شناسهٔ خبر: 51169941 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

واهمه مسکو از گسترش ناتو به شرق اروپا

اقتصادنیوز:‌ روسیه تهدید کرد که پیوستن اوکراین به ناتو ممکن است به پیامدهای منفی جدی منجر شود و وضعیت نظامی و سیاسی در اروپا را وخیم‌تر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری مهر، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که تنها راه حل چالش‌ها و تنش‌های امنیتی با اروپا این است که توافق‌نامه‌های بلند مدت برای جلوگیری از گسترش ائتلاف ناتو به سمت شرق مورد تائید قرار گیرد.

این موضوع گیری را سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده و در آن گفته است: از زمان پایان جنگ سرد، روسیه بارها تعهداتی را دریافت کرده است که حوزه قضائی و نیروهای ناتو یک اینچ به سمت شرق حرکت نخواهند کرد. همه این وعده‌ها فراموش شد و هیچکدام عملی نشد. نتیجه آن وضعیت اسفناک امنیتی کنونی در اروپا است.

به گفته زاخارووا، مسکو مطمئن است که تنها راه حل این وضعیت، توسعه مشترک توافق‌نامه‌های بلند مدت است که از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق و استقرار سیستم‌های تسلیحاتی که ما را در مجاورت مرزهای روسیه تهدید می‌کند، جلوگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین افزود: الحاق اوکراین به ناتو برای ما خط قرمز است و ما مدت‌هاست که پیرامون آن صحبت می‌کنیم. سیاست جاری با هدف کشاندن کی‌یف به مدار ائتلاف و اقدام واقعی ناتو برای استفاده از زیرساخت‌های نظامی اوکراین و تلاش برای تبدیل اوکراین به پایگاهی در بن‌بست با روسیه ممکن است به پیامدهای منفی جدی منجر شود و وضعیت نظامی و سیاسی در اروپا را وخیم‌تر کند.

برچسب‌ها:

نظر شما