت بر روی بدن انسان می گذارند جبران ناپذیر هستند و شاید خواندن این مطلب به شما کمک کند تا قدم جدی و محکمی را برای توقف مصرف این داروها بردارید.

ایبوپروفن

نام ایبوپروفن را قطعا زیاد شنیده اید و در قفسه یا کشو داروهای خانه خود نیز به احتمال زیاد یک برگ از این دارو دارید. این دارو برای تسکین درد به صورت کلی استفاده می شود. دردهایی که معمولا به مصرف ایبوپروفن ختم می شوند شامل دندان درد، سردرد، دردهای دوران پریودی، دردهای عضلانی و دردها و التهابات مفاصل هستند. پایین آوردن میزان تب و همچنین کاهش بدن دردهای ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا نیز از دیگر ویژگی های داروی ایبوپروفن است.

مواردی که بیان شد جز ویژگی ها و کاربردهای ایبوپروفن بود، اما ایبوپروفن نیز همچون هر داروی شیمیایی دیگری عوارض خاص خودش را دارد. افزایش ناراحتی های مربوط به معده، بروز حالت تهوع، استفراغ، یبوست یا اسها، سردرد، خواب آودگی، منگی و گیجی و افزایش فشار خون همگی جز عوارض احتمالی مصرف ایبوپروفن هستند. گاهی اوقات ممکن است چند مورد از این علائم در فردی بروز پیدا کند و گاهی اوقات نیز ممکن است فردی هیچ کدام از این علائم را تجربه نکند.

استامینوفن

داروی دیگری که حتی از ایبوپروفن نیز میزان مصرف بیشتری دارد، استامینوفن است. استامینوفن نیز همچون ایبوپروفن یکی از داروهای مسکن و صد البته کاهش دهنده تب و لرز است. این دارو برای دردهای خفیف استفاده می شود که ممکن است به صورت روزانه به سراغ شما بیایند.

استفاده از مسکن در حد یک یا چند روز هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند، اما در صورتی که بخواهید به صورت مداوم از این داروها استفاده کنید کار اشتباهی است، زیرا درد نشان دهنده وجود مشکل و بیماری است. داروهای مسکن تنها درد را التیام می دهند و هیچ کمکی به حل مشکل اصلی نمی کنند. به دلیل خفیف بودن دوز دارویی استامینوفن می توان گفت که تقریبا عوارض و علائم حادی از مصرف این دارو گزارش نشده است. علائمی که ممکن است به صورت خفیف بروز پیدا کنند حات تهوع، سرگیجه و خواب آلودگی است که در بیشتر موارد به هیچ وجه حتی بروز نیز پیدا نمی کنند.

قرص های ضد بارداری

سومین مورد که شاید نسبت به آن بی توجهی نیز شود قرص های اورژانسی و قرص های ضد بارداری هستند. این قرص ها عوارض جانبی زیادی دارند و معمولا برای پیشگیری از بارداری های ناخواسته استفاده می شوند. از اطرافیان خودتان زیاد شنیده اید که با خوردن قرص های اورژانسی حال بدی پیدا کرده اند. این موضوع در همه افراد صدق نمی کند، زیرا سیستم تمام بدن ها به یک صورت نیست.

قرص های بارداری به دو شکل اروژانسی و قرص های پیشگیری دائمی مصرف می شوند. قرص های پیشگیری دائمی اختلالات هورمونی، برو لک و جوش و آکنه و همچنین تغییر وزن های زیاد را به وجود می آورند که حتی در مواردی غیر قابل بازگشت است.

عوارض معمول و شایع مصرف قرص های ضد بارداری و یا اورژانسی شامل حالت تهوع، سردرد، سرگیجه، دردهای مداوم و یا منقطع در ناحیه شکمی، خستگی مزمن، تغییر در زمان عادت های ماهانه و به تاخیر افتادن آن که می تواند شامل دردناک تر شدن دوران پریودی نیز شود.

جمع بندی

چند دارویی که در خصوص آن ها هم عوارض و هم کاربردشان را توضیح دادیم جز پر مصرف ترین و رایج ترین داروها هستند. جالب است بدانید که این مصرف خودسرانه دارو و حجم بسیار بالای آن تنها در ایران رایج است. در کشورهای اروپایی و آمریکایی به سادگی برای هر سرماخوردگی جزئی و هر مشکل کوچکی نه تنها پزشک داروهایی همچون آنتی بیوتیک و مسکن ها را تجویز نمی کند، بلکه افراد نیز نمی توانند بدون نسخه پزشک از این داروها استفاده کنند. حالا که متوجه مضرات همین داروهای ساده شدید بهتر است تا اگر جز آن دسته افرادی هستید که برای هر مشکل جسمی و یا روحی دارو مصرف می کنند این کار را ترک کنید تا بتوانید به افزایش سلامت و ایمنی بدنتان کمک بیشتری کنید.

نظر شما