شناسهٔ خبر: 51169847 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پایان گمنامی قطعه‌ساز 60 ساله/اینجا نخبه‌ها شناسنامه‌دار می‌شوند

قطعه‌ساز مازندرانی با تولید یکی از اصلی‌ترین قطعات نیروگاهی و حضور در نمایشگاه دستاوردهای بسیج برگ زرین دیگری از زندگی خویش را در 60 سالگی رقم زد، می‌گوید؛ من در ۶۰ سالگی یک بار دیگر متولد شدم و اصرار دارم و از شما تقاضا دارم که بنویسد حتما این بازگشت مجدد به زندگی را مدیون بسیج هستم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، نمایشگاه دستاوردهای بسیج فرصت خوبی برای معرفی کارکردهای اقشار مختلف بسیج است، اقشار مختلف بسیج محصولات و خدمات خویش را در عرفه‌های به ابعاد حدود چهار متری کمتر و بیشتر در معرض بازدید قرار دادند.

در هر غرفه فردی برای پاسخگویی درباره آنچه که انجام شد و آنچه که باید بشود حضور دارد.

فضای نمایشگاه به سه قسمت تقسیم شده که در محوطه باز فعالیت‌های فرهنگی بسیج در معرض دید قرار داشته و حاشیه و انتهای نمایشگاه فعالیت‌های اقتصادی و علمی که ایده‌ها را تبدیل به محصول کردند تعبیه شده است.

با گذر از اقدامات انجام شده در زمینه تولید انواع محصولات غذایی به غرفه سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران می‌رسیم.تعداد غرفه‌ها و همچنین افرادی که در حال تشریح دستاوردها حضور دارند بیشتر به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد که حدود ۵۰ متر از فضای نمایشگاهی را به خودشان اختصاص دادند، در پیشانی ورودی به غرفه سازمان بسیج علمی و پژوهشی اسلحه‌ای توجهم را جلب می‌کند و پدری که دو کودکش پس از بازدید از غرفه هواپیماهای کوچک موجود در نمایشگاه درخواست ساخت این محصول را داشتند.

با وجود اینکه برای تهیه گزارش به این نمایشگاه اعزام شدم دلم نیامد خلوت پدر و پسر را به هم بزنم اما ناخواسته صدای پدر در گوشم پیچید که «شما برو اندازه‌های ملخ را از اون آقاهه که پیرهن قرمز تنش هست بپرس تا من برایت درست کنم.»

مردد بودم سراز کارش دربیاورم یا نه صدای یکی از نخبگان جوان که درباره تولید پمپ آب دستی که با فندکی ماشین کار می‌کند، کشمکش ذهنی مرا به هم زد، داشتم خودم را آماده می‌کردم که بپرسم امکان داره درباره کارکرد این دستگاه به من توضیح بدهید، دیدم که مخاطب نخبه جوان کنجکاو شده که اطلاعات تکمیلی‌تر درباره دستگاه دریافت کنه و حتی درخواست سفارش محصول را نیز دارد.

تصمیم گرفتم که اول دوری در نمایشگاه بزنم بعد اگر فرصت شد درباره اسلحه، قاب‌های افتخاری که در ابتدای غرفه وجود دارد، پمپ آب دستی، دستگاه سیم‌پیچی اتوماتیک، دستگاه نقطه زنی جوش طلا و مس،نرم افزار تبدیل پی‌دی اف به ورود، هواپیماها کوچک و ..... وای چقد زیاد است هر کدام از این غرفه‌ها و تولیدکنندگان آنها حرف‌های برای گفتن دارند.

اگر بنا به تهیه گزارش از این غرفه‌ها باشد حداقل دو روز زمان نیاز است با توجه به زمانی که برای اتمام نمایشگاه تعین شده امکان انتشار مطالب در مدت این چند روز وجود ندارد،همه این مطالب را در ذهنم مرور می‌کردم که به غرفه‌ای رسیدم که سه سینی بزرگ در نمایشگاه بسیج توجه‌ام را جلب کرد.

بدون اینکه دقتی داشته باشیم روی برچسبی که انتهای این سینی نوشته بود، گفتم دیش ماهواره و سالن نمایشگاهی بسیج!

مردی با موهای سفید در حال تماس با دخترش بود و داشت درباره مصاحبه‌ای که شب گذشته از شبکه طبرستان از محصول تولید شده‌اش پخش شد گفت‌وگو می‌کرد.

پخش گزارش از صداوسیما، دیش ماهواره‌ که رویش نوشته بود راپچر دیسک نیروگاهی ... مرد وقتی دید که دستی روی دستگاه کشیدم و با پیچ‌های کوچک محصولش ور رفتم با دخترش که بعدا در مصاحبه به من گفت که ساکن شیراز است خداحافظی کرد و تصمیم گرفت به کنجکاوی من پایان دهد.

با خنده گفتم؛ این‌ها دیش ماهواره است با لبخند پاسخم را داد و گفت: روز گذشته عکس‌های این محصول را برای یکی از خبرنگاران فرستادم، در پیامک به من گفت حاجی اینها شبیه پولک است با این محصول قرار است در نمایشگاه حضور پیدا کنی!

کارت خبرنگاری که را  نشان دادم اشاره‌ای به صندلی کرد و گفت بیا برایت مفصل توضیح بدهم.

محمد هنرمند هستم اهل شهرستان قائمشهر ۶۰ سال سن دارم و نزدیک به ۴۵ سال است که در زمینه تولید قطعات فعالیت دارم.

نفس راحتی کشیدم خیالم راحت شد که از این غرفه دست خالی برنمی‌گردم... گفت‌وگو را اینگونه ادامه داد: این دستگاه در صنعت نیروگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حدود ۶ سال پیش یکی از فعالان بخش نیروگاهی وقتی تصمیم گرفت که نسبت به احداث نیروگاه مقایس کوچک در استان اقدام کند برای تهیه راپچر دیسک با مشکل تحریم و نه بزرگ کره‌ای‌ها مواجه شد.

مدیرعامل نیروگاه شناختی درباره کارکرد بنده در بحث قطعات داشت و رو به من کرد و گفت: آیا می‌توانی این دستگاه را تولید کنی، تردید داشتم، قطعه تا حدودی ناشناخته بود از طرفی سرمایه‌گذاری تولید برق لنگ این محصول بود.

تردید را کنار گذاشتم و اقدام به تولید محصول کردم و موفق شدم چندین نمونه از این دستگاه را بسازم.البته قطعه ساخته شده به کیفیت محصول تولید شده فعلی نبود اما انصافا در آن شرایط کار مدیرعامل این نیروگاه را راه انداخت.

انتظار داشتم که بگوید مورد تشویق قرار گرفتم و برایم سکه خریدند، دیدم که اصلا در این ارتباط حرفی نمی‌زند.وسط حرفش پریدم، حاج آقا حتما پاداش خوبی دریافت کردید که سکوت کرد...

درباره راپچر دیسک تحقیقات بیشتری کردم، نمونه‌های خارجی را مورد بررسی کردم، این محصول تنها در اختیار کشور کره به واسطه ارتباطی که با آمریکا دارد، ایتالیا و آمریکا قرار دارد.

محصول اولیه ساخته شده و تحریم بودن این محصول مرا بیشتر ترغیب کرد که نمونه تکمیل شده آن را بسازم از طرفی با بحث فروش، رانترهای که اجازه عرضه اندام به من را نمی‌دهند و هزینه سنگین تولید این محصول مانع کارم بودند.

حالا دو کفه ترازو داشتم که کفه بحث هزینه سنگین، مانع تراشی برای تولید و بازار فروش بسیار سنگین‌تر از عزمم برای مقابله با تحریم بود.

از طریق پایگاه‌های علمی سازمان بسیج علمی و پژوهشی در جریان حمایت‌های مادی و معنوی این سازمان قرار گرفتم.

 

 

طرح و پروژه‌ام در سازمان پس از داوری مورد توجه قرار گرفته و با حمایت‌های معنوی سازمان پس از ۴۵ سال گمنامی در صنعت قعطه سازی و تولید دستگاه نیروگاهی، ساعت قبل صدا و تصویرم از شبکه سراسر پخش شده و دخترم تصویر مرا از شیراز دیده و همین موضوع برایم افتخار بزرگی است.

امروز شما به عنوان خبرنگار با من مصاحبه می‌کنید، چند روز گذشته یکی از سایت‌های خبری با من مصاحبه‌ای داشته، قرار است به عنوان یکی از نخبگان علمی در برنامه‌ زنده تلویزیونی استان مازندران شرکت کنم و همچنین براساس برنامه‌ای که به من اعلام شده مقرر شد در نمایشگاه جهادگران علمی سراسر کشور در تهران هم حضور پیدا کنم و همه اینها را مدیون حمایت‌های معنوی سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران هستم.

من در ۶۰ سالگی یک بار دیگر متولد شدم و اصرار دارم و از شما تقاضا دارم که بنویسد حتما این بازگشت مجدد به زندگی را مدیون بسیج هستم...

دیدم که جو خیلی احساسی شد، پرسیدم آقای هنرمند با توجه به محدودیت‌ها و منابع اعتباری که سازمان بسیج علمی و پژوهشی دارد از سایر مسؤولان دستگاه‌های اجرایی چه انتظاری دارید؟

این دستگاه نیاز بسیاری از مجموعه نیروگاهی به ویژه نیروگاه‌های مقایس کوچک که از گاز استفاده می‌کننده است.

درخواست مشخص من این هست که مجموعه مدیران نیروگاهی را مجاب کنند که مقایسه‌ای داشته باشند درباره قابلیت‌های دستگاه تولید شده بنده با نمونه خارجی و اگر دستگاه بنده را به لحاظ کیفت و قیمت بهتر و مناسب‌تر از محصول خارجی دیدند از من خرید کنند.

دیگر درخواست بنده معرفی به یکی از بانک‌های عامل در سطح استان مازندران و کشور معرفی شوم تا بتوانم با دریافت تسهیلات ارزان قیمت نسبت به تولید دستگاه بیشتری اقدام کنم، قیمت دستگاه تولیدی بنده حدود ۱۳۰ میلیون تومان است اما محصول خارجی بدون خدمات پس از فروش تا دست مشتری واقعی این محصول برسد نزدیک ۳۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش فارس، درخواست‌های مطرح شده از سوی این نخبه ۶۰ ساله چندان غیرمنطقی هم به نظر نمی‌رسد و انتظار است که مدیران استانی و ملی در راه همواری که سازمان بسیج علمی و پژوهشی برای معرفی این قطعه ساز گمنام که در لیست نخبگان بسیجی استان مازندران قرار گرفته قرار بگیرند و برای تامین نیازهای نیروگاهی در بی‌راهه خرید محصولات وارداتی قرار نگیرند.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج/م

نظر شما