شناسهٔ خبر: 51173510 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با صدور پیامی؛

مهدوی‌زادگان درگذشت آیت‌الله رضی شیرازی را تسلیت گفت

محمد آسیابانی

سرپرست سازمان سمت در پیامی درگذشت آیت‌الله سیدرضی شیرازی را تسلیت گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، داود مهدوی زادگان سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) با صدور پیامی، درگذشت آیت‌الله سیدرضی شیرازی را تسلیت گفت.

مشروح متن این پیام به شرح زیر است:

«انّا الله و انّا الیه راجعون

درگذشت عالم ربانی و حکیم متأله آیت الله سید رضی شیرازی رحمت الله علیه را به پیشگاه امام زمان عج و نایب آن حضرت و بویژه مردم شریف تهران و فرزندان آن مرحوم تسلیت عرض می‌نمایم. بی تردید، مجاهدت علمی و اجتماعی ایشان در حفظ و استمرار مکتب فقهی و فلسفی تهران و نیز ارایه الگوی روحانیت مردمی و انقلابی مثال زدنی است. آیت الله سید رضی (ره) که از نسل مرجعیت دینی و مبارزه با استعمار انگلیس، مرحوم میرزای بزرگ شیرازی است و توفیق شاگردی عالمان بزرگی را پیدا کرده بود، توانست در هر دو عرصه دانشی حوزه و دانشگاه شاگردان معتقد و متعهدی را تربیت نماید. از خداوند سبحان برای آن مرحوم علوّ درجات و نیز تداوم سلوک علمی و معنوی ایشان در میان دانشوران حوزه و دانشگاه را خواستارم.

داود مهدوی زادگان

سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت)»

آیت‌الله سید رضی شیرازی، از علما و اساتید مبرز حوزه علمیه تهران، روز دهم آذر ۱۴۰۰ درگذشت. وی مجتهد، فقیه و فیلسوف و از نوادگان مرحوم آیت‌الله العظمی میرزای شیرازی بود.

وی در نجف اشرف به تحصیل مراحل علمی، اعم از مقدمات، سطح و خارج فقه و اصول پرداخت. برجسته‌ترین استادان ایشان در نجف بزرگانی همچون سید محمد حسین شیرازی، جد مادری ایشان محمدکاظم شیرازی و علامه حسین حلی بوده‌اند. ایشان نخستین اجازه اجتهاد را در سال‌های جوانی از محمد حسین کاشف الغطاء دریافت کرد. خارج فقه را به مدت هفت سال از محمدتقی آملی درک فیض کرد.

کتب فلسفه و عرفان از قبیل شرح منظومه، اشارات، اسفار و شرح فصوص را نزد فلاسفه و فقهای مشهوری چون آقا میرزا مهدی الهی قمشه‌ای، آقا میرزا ابوالحسن شعرانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، آقا میرزا احمد آشتیانی، فاضل تونی، میرزا محمدعلی حکیم شیرازی و حائری سمنانی فرا گرفت.

برخی از آثار زنده‌یاد آیت‌الله شیرازی به شرح زیر است:

درس‌هایی از شرح منظومه: ابیات حکیم الهی، ملاهادی سبزواری (۱۲۱۲-۱۲۹۰ ه. ق) در حکمت الهی و مباحث مرتبط با آن (۱۰۴۹ بیت) با عنوان المنظومه فی الحکمه شناخته می‌شود. همچنین شرح جامع او بر همین ابیات، به شرح منظومه، در نزد اهل حکمت شناخته شده‌است. این کتاب مجموعه تقریرات دروس سید رضی شیرازی و توضیحات لازم و ضروری پیرامون فهم هر قطعه از ابیات منظومه است. این اثر در ۲ مجلد و بیش از ۲ هزار صفحه توسط انتشارات حکمت در سال ۱۳۸۳ برای نخستین بار منتشر و به عنوان کتاب برگزیده سال حوزه انتخاب شد.

نگاه ناب: کتابی است که به منظور تقویت مبانی نسل جوان در و حل گره‌های فکری آنان در سال ۱۳۵۰ تألیف شده است. این اثر ارزشمند یک دوره اصول عقاید شیعه به شیوه‌ای بدیع و استدلالی عرضه و ده‌ها نکته دقیق علمی و فلسفی در آن تبیین شده است. نسخه اولیه این کتاب با عنوان نقد و طرح اندیشه‌ها در مبانی اعتقادی به زبان‌های اسپانیولی و عربی ترجمه گشته است.

مجموعه زلال حکمت (مجموعه سخنرانی‌ها): مجموعه‌ای از سخنرانی‌های وی در مسجد شفا است که بعد از پیاده‌سازی و تصحیح در سه جلد با عناوین تفسیر، اخلاق و عقاید توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است.

الاسفار عن الاسفار: کتاب الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه مهمترین اثر صدرالمتالهین (ملاصدرای شیرازی) است، وی در این کتاب حکمت متعالیه را بنیان‌گذاری کرد و ابداعات و نظریات فلسفی و حکمی خود را در آن گنجانده است،.کتاب الاسفار عن الاسفار به قلم سیدرضی شیرازی رموز و پیچیدگی‌های اثر صدرالمتألهین با بیانی گویا تشریح شده است و زمینه فهم درست مبانی حکمی و عرفانی فراهم آمده است.

حافظان شریعت، مجموعه حیات نیاکان جلد بیست و سوم، در طریق معرفت، زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی فقیه دانا و حکیم توانا نام چهار اثر در مورد حیات علمی، فقهی و فلسفی سید رضی شیرازی است که به چاپ رسیده است.

نظر شما