شناسهٔ خبر: 51176937 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

هرآنچه باید درباره دربی امروز استقلال و پرسپولیس بدانید

صاحب‌خبر -

استقلال و پرسپولیس در هفته هشتم لیگ‌برتر، از ساعت ۱۶:۱۵ امروز در ورزشگاه آزادی به مصاف یکدیگر می‌روند تا یکی از دربی‌های حساس چند فصل اخیر را برگزار کنند. دو تیم در جدول رده‌بندی لیگ برتر تنها یک امتیاز اختلاف دارند و همین اختلاف می‌تواند شور و حرارت بازی را بیش‌تر کند تا مربیان برای کسب سه امتیاز، دست از احتیاط بردارند و به فکر تساوی نباشند. هر چند که تفاوت دو تیم در جدول رده‌بندی فقط در یک امتیاز خلاصه می‌شود، اما در عمل دو تیم شرایطی کاملا متفاوت دارند و این بازی می‌تواند برای هر کدام روند متفاوتی داشته باشد.

استقلال؛ اسب آبی‌ها دوباره زین می‌شود؟

آبی‌ها در ابتدای فصل شروعی طوفانی داشتند و سه برد کسب کردند تا نشان دهند اسب خود را برای قهرمانی زین کرده‌اند، اما در ادامه با چهار تساوی پیاپی و از دست دادن هشت امتیاز، در سراشیبی قرار گرفتند و حالا دربی پایتخت می‌تواند یک نقطه شروع برای درخشش دوباره آن‌ها باشد. شاگردان مجیدی اگر چه از پنج بازی گذشته خود چهار تساوی کسب کرده‌اند اما در کنار گل‌گهر سیرجان و آلومینیوم اراک، تنها تیم بدون شکست در لیگ هستند و همین نکته می‌تواند در این بازی به آن‌ها انگیزه دهد. مجیدی در این فصل در شش بازی با دفاع سه نفره به میدان رفت و عملکرد نسبتا مناسبی در بازی‌سازی و خلق موقعیت داشت و در بازی آخر منتهی به دربی، تیمش را با چهار دفاع روانه میدان کرد تا رقیب را در آنالیز ترکیب خود دچار دردسر کند؛ اما هرچقدر استقلالی‌ها توانسته اند در خلق موقعیت خوب عمل کنند و امید گل ۱۰ را ثبت کنند، در عبور دادن توپ‌ها از خط دروازه رقبا ناکام عمل کرده‌اند و تنها شش گل در هفت هفته به ثمر رسانده‌اند تا مهاجمان پر تعداد مجیدی عملا به پاشنه آشیل تیمش تبدیل شوند. مجیدی که در پادگانش مهاجمان پرتعدادی مانند رمضانی، قاسمی نژاد، مطهری، ژستد و یامگا را دارد در این فصل نتوانسته گره کور گلزنی تیمش را حل کند و باید دید در دربی می‌تواند این مشکل تیمش را رفع کند یا نه.

هر چیزی که باید درباره دربی امروز بدانید

پرسپولیس؛ بازگشت دوباره به ریل

نود و هفتمین پرده از شهرآورد پایتخت در حالی روی صحنه می‌رود که حکم یک شمشیر دو لبه را برای یحیی گل محمدی و بازیکنانش دارد. سرخ‌پوشان که پس از شکست مقابل الهلال در لیگ قهرمانان دچار مشکل شدند، در شروع لیگ عملکردی سینوسی داشتند و در این هفته‌ها، نتوانسته‌اند روند با ثبات خود در فصل های قبل را تکرار کنند. گل محمدی که در این فصل حسابی در ترکیب تیمش تغییر ایجاد کرده، در فاز دفاعی مشکلات مختلفی داشته و تیم او در پنج هفته ابتدایی فصل موفق به کلین شیت نشد که همین ناهماهنگی مدافعان یحیی را نشان می داد که در فصل جدید هنوز نتوانسته‌اند صلابت همیشگی را در کمربند دفاعی پرسپولیس ایجاد کنند.

پرسپولیس اگر چه در آمار گلزنی عملکرد بهتری نسبت به استقلال داشته و سه گل بیشتر به ثمر رسانده اما امید گل آن‌ها روی عدد هشت ثبت شده تا از این حیث عملکرد ضعیفی نسبت به رقیب داشته باشند. هم چنین یحیی در این فصل نشان داده بر خلاف همتای آبی خود، تمایل بیشتری به سیستم چهار دفاعه دارد و تنها در دو بازی از شه مدافع بهره برده. آن‌ها در پنج بازی آخر خود، دو برد، دو تساوی و یک باخت را تجربه کرده‌اند. از طرف دیگر خرید های یحیی آن طور که انتظار می رفت خود را نشان نداده اند و باید دید گل محمدی در این بازی چه ترکیبی را روانه میدان می کند.

هر چیزی که باید درباره دربی امروز بدانید

کفه آمار به نفع کدام تیم سنگین است؟

دو تیم استقلال و پرسپولیس به طور کلی ۹۶ بار با یکدیگر بازی کرده‌اند که در این میان استقلال ۲۶ و پرسپولیس ۲۵ برد کسب کرده‌اند و ۴۵ بازی هم با تساوی به پایان رسیده. در این ۹۶ بازی، سهم استقلال ۸۹ و سهم رقیب ۹۵ گل زده بوده. بهترین برد تاریخ دربی‌ها به برد شش بر صفر سرخ‌پوشان بر می‌گردد و در آن سوی میدان، استقلال با چهار برد متوالی رکورد دار تعداد بردهای پیاپی در شهرآورد است. این دو تیم در مجموع شش بار در آذر بازی داشته‌اند که چهار برد سهم سرخ پوشان، یک برد سهم آبی‌ها و یک بازی هم با تساوی به پایان رسیده است.

فرهاد دربی‌باز است یا یحیی؟

در بین مربیان دو تیم که خود هم سابقه بازی در این رقابت را دارند، فرهاد مجیدی دربی‌باز تر بوده و در چهار بازی که در قامت سرمربی استقلال حضور داشته، دو برد، یک تساوی و یک باخت را تجربه کرده. نکته جالب اینکه هر دو برد مجیدی در جام حذفی و پس از تساوی در دقایق قانونی، در ضربات پنالتی اتفاق افتاده که آخرین آن به جام حذفی فصل گذشته بر می‌گردد. در سوی دیگر گل‌محمدی شش بار به عنوان مربی در دربی حضور داشته که یک برد، سه تساوی و دو باخت در کارنامه‌اش ثبت شده.

هر چیزی که باید درباره دربی امروز بدانید

یامگا، ژستد و خارجی‌های گل نزن آبی!

استقلال که در این فصل دو مهاجم خارجی یعنی کوین یامگا و رودی ژستد را جذب کرده، امید زیادی به گلزنی آن‌ها در دربی دارد اما نکته جالب اینجاست که بازیکنان خارجی استقلال در دربی‌های مختلف هیچ‌گاه درخشش لازم را نداشته و نتوانسته‌اند در این بازی گلزنی کنند. با این شرایط امروز از میان ژستد و یامگا هرکدام که موفق به گلزنی شوند به اولین خارجی‌های تاریخ باشگاه استقلال تبدیل می‌شوند که در دربی موفق به گلزنی شده. از پرسپولیس اما ایمون زاید، عیسی ترائوره، جری بنگستون و بشار رسن به عنوان بازیکن خارجی سابقه گلزنی در دربی را دارند و آن‌ها در مجموع ۶ گل به تیم استقلال زده‌اند که ایمون زاید سه بار، و بقیه هر کدام یک بار توپ را به تور دروازه استقلال چسبانده‌اند.

هر چیزی که باید درباره دربی امروز بدانید

غایبان بازی

هر دو تیم ترکیب کامل خود را در اختیار نخواهند داشت و چند بازیکن کلیدی در این بازی غایب خواهند بود. در سوی قرمز زمین، سید جلال حسینی و احسان پهلوان به دلیل مصدومیت تیم گل‌محمدی را همراهی نمی‌کنند و دو خرید تازه وارد این تیم هم به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس، مجوز حضور در این بازی را ندارند. در آن سوی میدان، وریا غفوری کاپیتان استقلال که سابقه گلزنی در دربی را هم دارد و یکی از ستون‌های اصلی تیم مجیدی است، به دلیل مصدومیت در کنار عارف غلامی و ابولفضل جلالی در دربی غایب خواهد بود. رشید مظاهری دروازه‌بان استقلال هم طبق روال ۴ هفته اخیر در لیست استقلال جایی ندارد و بابک مرادی هم در تفکرات کادر فنی جایی ندارد.

هر چیزی که باید درباره دربی امروز بدانید

شاه آبی یا امپراطور قرمز؛ کدام یک فاتح میدان می‌شوند؟

نبرد دو تیم در حالی آغاز می‌شود که همه انتظار یک بازی زیبا از دو تیمی را دارند که در هفته‌های اخیر از اصل خویش دور بوده‌اند و حالا می‌توانند با یک بازی درخشان، هوای سرد آزادی را گرما ببخشند و در غیاب تماشاگران، سکوت ورزشگاه را از یاد ببرند. شاگردان مجیدی در یک سوی زمین به دنبال بازگشت به روزهای خوب خود و زین کردن اسب آبی برای تاختن به سوی قهرمانی هستند و در مقابل پرسپولیسی‌ها که پس از گلات قهرمانی نتوانسته‌اند درخشش همیشگی را در این فصل داشته باشند، می‌خواهند با واریز سه امتیاز به حساب خود دوباره روی ریل موفقیت قرار گیرند و برای رقبا خط و نشان بکشند. همین هم می‌تواند این بازی را جذاب‌تر کند. باید دید در پایان این بازی حساس، دوربین‌های تلویزیونی مشت‌های گره کرده یحیی گل محمدی را شکار می‌کنند یا شادی‌های مخصوص فرهاد مجیدی را!

منبع: خبرآنلاین

نظر شما