شناسهٔ خبر: 51169700 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بارکد گذاری سلولی، شیوه تازه دانشمندان برای حل معما‌های پزشکی

دانشمندان در حال کار بر روی شیوه‌ای جدید به نام «بارکد گذاری» به منظور حل برخی معما‌های پزشکی از جمله یافتن علت عود کردن دوباره سرطان در برخی بیماران هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی نیویورک تایمز از روش تازه‌ای از سوی دانشمندان برای حل معما‌های پزشکی خبر داد که «بارکد گذاری سلولی» نامیده شده است.

این نشریه اعلام کرد با ردیابی سلولی در یک موجود زنده، دانشمندان در حال حل این مسأله هستند که چرا برخی درمان‌های سرطان با شکست مواجه می‌شود.

در این گزارش آمده است: هیچ کس به واقع نمی‌داند چرا برخی بیماران با سرطان گلبول سفید که به نام «لوسمی لنفوسیتی مزمن» (C.L.L) شناخته می‌شود، پس از درمان، دوباره بیماری شان عود کرده و به سرطان دوم مبتلا می‌شوند و آیا برخی سلول‌های سرطانی در برابر درمان مقاوم هستند؟

یک پاسخ به این معما، با استفاده از تکنیک جدیدی به دست آمده است که دانشمندان آن را «بارکد گذاری» نامیده اند.

دانشمندان متوجه شدند آنطوری که در کتاب‌های پزشکی آمده، سرطان همیشه از سلول‌های بالغ مغز استخوان نشأت نمی‌گیرد؛ بلکه برای برخی بیماران می‌تواند ناشی از سلول‌های اولیه مغز استخوان و یا سلو‌های بنیادینی باشد که همه گلبول‌های سفید و قرمز بدن را تشکیل می‌دهند. این سلول‌های بنیادین که تحت درمان شیمی درمانی قرار نگرفته اند، می‌توانند سلول‌های سرطانی جدید ایجاد کرده و سبب عود بیماری شوند.

طبق این گزارش، این یافته دانشمندان یکی از دستاورد‌هایی است که به وسیله همین روش کد گذاری به دست آمده است. در این روش هر سلول منحصر به فردی با یک «مُهر» علامت زده می‌شود که این مُهر می‌تواند به تمام سلول‌های تکثیر شده از آن سلول اولیه منتقل شود. در این روش محققان می‌توانند به هر سلولی نگاه کرده و بارکد آن را یادداشت کنند و سپس نسبت این سلول را به سلول‌های متولد شده از آن و نیز سلول‌های اجدادی آن ردیابی کنند؛ چرا که هر سلولی که از یک سلول با بارکد مشخص تکثیر شده، آن نیز همان بارکد را دارد.

انتهای پیام/

نظر شما