شناسهٔ خبر: 51169760 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

خشکسالی تهدیدی جدی برای کشاورزی افغانستان

خشکسالی در افغانستان به سبب کاهش بارش برف و باران، بخش کشاورزی این کشور را تهدید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، خشکسالی در حالیست که افغانستان با بحران‌های سیاسی و اقتصادی روبروست و بسیاری از افغان‌ها با ناامنی غذایی دست به گریبان هستند و سازمان ملل نیز اقدامی فوری در این زمینه انجام نمی‌دهد.

محمد یونس خبرنگار شبکه العالم در افغانستان با اشاره به این که مشکلات و رنج‌های مردم افغانستان روز به روز بیشتر می‌شود، افزود: این بحران‌ها و مشکلات محدود به گروه خاصی از افغان‌ها نمی‌شود بلکه همه را در بر می‌گیرد. خشکسالی باعث شده است بسیاری از کشاورزان افغانستان منبع درآمد خود را از دست بدهند.

نصیر احمد روحانی، مسئول بخش کلکان در شمال کابل گفت: اوضاع سختی را پشت سر می‌گذاریم. صبر مردم در حال پایان است. فقر و بدبختی در افغانستان به شدت گسترش پیدا کرده است. جامعه بین المللی به اوضاع ما توجهی نمی‌کند. اموال ما مسدود شده است. باید برای آزاد کردن اموال مسدود شده و حل مشکلات شهروندان کاری کنند. ما به خدا توکل داریم. مرگ و زندگی در دست خداوند است.

در ادامه گزارش آمده است: سازمان‌های ذیصلاح بین المللی درباره فروپاشی بخش کشاورزی افغانستان هشدار دادند و صاحبان زمین‌های کشاورزی نیز نگران همین مسئله هستند. خشکسالی و ناپایداری‌های اقتصادی و سیاسی بی تاثیر نبوده است و حدود ۹ میلیون نفر در افغانستان فاقد امنیت غذایی هستند، تعداد گرسنگان نیز در مقایسه با شش ماه پیش افزایش پیدا کرده است و در سطح بین المللی نیز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نمی‌شود. به این ترتیب افغانستان به سمت فاجعه‌ای حتمی پیش می‌رود.

دین محمد، کشاورز افغان می‌گوید: کوه‌هایی که می‌بینید، تا این موقع از سال پر از برف بودند و آب این رود را تامین می‌کردند و ما از آب این رود برای کشاورزی استفاده می‌کردیم. اهالی منطقه می‌خواستند برای ذخیره کردن آب، سد درست کنند، اما موفق نشدیم و دولت هم برای ما سد درست نکرد. چند سالی است که آب کم شده است و چاه‌های ما خشک شده اند. تلاش می‌کنیم با استفاده از موتور، آب مورد نیاز را استخراج کنیم که آن هم به سوخت نیاز دارد و قیمت سوخت هم خیلی زیاد است. به همین علت بیکار هستیم.

در پایان گزارش آمده است: کم آبی حتی تامین آب آشامیدنی را نیز تحت الشعاع قرار داده و تامین آب آشامیدنی هم به مسئله دشواری تبدیل شده است.

نظر شما