شناسهٔ خبر: 51167320 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حوزه چاپ برای رشد و بالندگی نیازمند حمایت است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت:حوزه چاپ برای رشد و بالندگی نیازمند حمایت است و ما از نهاد‌های صنفی مرتبط می‌خواهیم با فرصت سازی برای فعالین این حوزه روند توسعه صنعت چاپ استان را شتاب بخشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،سیدقاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت:فعالان حوزه چاپ خدمت ویژه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر انجام می‌دهند و علیرغم اینکه بخش اعظم حوزه چاپ و خدمات مرتبط با آن با کسب و کار و اقتصاد این حوزه مرتبط است، اما در عین حال چاپ یک صنعت مادر در حوزه فرهنگ و هنر به حساب می‌آید و بسیاری از خروجی‌های فرهنگ و هنر وامدار فعالیت‌های چاپی است.

او افزود: اگر این حوزه به روز، کارآمد و توانمند نباشد کتاب و مطبوعات و بسته بندی و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری با مشکل مواجه می‌شود.

او با اشاره به اهمیت صنعت چاپ و بسته‌بندی بیان کرد: اهمیت این صنعت در حوزه اقتصاد به حدی است که گاه برخی محصولات با کیفیت پایین از بسته بندی باکیفیت بالا استفاده کرده و رشد کرده و در جریان اقتصادی سودآوری داشته‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: بخشی از جریان فرهنگی از طریق بسته بندی و چاپ منتقل می‌شود و هیچ حوزه‌ای از فرهنگ و هنر را سراغ نداریم که ازخدمات حوزه چاپ و صنایع مرتبط با آن بهره‌مند نباشند.

ناظمی با اشاره به پیشینه صنعت چاپ در آذربایجان‌شرقی و تبریز گفت: تبریز پیشقدم صنعت چاپ کشور است و باید تمهیداتی از سوی نهاد‌های متولی و حامی این صنعت اندیشیده شود تا این روند را تقویت کنیم و تبریز جایگاه اصلی خود در این حوزه را باز یابد.

او تاکید کرد: علیرغم اینکه در حوزه چاپ توسعه کمی و کیفی داشتیم، اما هنوز فاصله زیادی تا هدف غایی و مطلوب وجود دارد.

او در این راستا، همراهی بانک‌ها و مجموعه کسانی که در رابطه با صادرات و واردات این حوزه موثرند را راهگشای رشد اقتصاد چاپ و نشر عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: بیش از ۶ هزار نفر به صورت مستقیم از طریق صنعت چاپ و نشر امرار معاش می‌کنند و این ظرفیت بزرگی است که باید مورد توجه مدیریت اقتصادی استان باشد؛ اهمیت این مسئله زمانی بیشتر نمایان می‌شود که فضای کسب و کار و امرار معاش به طور مستقیم توسط فعالان این حوزه برای ۶ هزار خانوار فراهم شده است.

ناظمی تاکید کرد: اگر دنبال این هستیم که این صنعت را ارتقا بدهیم باید سرمایه گذار ما احساس امنیت کند و فرصت سرمایه گذاری را برایش فراهم کنیم.

اوافزود: ظهور و رشد تکنولوژی در دنیا به گونه است که اندکی تعلل ما را از قافله پیشرفت به عقب خواهد راند و عقب ماندگی در این حوزه تاثیر مستقیمی به دیگر صنایع خواهد داشت به طوری که برای مثال اگر صنایع غذایی که ویترین و محل دیده شدن آن‌ها چاپ و بسته بندی است نتواند خدمات خوبی از چاپ بگیرد به استان‌های دیگر تکیه خواهد کرد و در این صورت غیر از اینکه سرمایه از استان خارج می‌شود موجب عقب‌نماندگی این صنعت هم خواهد شد.

اوگفت: حوزه چاپ برای رشد و بالندگی نیازمند حمایت است و ما از نهاد‌های صنفی مرتبط می‌خواهیم با فرصت سازی برای فعالین این حوزه روند توسعه صنعت چاپ را شتاب بخشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی خواستار همراهی نهاد‌های متولی و حامی این صنعت برای تاسیس موزه ارزشمند چاپ در تبریز شد و گفت: باید تمهیدی اندیشیده شود تا این فرصت از این شهر دریغ نشود و آیندگان نیز از این امکان بهره‌مند شوند و یک سرمایه اجتماعی برای تبریز محقق شود.

 در پایان این مراسم از نفرات برگزیده پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاب آذربایجان‌شرقی تجلیل شد.

انتهای پیام/

نظر شما