شناسهٔ خبر: 51167571 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

علی باقری: اروپایی‌ها درمورد برخی پیشنهادات ما رضایت نداشتند / قرار است هفته‌ی آینده دور بعدی برگزار شود اما توافق کردیم که روزش را اعلام نکنیم / با درخواست اروپایی ها موافقت کردیم که به پایتخت‌هایشان بروند و پاسخ‌هایشان را آماده کنند

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات با گروه ۱+۴ پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام و پیش از ترک وین در جمع خبرنگاران ضمن تشریح گفت‌وگوها در وین گفت: قرار است هفته ی آینده دور بعدی برگزار شود اما توافق کردیم که روزش را اعلام نکنیم.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات با گروه ۱+۴ پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام و پیش از ترک وین در جمع خبرنگاران ضمن تشریح گفت‌وگوها در وین گفت: در این دور از گفت‌وگوها، جمهوری اسلامی ایران با ترکیب یک هیأت جدید ولی هیأتی با حضور افراد متخصص و مسئول در زمینه موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد عرصه گفت‌وگوها شد.

به گزارش «انتخاب»؛ معاون وزیر خارجه بیان کرد: این نشانگر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود و این نکته تاثیر خود را بر روی طرف مقابل گذاشت و برخی از طرف‌های مقابل در صحبت‌ها در جلسات به این نکته اشاره کردند که این ترکیب هیأت نشانگر عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات جدی است.

باقری اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در این دور از گفت‌وگوها به دلیل اینکه در پرتو دولت جدید در ایران و تیم جدید مذاکراتی در ایران شکل گرفته بود، دیدگاه‌های خودش را در مورد موضوعات در دستورکار گفت‌وگوها به صورت مکتوب به طرف مقابل ارائه کرد.

رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات وین خاطرنشان کرد: در دو زمینه یعنی لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و همچنین موضوع هسته‌ای دیدگاه‌های تیم مذاکراتی ایران را به صورت مستدل و مستند در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم. طبیعی است وقتی به طرف مقابل ارائه می‌شود مبنایی است برای مذاکره و طرف مقابل باید پاسخ مستدل، مستند و منطقی به این پیشنهادات ارائه کند.

وی ادامه داد: آنها این پیشنهاد را مطرح کردند که گفت‌وگوها برای چند روز متوقف شود.

باقری خاطرنشان کرد: چند بار در گفت‌وگوها تصریح کردیم که ایران و تیم مذاکراتی ایران آمادگی دارد گفت‌وگوها را در همین زمان هم ادامه دهند و ما با این درخواست موافقت کردیم که آنها به پایتخت‌ها بروند و پاسخ‌ها را آماده کنند.

معاون وزیر خارجه درباره نشست بعدی بیان کرد: قرار است هفته ی آینده دور بعدی برگزار شود اما توافق کردیم که روزش را اعلام نکنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اظهارات برخی منابع دیپلماتیک اروپایی درباره این‌که درخواست‌های ایران غیرقابل قبول و تندروانه است، بیان کرد: اینکه طرف‌های اروپایی خیلی در مورد برخی از پیشنهادات ما رضایت نداشتند درست است، ولی این پیشنهادها براساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده و آنها اعتراضی نسبت به این‌که این پیشنهادها نامربوط است نداشتند، ولی می‌گفتند اینها با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد.

باقری بیان کرد: ما مطالبی را می‌گوییم براساس دیدگاه‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان، ولی نکته مهم این است که این پیشنهادها براساس یک مبنایی است و آن مبنا مورد قبول طرف مقابل هم هست. همه روی این اذعان داشتند و هیچ طرف اروپایی این نکته را بیان نمی‌کرد که پیشنهادهای ایران مبنای حقوقی و قانونی که مورد قبول دو طرف باشد، ندارد.این ادعا را به هیچ وجه نکردند.

وی درباره این‌که آیا فکر می‌کنید طرف اروپایی بعد از بازگشت پیش نویس و پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه دهد؟ اظهار داشت: اشکالی ندارد.طرف اروپایی هم پیش نویس دهد آن پیش نویس هم قابل مذاکره است ولی آن پیش نویس باید مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف باشد. اگر مبتنی بر مبانی مشترک نباشد، قاعدتا پیشنهادی برای مذاکره جهت دستیابی به توافق نیست. برای گفت‌وگویی است که معلوم نیست به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

باقری گفت: پیشنهاد ما مبتنی بر مبانی مشترک است و این نشانگر آن است که با این پیشنهادها ضمن این‌که قبول داریم که با نظر طرف مقابل منطبق نیست ولی نشان می‌دهیم اراده جدی داریم برای رسیدن به توافق.

معاون وزیر خارجه درباره فضای مذاکرات بیان کرد: ما در طول سال های گذشته تیم‌های مختلف مذاکراتی در ایران بوده که مرکب از افراد مختلفی بوده ولی یکی از ویژگی‌های تیم همراه من این است که از همه ظرفیت‌های ملی که در تیم‌های گذشته بوده در این تیم استفاده شد و این تیم ایران را نمایندگی می‌کند و یک تیم اجماعی است. دولت با این که نگاه مشخصی در عرصه سیاست خارجی دارد ولی این اراده را نشان داد که یک نگاه جدی به استفاده از همه ظرفیت‌های ملی در عرصه گفت‌وگوها و مذاکرات دارد.

وی افزود: دیدگاه‌های طرف‌های مقابل و ما در بسیاری از موارد منطبق بود و در برخی موارد منطبق نبود ولی طرفین دیدگاه‌های خود را در عین اینکه با صراحت بیان می‌کردند ولی گفت وگوها در فضای دوستانه برگزار شد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما