شناسهٔ خبر: 51167322 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امید جدید دانشمندان برای درمان بیماری مزمن انسدادی ریه

دانشمندان امید تازه‌ای را برای درمان بیماری مزمن انسدادی ریه با استفاده از هدف درمانی پیدا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه «Health Europa»، به تازگی امید تازه‌ای برای افراد مبتلا به بیماری ناتوان کننده و اغلب حتی کشنده مزمن انسدادی ریه پدید آمده است؛ به طوری که دانشمندان یک شیوه هدف درمانی جدیدی را کشف کرده اند که می‌تواند به طراحی درمان‌ها در آینده برای بیماری ریه کمک کند.

بر اساس این گزارش، تلاش مشترک محققان موسسه «Centenary» در استرالیا و «دانشگاه فناوری سیدنی» (UTS) سبب کشف یک هدف بالقوه جدید برای مقابله با بیماری مزمن انسدادی ریه شد. این تیم مشترک تحقیقاتی یک مولکول RNA کوچک به نام microRNA-۲۱ را موفق شدند کشف کنند که اگر مهار شود، ممکن است به عنوان یک درمان موثر برای بیماری مزمن انسدادی ریه عمل کند.

بیماری مزمن انسدادی ریه چیست؟

بیماری مزمن انسدادی ریه نوعی بیماری التهابی ریه است که توانایی تنفس را در بیمار بسیار دشوار می‌کند. برآورد‌های کنونی نشان داده است که حدود ۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به نوع متوسط یا پیشرفته این بیماری هستند. این در حالی است که برآورد می‌شود که در ۵۰ سال آینده نیز این رقم به طور تصاعدی افزایش یابد.

بیماری مزمن انسدادی ریه معمولاً افراد میانسال یا مسن تری را که عادت به استفاده از دخانیات دارند و یا آلودگی هوا را استنشاق می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از این افراد از ابتلای خود به این بیماری غافل هستند. این در حالی است که علائم بیماری انسدادی مزمن ریه به تدریج و در طول زمان بدتر می‌شود.

حال دانشمندان موفق شدند در طول یک مطالعه بالینی، سطوح بالایی از مولکول «microRNA-۲۱» را مشاهده کردند که با استفاده از یک مهار کننده می‌توانند التهاب را کاهش داده و ظرفیت و عملکرد ریه‌ها را در این آزمایش‌ها افزایش دهند.

پروفسور فیل هانسبرو (Phil Hansbro) در این زمینه گفت: ما معتقدیم ارائه دارو‌های جدید که microRNA-۲۱ را مهار می‌کند، می‌تواند رویکرد درمانی کاملا جدیدی را در مورد درمان بیماری مزمن انسدادی ریه ارائه دهد.

گفتنی است نتایج این پژوهش در مجله پزشکی «Science Translational Medicine» به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما