شناسهٔ خبر: 51167280 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

توصیه‌هایی برای یک دربی جذاب اما آرام؛

نامه سرگشاده به بنیادی‌فر، یحیی و مجیدی!

علی خسروی با ادبیاتی متفاوت نکاتی را به موعود بنیادی فر گوشزد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، اعتراض‌های چند وقت اخیر کادرفنی پرسپولیس و استقلال به قضاوت داوران در کنار نقدهای همیشگی افکار عمومی به این قشر از اهالی فوتبال، سبب شده تا شهرآورد 97 از این نظر مورد توجه قرار بگیرد و همه منتظر عملکرد موعود بنیادی‌فر و کمک‌هایش در این بازی باشند.

 

علی خسروی داور پیشکسوت و کارشناس فعال در این حوزه که به صورت ثابت بازیهای لیگ برتر را در برنامه فوتبال برتر بررسی می‌کند، در گفتگو با خبرنگار ما توصیه‌های نسبتا طولانی را از همه جهت به تیم داوری شهرآورد داشته که احتمالا به درد آنها می‌خورند.

 

خسروی که همیشه با لحنی شوخ و جالب صحبت می‌کند، در این گفتگو نیز ادبیات خود را حفظ کرده و نکات مختلفی را متذکر شده است:

 

* چالش داوران برای دربی: همه چیز!
هر داوری برای هر بازی ممکن است با چالش هایی همراه باشد. امروزه حساسیت فوتبال ما، اعتراضات و هجمه ها به قدری زیاد شده که به نظر من هر داوری برای بازی اش چالش دارد ولی با توجه به اتفاقاتی که در هفته های گذشته رخ داده و اعتراضاتی که به داوری ها شده، قطعا هر چالشی ممکن است وجود داشت؛ مثل اعتراض نیمکت ها، اعتراض کاپیتان ها، هجوم بازیکنان برای اعتراض به سمت داور و حتی گزارشگر هم می‌تواند تاثیر داشته باشد و هر چیزی می‌تواند چالش باشد و داوری مثل آقای بنیادی‌فر که داور بین‌المللی است قبلا این چالش ها را دیده و قبلا این بازی را قضاوت کرده‌ است. شانسی که آقای بنیادی فر داشت این است که هیچ تیمی نامه ای ننوشته که شکایت کند و ایشان را نمی‌خواهند و مشخص است که هر دو تیم این انتخاب را قبول دارند و آقای بنیادی‌فر مسئولیت سنگینی دارد اما چالش های بازی فردا با همه بازی ها یکی است و هیچ فرقی نمی‌کند.

 

* توصیه اول به بنیادی‌فر: خوب بخواب!
توصیه ای که من همیشه داشته‌ام این است که  با توجه به اینکه بازی ساعت چهار فرداست داور سعی کند امشب خوب بخوابد و تلفنش را از ده شب خاموش کند و سعی کند جز خانواده اش هیچ تماسی نداشته باشد و قبل از خواب یک شبیه سازی از بازی هایی که قبل قضاوت کرده است، داشته باشد و حتی می‌تواند نوار دربی گذشته ای که سوت زد را دوباره ببیند. حدود ساعت ۱۰-۱۱ صبحانه و ناهارش را یکی کند؛ این مساله خیلی مهم است که خیلی ها توجه نمی‌کنند و قبل از اینکه استراحت کند و جلسه اش را با کمک داورها و داور چهارم برگزار کند که البته اگر ناظر هم در این جلسه باشد می‌تواند بسیار کمک کند. اولین چیزی که همه دوست دارند در این بازی ببینند این است که داور آمادگی جسمی خیلی خوبی داشته باشد. آقای بنیادی‌فر فیزیک جسمی خیلی خوبی دارد، سعی کند جاهایی که لازم است حرکت قطری داشته باشد و جاهایی که لازم است از قطر خارج شود و وارد محوطه جریمه شود. در جایگیری ها خیلی دقت کند و در صحنه هایی که بحرانی نیست جاهایی که کمک داور حضور دارد کمتر برود.

 

* حواست به علی صفایی باشد!
ارتباط خوبی با داور چهارم داشته باشد و طوری بدود که داور چهارم را ببیند و داور چهارم بتواند در خیلی مسائل به او کمک کند. از داور چهارم بخواهد محترمانه و با عدالت با نیمکت های تیم ها برخورد کند و زمانی آقای بنیادی‌فر را صدا کند که از عهده نیمکت ها برنمیاید و وقتی داور می‌آید اخطار را بدهد. همکاری تیمی در بحث خطاها داشته باشد و جایی که خطا را بهتر می‌بیند به کمکش اعلام کند خطا را می‌بیند و در صحنه هایی که نمی‌بیند و کمک خطا را می‌گیرد به کمک بگوید تقاضای اخطار یا حتی اخراج هم بکند. امروزه فاصله مهم نیست، ویو مهم است. ممکن است داور یک صحنه از یک صحنه ده متر فاصله داشته باشد اما کمک داور از سی متری بهتر صحنه را ببیند. به کمک داورهایش اعتماد به نفس بدهد که اگر خطا بگیرید من می‌بینم. اگر خطایی رخ داد که متوجه نشد داخل محوطه است یا خارج از محوطه حتما با کمک داور مشورت کند.

 

* گوش بده؛ کمک داور را نگاه نکن!
در آفساید ها با توجه به سیستم رادیویی اصلا لازم نیست خودش آفساید را کنترل کند‌. ایشان صحنه را در داخل یا پشت محوطه جریمه کنترل کند و از کمک داور بخواهد علاوه بر استفاده از پرچم در سیستم رادیویی هم اعلام کند آفساید و به کمک داور نگاه نکند چون ممکن است صحنه را از دست بدهد. برای من در بازی حساس پرسپولیس نقابل برق شیراز که برق شیراز به امتیاز نیاز داشت که اوت نشود، رخ داد که به کمک داور نگاه کردم و در محوطه جریمه حامد کاویانپور روی ناصر شیردل خطا کرد من ندیدم و پنالتی نگرفتم.

 

* جوک نگو اما بخند و تشکر کن!
از سیستم رادیویی با کمک هایش ارتباط دوستانه و فان داشته باشد و حتی برای یک اوت یا آفساید تشکر هم بکند و در صحنه هایی که بازی ساکن است با کمک ها و داور چهارم صحبت کند و بپرسد چیزی می‌بیند یا لازم است کاری انجام بدهند. حتما قبل از بازی که برای گرم کردن وارد زمین می‌شوند از کمک داورها بخواهد که محل دویدن خودشان را کنترل ‌کنند که چاله ای نباشد یا چیزی روی زمین نباشد. حتما هر چهار نفر دروازه، خط ها و... را چک کنند و فکر کند می‌خواهند از او امتحان بگیرند و به او نمره بدهند و از چیزی به راحتی نگذرد.

 

* کمتر دخالت کن، به موقع سوت بزن!
دو تیم برای اخطار گرفتن و اخراج شدن نمی‌آیند و بیننده هم برای داور بازی را نمی‌بیند، همه برای دو تیم می‌آیند، پس سعی کند کمتر و به موقع دخالت کند. امروزه حراج کردن کارت ها مد نیست، آرامش نشان بدهد. گاهی ندادن یک کارت و گاهی دادن یک کارت بازی را به هم می‌ریزد و باید اسلوب استفاده از کارت را رعایت کند و از تجربه داور چهارم و ناظر داوری هم استفاده کند. حتی می‌تواند یا استادهایش یا داورهای فعال صحبت کند و حتی قبل از بازی با خانواده اش و کسانی که به او آرامش می‌دهد صحبت کند. از امشب تلفنش را خاموش کند و فقط موزیک های مورد علاقه اش را گوش بدهد و تمام مسائل را امشب شبیه سازی کند.

 

* آقایان؛ لطفا اعتراض نکنید
یک توصیه هم به نیمکت ها می‌کنم که آرامش داشته باشند. من برای یحیی [گل‌محمدی] و فرزاد و فرهاد [مجیدی] و آقای بیژن طاهری و افشین پیروانی سوت زده‌ام. مدیران تیم و سرپرست ها به داور بازی کمک کنند و آرامش داشته باشند. تیم ها مسائل فنی خودشان را دنبال کنند و در کارهای داور دخالت نکنند که داور آرامش داشته باشد.

نظر شما