شناسهٔ خبر: 51167156 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون اول قوه قضائیه مطرح کرد:

لزوم ایجاد هیئت‌های اندیشه‌ورز قضایی

علی محمد پشوتن

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای در راستای تحول و تعالی دستگاه قضایی با نظریات قضایی و مشورتی موافقند که بیشتر این نظریات جنبه کاربردی و فوریتی داشته باشند، گفت: تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز در دادگستری سراسر کشور امری لازم و ضروریست و در این راستا نظرات کاربردی مطرح شده باید در مدت زمان محدودی نتیجه بخش باشد و موجب پویایی و تعالی دستگاه قضایی شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مصدق جمعه 12 آذر در جمع قضات فارس، آنان را از موفق‌ترین قضات کشور دانست و گفت: بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های آماری، موجودی و مانده پرونده های قضایی دادگستری استان فارس وضعیت بسیار مطلوبی دارد که این امر نشانگر تلاش قضات و کارکنان دادگستری استان فارس است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ریاست معظم قوه قضائیه، معیشت قضات و کارکنان این دستگاه است، گفت: این موضوعات با توجه به اشراف کامل حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای، در حال پیگیری است.

مصدق در ادامه به موضوع وضعیت استخدام اعضای شوراهای حل اختلاف و وعده‌هایی که از سال 1392 مطرح شده اشاره و اضافه کرد: تلاش کرده ایم تا در استخدام های جدید کارکنان دستگاه قضایی با اختصاص سهمیه ای ویژه برخی از این اعضا و کارکنان را که بعضاً بیش از 15 سال سابقه همکاری با شوراهای حل اختلاف را دارند در اولویت جذب قرار دهیم.

لزوم ایجاد هیئت‌های اندیشه‌ورز قضایی/اولویت استخدام اعضای شوراهای حل اختلاف

کاهش 20 درصدی سرقت مسلحانه و 90 درصدی شرارت در فارس

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز به بیان گزارشی از اقدامات و فعالیت ها پرداخت و گفت: فارس با 54 حوزه قضایی مصوب و 650 قاضی، بزرگترین مجموعه قضایی کشور محسوب می‌شود و خوشبختانه با تلاش این همکاران و همراهی و تعامل سایر دستگاه ها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی علیرغم وجود اقسام جرائم خُرد و کلان و چالش های موجود، فارس از امنیت مطلوبی برخوردار است.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی از کاهش آمار 20 درصدی سرقت مسلحانه و 90 درصدی شرارت در سطح استان فارس خبر داد و این عملکرد را حاصل تلاش های شبانه روزی دادستان مرکز استان و سایر دادستان های حوزه های قضایی سراسر استان فارس دانست.

وی در خصوص بهره گیری مناسب از فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش سازنده آن در دستگاه قضایی استان گفت: در دادگاه انقلاب اسلامی با استفاده از این ظرفیت حضور مراجعه کنندگان به حداقل رسیده و اکثر دادرسی های دادگاه انقلاب اسلامی شیراز به صورت الکترونیک انجام می شود و در خصوص آمار ابلاغات الکترونیک، دادگستری استان فارس با ٩٨ و چهار دهم درصد یکی از استان های موفق در این زمینه بوده و در خصوص دادرسی بدون کاغذ نیز بیش از  8 هزار فقره رسیدگی بدون کاغذ را ثبت کرده ایم و در کل 10 درصد از دادرسی های استان  فارس دادرسی بدون کاغذ است.

موسوی  به موضوع کاهش جمعیت کیفری زندان ها نیز اشاره و اضافه کرد: در زمینه کاهش جمعیت کیفری زندان ها اقدامات زیادی از سوی دادستان و رئیس کل محاکم دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز انجام شد و امسال بیش از 1300 زندانی از زندان های استان آزاد شده اند.

او گفت: در 8 ماهه امسال بیش از 1126 هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده و در زمینه اقتصاد مقاومتی و حمایت قضایی از تولید نیز که همواره مورد تأکید ریاست معظم قوه قضائیه بوده است؛ مشکلات 61 واحد تولیدی و صنعتی استان فارس با حمایت ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان فارس مرتفع شده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: از ابتدای امسال تاکنون 50 فقره پرونده قتل عمد با تلاش اعضاء و کارکنان توسعه حل اختلاف استان فارس به مصالحه  رسیده این در حالیست که 41 درصد از پرونده های ورودی به شوراهای حل اختلاف استان فارس نیز به مصالحه ختم شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: به همت اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف فارس این مجموعه در رتبه بندی توسعه حل اختلاف استان های کشور در سال 99 که با بررسی 32 شاخص کمی و کیفی انجام می شود؛ در جایگاه اول این رتبه بندی در کشور قرار گرفت.

انتهای پیام

وی دیدارهای مردمی و تکریم ارباب رجوع، بازدیدهای هدفمند و سرزده از زندان،  استفاده قضات از ظرفیت مجازات های جایگزین حبس، پیشگیری از وقوع جرم، تعیین تکلیف کالاهای توقیفی و خودروهای توقیفی در پارکینگ ها را برخی دیگر از اقدامات انجام شده در مجموعه دادگستری استان فارس خواند .

گفتنی است در جریان این نشست هم اندیشی معاون اول قوه قضائیه بیش از دو ساعت به استماع دیدگاه ها و نظرات قضات دادگستری استان فارس در سطوح مختلف پرداخت.

نظر شما