شناسهٔ خبر: 51167032 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ماجرای هماهنگی با حاکم بلوچستان پاکستان برای آزادی گروگان‌‌های گروهک جیش العدل

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان جزییاتی از هماهنگی ها با حاکم بلوچستان پاکستان به منظور آزادسازی گروگان های در دست گروهک جیش العدل را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مهمان این هفته برنامه دستخط شبکه سوم سیما حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی بود.

متن پرسش و پاسخ وی در این برنامه به شرح ذیل است

*سلام، خیلی خوش آمدید

علیکم السلام، سپاسگزارم.

* اوضاع چه طور است؟ حال آقای دهمرده چه طور است؟ همیشه آقای دهمرده را ما به دویدن و تلاش و کوشش می شناسیم. اوضاع چه طور است؟ از مجلس شروع کنیم؛ اوضاع مجلس یازدهم چطور است؟

آن انتظاری که من از مجلس داشتم بیرون بودم و آنچه که در درون مجلس می گذرد با هم فرق می کند.

* کلی می گویید فارغ از دهم و یازدهم؟

هر دو تا فرقی نمی کند. انتظار داشتیم یک اتفاقاتی رخ بدهد ولی نه رخ نداده خلاصه مطلب مجلسی که باید در راس امور و مسائلی که بزرگان توقع و انتظار دارند معدل کار من نمره قبولی نمی دهم.

* گیر کار و نکته کجاست که بتوان برطرف کرد و بیاید در راس امور؟

من واقعا باید اعتقاد داشته باشم که نماینده یک مردمی هستم که با جوابگو باشم در این دنیا و آن دنیا و کارهایی باید برای مردم انجام بدهم از جنس خدمت بی منت؛ اساس کار باید این باشد. برنامه داشته باشم برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، براساس این برنامه عاقبت بگویم من می خواهم چه کنم در این مجلس از این زاویه مجلس ظرفیت دارد ولی اینکه رای گیری می شود و مسائل مختلفی ممکن است من دهها برنامه خوب داشته باشم ولی باید از اکثریت مجلس را با خودم همراه کنم و مجاب کنم که رای بیاورد و قانونی شود، بنابراین درخواست من از مردم بزرگوار ایران این است که عناصری را به آنها رای بدهند که امتحانشان را پس داده باشند.

* مجلس یازدهم دوره ای را تقریبا از این دو سالی که از مجلس می گذرد بیشترش را با دولت آقای روحانی چالش داشت و چالش های ویژه ای داشت و چیزهایی تصویب می کرد که اجرا نمی شد و مجلس آن را به صلاح مردم می دانست دولت اجرا نمی کرد و نکاتی از این دست الان وضعیت و تعامل را با دولت آقای رئیسی چه طور می بینید؟

قسمت اول را من پاسخ بدهم؛ من این را قبول ندارم! اگر ما 100 تا 150 نماینده واقعا قابل و نماینده مردم بودند و داشتیم می توانند قوا را هم مدیریت کنند یعنی آقای روحانی را می آوردند در صحن، حالا آقای روحانی هم نه، هر رئیس جمهوری؛ من کلی تعریف می کنم، اما شما وقتی که می آید اینجا 50 نفر 100 نفر بیشتر کمتر امضا می کنند، سوال می خواهند از رئیس جمهور کنند، انتهای داستان بعد از مدتی همه این آدم ها کم‌کم پاک می شوند.

* پشت صحنه‌اش چیست؟

اگر 100 تا 150 نماینده قابل باشند وقتی به یک جمع‌بندی می رسند که این وزیر کفایت این کار را ندارند به استیضاحش رای بدهند، یا برای رئیس جمهور انجام بگیرد، اگر تا آخر بایستند، همه حساب کار خودشان را می کنند.

این از مجلس قبل؛ مجلسِ الان هم من خرده نمی گیرم، اما گاهی سوالی که از من مردم می کند می گویند شما به عنوان نماینده مجلس برای ما چه کردید؟ گرانی که این است وضعش، خشکسالی که این، آب که این، ما کوچ می کنیم، تو چه نماینده ای هستی! من جوابی ندارم واقعا چه بگویم به مردم؟ من پیوسته مورد سوال واقع می شوم می گوید چه کرده این مجلس؟ دلایل متعددی وجود دارد برمی گردم به همان نقطه که این نمایندگان با هم آن اراده اصلی و کلی را ندارند.

اگر اراده داشته باشند سوال می کنند، سوال حق نماینده است دو تا مطلب دارد، قانونگذاری سر جای خودش، ولی آن طرف نظارت بر قانون هم وجود دارد، حق طبیعی من است که سوال کنم که چرا الان قیمت گوشت به اینجا رسیده، چرا قیمت مرغ به اینجا رسیده، چرا قیمت تخم مرغ به اینجا رسیده چرا؟ چه کسی پاسخ باید بدهد حتما دولت باید پاسخ بدهد، من به عنوان نماینده سوال می کنم ولی چه پاسخی تا به حال به من دادند هنوز که هنوز است، واقعا من خجالت می کشم خدا شاهد است تا اعلام می کنند که ما یارانه 45 هزار تومان را واریز می کنیم! بابا 45 هزار تومان زمان احمدی نژاد آن موقع حداقل ... دلار بود امروز چند دلار شده است؟ آیا این می تواند برود یک کیلو گوشت بخرد؟ چه داریم بگوییم.

*این که شما می گویید که مجلس جمهوری اسلامی شما هم نماینده مجلس هستید من نباید از مجلس دفاع کنم می گویند که مجلس هم کارهای مثبتی کرده است این طوری هم نیست شما که در کار احرا بودید که الان انتقاد می کنید از قیمت و ... آیا الان با این شرایط می شود بهتر از این عمل کرد؟

بله، چرا دلایل دارد، مثلا من استاندار سیستان و بلوچستان هستم با مشکل برنج مواجه می شوم پر می کشد قیمت ها چه می کنیم مرز را باز می کنم برنج وارد می کنم 5 درصد تا 10 درصد کمر برنج من می‌شکنم، برای گوشت دچار اشکال می شوم چه می کنم می آیم سلطان گوشت ها را عوض می کنم، می آیم می گویم مردم من مجوز به شما می دهم گاو وارد کنید، شتر وارد کنید، اما نه به یک نفر؛ 50 تا آدم ردیف می کنم به این کپن می دهم به هر کدام 500 راس مجوز می‌دهم، هم توزیع سر وقت می کنم هم جلوی رانت را می گیرم، ده ها کشتارگاه در سیستان من ایجاد کردم قراردادی هم با آقای اسکندری وزیر وقت جهاد کشاورزی امضا کردم که با این قیمت هر کسی آورد من می خرم، تو از من بخر، مثلا 2000، 3000 تومان اگر گران تر شد بروند بفروشند. چه قدر شغل من ایجاد کردم، حتی کار به جایی رسید که توافق کردیم که گوساله از برزیل بیاورند چابهار به من تحویل بدهند، گوشت مملکت را من تعهد کردم، میوه شب عید را هم من مگر حل نکردم الان نمی توانیم؟

شما 30 استاندار قابل بگذار، استاندار قابل به معنای واقعی کلمه که این استان ها و مرزهای رنگ و وارنگ داریم و بعد اختیار به آنها بده و بعد از آنها سوال کن که آیا نمی توانید درصد قابل توجهی از مشکلات تحریم و غیرتحریم را ما بشکنیم؟ چرا نمی توانیم، به من بدهند.

* می خواهند استاندار قابل بگذارد مجمع نمایندگان می گوید که فلان برای چه؟! بهمانی! آن یکی نباشد این یکی باشد همین که خودتان گفتید.

مگر آقای پورمحمدی وزیر کشور نبود زمان احمدی نژاد نبود مگر اکثر قریب به اتفاق نمایندگان سیستان و بلوچستان در مورد گذاشتن من اعتراض نکردند؟ مگر استعفا نکردند؟ چه طور شد که بعد من آنجا رفتم؟ حق رئیس دولت است استاندارش را خودش انتخاب کند، چه ربطی به نماینده دارد؟! نظر نمایندگان را بگیرد، نمایندگان هر گزینه ای دارند خارج از همه اینها بررسی کنند، اگر ندارند آنی که به جمع بندی می رسد باید وزیر کشور و رئیس جمهور باید جوابگوی مملکت باشند.

من استاندار یک جایی هستم، من فرمانداری می گذارم که اصلا به تو توهین نکند، اما آنی که تو بگویی من نمی گذارم، تو وقتی من را برداشتی چه جواب خدا را می دهی؟ می فهمی چه کارت می کند خداوند؟ می گوید به چه جرمی؟ چون منویات تو را نگذاشت که برای تو صندوق پر کند او را برداشتی؟ چه جوابی داری بدهی؟ نمی کنم رفیق تا لحظه ای که من استاندار هستم روش من این است آدم سالم توانمند می گذارم، اما آدم ناسالم نمی گذارم مردم خوب قضاوت می کنند و خیرات و برکات هم دارد.

*حالا چند درصد از همکارهای شما نمایندگان مجلس مثل شما فکر می کنند؟

خیلی کم! عدد ندارم ولی خیلی کم.

* چرا بعد از 40 سال به اینجا رسیدیم؟

سوال باید بکنیم؛ بپرسید چرا این اشکالات در مملکت ما باید پیش بیاید با این روسای جمهور؟ یک کم جلوتر بروم، پر من می سوزد وگرنه خیلی حرف های محکم دارم! چرا؟ آیا گیر ندادیم ما؟ آیا موقع آنکه تجدید نظر کنیم نرسیده است؟ شما در اینجا وقتی می گذارید صدها مطلب دیگر من باید بگویم.

شما وقتی سالم کار می کنید از هیچ چیز نگران نیستید، خداوند قدرتی به شما می دهد مثل ذوالفقار علی ابن ابیطالب از هیچ چیز نگران نیستید ولی به طول میزت و قدرت میزت نباید فکر کنید من چند سال قرار است باشم، یک روز هستم، باید استاندار باشم، یک روز هستم، باید رئیس دانشگاه باشم، یک روز باشم باید نماینده باشم ولی نمایندگی مثل استانداری نیست، دست من نیست بلدوزر بردارم همه جا را شخم بزنم،

چرا کرمانی که آقای احمدی نژاد می گوید من زیر شانس رای آوردن در کرمان ندارم، می گوید برو کرمان را درست کن، من یک سال مانده به انتخابات می روم کرمان براساس چه شاخصی کرمان، بالاترین رای را به احمدی نژاد می دهد چرا؟ لابد استانداری داشت که آنجا صادقانه خدمت کرده، باج به کسی نداده، شب تا صبح جان کنده به مردم خدمت کرده به میزش هم چسبیده نبوده، پیوسته پشت میز نشسته نبوده، این ها سازوکار دارد ،روش مدیریتی دارد که الان من دارم که وقت نیست توضیح بدهم.

نباید به مردم دروغ بگوییم نباید برای مردم کلنگ الکی بزنیم، نباید وعده سرخرمن بدهیم، یکی از بدترین کارهایی که شده که اکثر ما یاد گرفتیم این است که هر کسی آمده تمام دولت قبلی زیر سوال برده که همه دزدند و بردند و من یکی آمدم، این غلط است! من هیچ وقت استانداران قبل از خودم را زیر سوال نبردم برعکس استاندار هر کجا شدم عکس استانداران را بعد از انقلاب و عکس شهدای استانداری را ردیف کردم هیچ کس جرات نکرده که برای استاندار قبلی نبش قبر کند، هر کس هر چه از دستش آمده کارش را انجام داده من دنبال حاشیه و چالش نبودم، ما الان آمدیم می گوییم خزانه را قبلی غارت کرده، هیچ چیز برای ما نگذاشته، می گویند یک رندی که دانشی سوادی هیچ چیز نداشت این را گذاشتند مسئولیت دادند گفت خیلی خوب، استادکار هم داشت، گفت که خب من چه کار کنم من بلد نیستم گفت این کارت را بگیر کارت اول نوشته تا می توانی کلنگ الکی بزن و وعده بده به مردم، تا شش ماه یک سال این کار را کرد گفت دیگر نمی توانم گفت بیا کارت دوم را بگیر تا می توان گذشتگان را فحش بده، گفت دیگر چه کار کنم؟ حالم دارد بد می شود، گفت بیا کارت سوم را بگیر برو دنبال کارت!

* آقای دهمرده کابینه آقای رئیسی را چه طور می بیند؟

کابینه رئیسی را خوب نمی‌بینم، آدم هایی که انتخاب کرده از یکسری زاویه با دیدگاه ایشان سازگاری دارند ،ولی تیم اقتصادی و تیم های دیگر چه کردند؟

* زود نیست الان؟

این ملت مگر من وقتی استاندار می شدم یا رئیس دانشگاه، به من مهلت می داد؟

* سه ماه گذشته ها !

اجازه بفرمایید! می گویند مردم با شعاری که شما فکر می کنید... برای رئیسی من چه قدر پوستر چسپاندم؟ دور اول تنها نماینده ای بین اقشار نماینده سیستان و بلوچستان بودم همه جا رفتم پوستر چسباندم، کرمان و ... بماند که خودش هم می‌داند اینها را.

این دور من بیرجند رفتم یاسوج رفتم، لرستان رفتم، برای من گوسفند زمین زدند، هر جا رفتم خودکشی کردم، وساطت کردم که شما به آقای رئیسی رای بدهید، من تضمین می کنم که مشکلاتتان را حل می کند. شما مثل اینکه بازار را نمی بینید آیا من یک تخم مرغی یک روغن نباتی در اختیار مردم گذاشتم که اینها بروند یک املت یک نیمرو درست کنند؟ می توانند بخرند؟ چند درصد دهک های پایین می توانند بخرند؟

آیا همین است؟ اینها اگر بحث کوتاه مدت می خواهند من این آدم های گرسنه ای که الان در سیستان و بلوچستان... در سیستان چه درآمدی دارند؟ رودخانه هیرمندی است که خشک شده، بند کمال خان را بستید، کارخانه ای هم که نداریم، کشاورزی هم که نداریم مرز هم که سه قفله کردید، همه چیز را بستید؛ این چه طور زندگی کند؟ آیا خودت را جای او می گذاری؟ غیر از اینکه پشت خط زنگ می زند آه و نفرین و ناله می کند؟ چه بکنم من من می گویم الان شکم تو را باید سیر کنم، ولو با نان خشک.

* مثلا در این سه ماه باید دولت آقای رئیسی چه می کرده نکرده است؟

عرض من این است که از منابع مختلفی از راه های مختلفی از قرضی ... هر چه اسمش را بگذارید دو سه تا قلم را باید ارزان می کرد. انتظار جامعه و من این بود که ایشان در حد عنوان سبد غذایی یا هر چه، گیر آدم ها یک چیزی می آمده آخر هفته ماهی یکبار که دو کیلو برنجی، یک کیلو گوشتی، ماکارونی، از این جنس که بروند یک هفته امورات شان را با همان پیاز داغ زندگی شان بشود که نشد.

* الان می گویید مجلس ما هم یک دست نیست که ما اینها را ازدولت بخواهیم فعلا الان یک چیزی اتفاق افتاده، البته مصوبه مجلس است، زمان آقای روحانی اجرا نشده الان بالاخره دولت باید اجرا کند این است که ارز 4200 تومانی را برای کالاهای اساسی دولت باید حذف کند. خود مجلس بیاید ورود کند، ببیند که چنین چیزی الان واقعا وضعیت همین که شما می گویید مردم تحت فشار هستند، اگر واقعا صلاح نیست نشود.

آیا برآورد تقریبی شما می دانید که صد میلیارد دلار در سال کف کف بابت همین حامل های انرژی ما یارانه می دهیم، سوبسید می دهیم؟ الان همین یارانه های 45 هزار تومانی احمدی نژاد به همه می دهیم یا نمی دهیم؟ برای چه کار می کنیم کجای دنیا اسمش را عدالت گذاشته اند؟ دهک های ضعیف را باید رسیدگی کنیم نه اینکه همه را یک مقدار ساماندهی کنیم.

*این هم مصوبه مجلس دارد و اجرا نشده است.

من الان می گویم بسیار خب، آیا توقع هست که دولت آقای رئیسی که روی کار آمده این ها را اجرایی کند یا خیر؟ چرا نمی کند؟

* تیم آقای رئیسی هم می گوید قدری زمان بدهید.

خب کِی؟ مردم آنی می خواهند سه ماه به نظر شما سه روز است؟

* نه قبول دارم.

به نظر من سه ماه دنیای کار است.

* ولی قبول کنید که با یکسری مشکلات عظیمی کار را تحویل گرفتند.

ببین عزیز دلم شما یک نفر پیدا کن که صلاحیت رهبری سرزمین مثل مقام معظم رهبری داشته باشد نماینده مجلس بوده و رئیس جمهوری و همه چیز هم بلد است خیلی خب آیا این ظرفیت مگر وجود ندارد؟ آیا این تیم حق دارد بروند بنشینند بگویند ما چه کنیم؟

* شما می گویید آقای رئیسی از مشورت خودش را بی نیاز نداند و با نیروهای متخصص بیشتر مشورت کند.

دقیقا. در انتخاب کابینه اش باید این کار را می کرد که نکرد، رئیسی روی سر ما جا دارد، شکست رئیسی، یعنی شکست من.

*حالا این حذف ارز 4200 تومان جدی است؟

این را از من سوال نکن، الان ولی سوالی که از من می کنی این است که این که تو بردی بالا آن وقت می دانی قیمت ها چه قدر بالا می رود؟ زنجیره‌وار همه با هم می روند بالا. برای آن چه فکری کردید.

*یعنی شما مخالفید؟

من موافقم منتهی جایگزین و راه حل باید پیدا کنیم، من رودخانه هیرمند را دارم وقتی می خواهم ببندم قبل از اینکه ببندم باید چند مسیر باز کنم اول باز کنم آب جاری شود بعد این را ببندم اگر این کار را نکنم همه جا داغون می شود.

* آقای وزیر علوم همین دیروز گفته که - چون شما در حوزه وزارت علوم و دانشگاه ها تخصص ویژه ای دارید - گفته که دانشگاه های علوم پزشکی و اینها با وزارت علوم یکی شود. یعنی یک پیشنهاد داده موافقید مخالفید؟

صد درصد موافقم.

* و عملیاتی می دانید.

صد درصد موافقم، شما کدام کار است که هزینه نداشته باشد آن روز اول آمدند شکل ماری کشیدند این را جدا کردند، در حالی که یکی از دانشکده های وزارت علوم بود یعنی من به عنوان رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشکده پزشکی گرفتم برای دانشگاه سیستان و بلوچستان، بعدا از ما جدا کردند و بقیه دانشگاه ها.

خب این چه ارزیابی، چه گیر ما آمده است؟ شده ده هشتادم پزشکی گم شد در لابه لای بهداشت و درمان و بقیه مطالب، شما بپرسید ببینید چه توجهی می شود؟ چه درصدی به اینها می دهند باید برگردد سر جای خودش مثل تمام دنیا. دنیا پیشرفته را عرض می کنم و کسانی که این مسائل را طی کردند سر جای خودش برگردد و بعد ایرادی دارد ضعفی دارد اشکال دارد ظرفیت هایش را باید جمع و جور کنیم ظرفیت هایش بالا برود ظرفیت پزشکی ما هر روز یک داستان و اتفاقات خاصی که رخ می دهد. پس من موافقم.

* به لحاظ پزشکی و تامین پزشک ما با مشکل مواجهیم؟

بله. خیلی جاها ما الان با مشکل مواجه هستیم.

* چه قدر کمبود داریم؟

اعداد متفاوت است مثلا در قسمت سیستان و بلوچستان جاهای مختلف مسائل بالایی را مطرح می کنند که به ازای هر صد هزار نُرمی دارند این تعداد پزشک باید داشته باشیم و نداریم این تعداد هستیم. منتهی یک نکته باید یادمان نرود که من همه اش در منفی نایستیم، زمانی که من رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان بودم 99 درصد پزشکان ما غیر ایرانی بودند، چه کار کردیم؟ این راه حل دارد که من به شما می دهم.

آقای رنجبران برای این مملکت نه اینکه آمدم یک دفعه هلاکوخوانی کنم رفتم یک دبیرستان مشکل من پایه دبیرستان بود یعنی کل دانش آموزان دبیرستان های تمام دانش آموزان ریاضی استان سیستان و بلوچستان زیر 70 نفر، من این را از مرکز تصحیح اوراق با اسم گرفتم، معدل متوسط به 11، 12 آیا من با این می توانم استان را متحول کنم؟ ورودی من از 100تا 3 تا بومی بود، با بدبختی آمدم راه حلی که اعلام کردم دبیرستان شبانه روزی ایجاد کردم گفتم آموزش و پرورش نمی تواند دانشگاه دبیرستان شبانه روزی غیر قانونی ایجاد کردم مردانه می گویم غیر قانونی انجام دادم رفتم مجلس به من رای ندادند رفتم آموزش و پرورش به من نداد، گفتم حالا که نمی دهی پس من کیستم من دهمرده هستم یک کسی هستم در این مملکت، من رئیس دانشگاه هستم، قدرت دارم اختیار دارم برای این ثانیه‌شماری کردم مشکل مردم را حل کنم با این روش ها مجلس رای ندهد، نده!

ولی راهکار برایش فراهم کردم یک بهترین مدرسین ایران بردم آنجا درس بدهند، بهترین های ایران را که هیچ جای ایران نداشت بهترین امکانات را گذاشتم، تمام امکانات رایگان همه چیز، پول می دادم ولی پول نمی گرفتم، شما ببین چه شد یک سال این دبیرستان برای یک مقطع من داشتم می دانستم زیر آب من را می زنند آمدم هم چهارم دبیرستان را گرفتم کنکور و هم سال اول دبیرستان را گرفتم حالا چه کردم، سال چهارم برای این گرفتم که اینها در کنکور سراسری قبول شوند اگر اینها قبول بشوند، شاگرد اول بشوند زبان من باز می شود مطالبه می کنم.

*که 80 نفر پزشکی قبول شدند؟

در آنجا آمدم منفجر کردم به مدرسین گفتم شما تک رقمی بدهید آن موقع بیست میلیون تومان انعام می گیری، خدا شاهد است اگر من نگاه می کردم که حق التدریس ها چه قدر می دهند پروازی‌ها را، چون می دانستم اگر نگاه کنم حریف خودم نمی شوم این پول را که به بدختی من می آورم گدایی می کنم این طوری می شود اصلا نفهمیدم تا الان هم نمی فهمم. یک سال منفجر کردم 80 تا 60 تا پزشکی و مهندسی آوردم سر جایشان، بعد آوردم در مملکت از این طرف معکوس و گفتم این محصول من است، آقای وزیر وقت علیه من اعلام جرم کرد که غیر قانونی بوده، حالا بماند اسم هم نمی برم، بنازم قدرت تو را وقتی قلبی می شکند چه می کند! دو تا با هم هم خدا هم حرکت، عقلم را به کار انداختم به هر دری زدم آمدم شورای انقلاب فرهنگی تهران را شام دعوت کردم، همه فیلم هایش است گفتند چه می خواهی؟ گفتم من این را می خواهم، اینها نامه ای نوشتند هاشمی همان جا دستور داد به وزیر وقت که دبیرستان شبانه روزی من را اساسنامه اش را مجبور شد وزیر وقت بپذیرد و به من اجازه داده شد که در هر نقطه ای من یک ....

پس ببین من نیامدم پزشک بنگلادشی را بیرون بریزم، نیامدم هندی جایگزین کنم، آمدم قبل از همه پایه این دانش آموزان را آوردم بالا که اینها در این مرحله امروز شما فارغ التحصیل دبیرستان شبانه‌روزی دانشگاه سیستان و بلوچستان و ده ها دبیرستانی که من در کل ایران مثل ایلام و بوشهر و کردستان و ... من اینها را اجرا کردم، برو ببین الان من پزشک مازاد دارم در مرکز استان.

* آقای دهمرده متولد 1331 زابل؟

بله.

* شغل پدر؟

کشاورز. همان چیزهایی که در سیستان مرسوم بوده است.

* چه سالی رحمت خدا رفتند؟

یادم نمی آید همان سال اول پدر و مادرم ظرف شاید کمتر از پنج شش ماه شاید کمتر یاد نمی آید اصلا فوت کردند جفت شان.

* یعنی شما بچه بودید؟

دقیقا شیرخوار بودم و چهره شان را هم یادم نیست.

* عجب! چه طوری بزرگ شدید.

اوستا کریم چه می کند؟ پس او چه کاره است.

* زیر نظر چه کسی بزرگ شدید.

پدربزرگم برادرانم خواهرهایم بچه کوچکترین من بودم. 5 تا برادر خواهر بودیم. 5 تا برادر دو تا خواهر بودیم.

* گفته بودید که دوست داشتید افسر شهربانی شوید.

بله.

*گفته بودند دیپلم ریاضی فیزیک بگیرید بروید شهربانی می روید مشهد مواجه می شوید با یک سرهنگی آنجا یک چیزی می گویید کل زندگی شما متحول می شود.

ببین یکسری باورها را نباید ما کنار بگذاریم چرا من می خواهم افسر شهربانی شوم عاشق افسر شهربانی بودم برای اینکه من گنده شوم که کسی تو سرم نزند آقای حسین پور در مسیر من قرار می گیرد معلم و دیپلمه است دو چرخه ای دارد در آن محله من سوال می کنم که می خواهم افسر شوم چرا برای اینکه افسرهای شهربانی را در زابل می بینم که رژه می روند و قیافه می گیرند و کلاه سفید و موتور سیکلت و ... من می خواهم یکی از اینها می شوم می گوید حالا که می خواهی افسر شهربانی شوی رشته علوم انسانی به دردت نمی خورد باید بروی ریاضی.

رها می کن یک ثلث هم امتحان داده بودم می روم دبیرستان پهلوی آن موقع اسم یک دبیرستان را یاد بگیر بیشتر ندارد ریاضی می خوانم به امید اینکه من افسر شهربانی شوم، حالا در این بین چه می گذرد هزاران مصیبت است که هر کدام یک کتاب دارد.

* چه طور با حاج خانم آشنا شدید؟

من هر تابستانی دلم می خواست ازدواج کنم یک دختر سیستانی ببرم آن موقع مد بود در اروپا کسی بگیرم بدم می آمد نمی شد عاقبت روزگار چه می کند؟ دانشگاه ایران تعطیل شد، من هم اروپا علاقه ای ندارم، 59 آمدم دلم می خواهد بروم در همان منطقه کار کنم می روم زابل که من کلاس درس بدهم مفت و مجانی کلاس اول دبیرستان رئیس فرهنگ آنجا به هر دلیلی از آدم های پیشرفته بود و من درس می دادم، دانشگاه ایران تعطیل است من اروپا را رها کردم آمدم زابل به من درس نمی دهد، بروم زهک برادرم از جای دیگر بیاید این سرکار از جای دیگر بود این دو تا کنار هم سه تا یعنی غیر ممکن ممکن می شود، خلاصه دختر خانم دختر خوبی است و ما هم ازدواج و والسلام.

* مهریه چه قدر.

صفر.

*رابطه تان با حاج خانم چه طور است.

بسیار عالی.

* در کارهای خانه کمک می کنید.

کم. نمی رسم.

*اهل غذا درست کردن هستید.

فراوان زمانی که دانشجو بودم غذا می پختم در انگلیس و در اصفهان.

* شده تا به حال در خانه غذا درست کنید؟

بله.

* چه چیزی را خوب می پزید.

من ترکیبی از همه چیز یک معجونی درست می کنم که آن طرفش پیدا نیست. یعنی چه؟ گوشت، پیاز، گوجه همه را با هم سیب زمینی می ریزم آخر سر که همه اینها را ریختم دیدم پخته شده یک مقدار برنج هم می ریزم این می شود غذای محبوب من.

* دو تا پسر یک دختر دارید.

سه پسر یک دختر ما جزو آدم هایی هستیم که باید بیشتر درست می شد نشد. از دستم در رفت.

*پسرها چه کار می کنند.

استاد دانشگاه هستند مهدی استان دانشگاه تهران است. رشته های خوب خواندند مهدی زبان خوانده، مسعود هم الکترونیک خوانده و دخترم هم پزشکی اش را تمام کرده و رفت طرحش را بگذراند و پسر چهارم هم دکتری الکترونیک می خواند. همه دانشگاهی هستند.

مهدی ازدواج کرده مسعود ازدواج کرده ازدواج های خوب و نوه دارم.

* چند نوه.

سه تا دارم چهارمی هم در راه است.

* با هم اختلاف نظر فکری دارید.

بحث های سیاسی بعضی مسائل را مطرح می کنند ولی من منطقی که دارم آنها کم می آورند مجبور می شوند تسلیم شوند. (می‌خندد)

* تفریح آقای دهمرده چیست.

تفریح من که در آن موقع کار بود همیشه کوه خرم آباد را بشکافم و هم سالم و دقیق. الان خیلی کمتر دیگر آن طوری نیستم.

* اهل ورزش هستید.

ورزش چرا پیاده روی می کردم و انجام میدهم آن هم به حساب اینکه پایم قوی باشد برای اربعین چون از حرم امیرالمومنین تا حرم امام حسین یک متر سوار ماشین نمی شوم، خودم پیاده روی می روم الا پارسال که کرونا نگون بخت ما را نگون بخت کرد.

* امسال رفتید؟

بله.

*قبل از انقلاب فعالیت انقلابی داشتید؟

فراوان.

*دستگیر هم شدید؟

نخیر، یکی دو بار، ولی نه آنطور.

* در انگلیس که درس می خواندید آنجا هم...

همین جریانات بود، یکی از کارهای که ما انجام می دادیم این بود آقای میردامادی نمی دانم زنده هستند یا خیر، خدا رحمتش کند. این خانه داشت، متاهل بود ما می رفتیم آنجا یک آقای موسوی خادم امام بود ولی تلفنش یادم رفته در آنجا زنگ می زدیم آخرین پیام امام را ضبط می کردیم، بین افراد توزیع می کردیم.

* هیچ تابستانی در لندن نمی ماندید می آمدید ایران خیلی آنجا مثلا علاقه مند نشوید تابستان ها اینجا چه می کردید.

معمولا دو هفته سه هفته می آمدم اکثر مواقع می رفتم در خود همان زابل در روستای خودمان و اطرافمان که یک مقداری آن انرژی که از دست دادم از محبت مردم آنجا بی هیچ امکانات یعنی یک چادر یزدی داشتم که شهر زابل که زاهدان تا زابل چه بر ما می گذشت، آن بماند که تشخیص داده نمی شد! خیلی نظام کار کرده است. خیلی بعضی ها اطلاع ندارند شهر زابل می فهمیدند که با موتور سیکلت روسی باید این سی چهل کیلومتر را باید بروم این چادر را پشت سر می انداختم که اگزوز این موتور روغنش کت شلوار من را خراب نکند آنجا بودیم نه آبی بود نه برقی بود بهداشت آن طوری بود ولی حال و هوایی داشت.

*سال  61 عضو هیئت علمی شدید معاون رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان.

62 بود 61 دانشگاه تقریبا باز شد که در یک سال من درس می دادم در دانشگاه که دانش آموزها رها نشود و کارهای مختلفی به من واگذار می شد دانشگاه خیلی کوچک بود و چهار تا رشته بیشتر نداشت زاهدان.

* نگاه می کردم سال 77 تا 79 شدید مشاور وزیر علوم.

یک مقطعی بود؛ من را برداشتند.

* دوم خرداد شما را برداشتند؟

برداشتند و دیگر آمدم تهران.

* سال 84 چه طور استاندار شدید؟

جالب است خیلی جالب.

*آقای احمدی نژاد را از علم و صنعت می شناختید؟

یک مقطعی مشاور وزیر بودم و من را می شناخت او من را خوب می شناخت من نمی شناختمش. حالا در اینجا چه کسانی نظر داشتند من استاندار سیستان و بلوچستان بمانم، انس و جن نظر داشتند که بهت نمی گویم این دیگر جزو اسرار است.

*آن قصه حضرت آقا چه بود؟ آمده بودند سیستان و بلوچستان زمان ریاست دانشگاهتان بود که گفته بودند دهمرده نگویید صد مرده.

‌چند تا مطلب دارد و یکی و دو تا نیست. ما یک مجموعه وسیعی در ... درست کرده بودیم و آن طرف هم رهبری می دانستند که دوم خرداد برای چه ما را عزل کرده بودند. من به سفر حج رفته بودم. در شب عرفات در چادرم بودم و مشغول دعا خواندن که آقایی آمد و گفت رهبری تو را خواسته است. سرتان را درد نیاورم، عاقبت چون شانس آوردم که مدینه دوم بودم همانجا بلیطی گرفتم و به تهران آمدم و از آنجا مستقیما به زاهدان رفتم و رهبری نیز زاهدان را دیدم و بعد هم سفر ایشان به خود زابل را داشتیم و بنده در آنجا به رهبری توضیح می دادم. اقا سوالات زیادی می کرد و ایشان مطرح کردند که چرا اسم تو را گذاشته دهمرده؟ گفتم نمی دانم بالاخره یک نفر گذاشته، را ریشه این مسئله را نمی دانم. فرمود که همه مطالبی که برای بنده فرستادی را خوانده ام و همه شان نیز درست است. همه افراد حاضر در انجا به یکدیگر نگاه کردند که دهمرده برای رهبری گزارش می فرستد و این مسئله هم وجود داشت. مطلب دوم فرمودند چرا اسم شان را دهمرده گذاشتند، حقیقتا ایشان صدمرده است.

*آشنایی شما با رهبری از کجا شروع شده بود؟

از قبل.

*از کجا؟

از زمانی که رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان بودم و از زمان دوم خرداد دیگر به اوج رسید. دوم خرداد در حق رهبری جفای زیادی شد.

*دور دوم دولت احمدی نژاد چه شد؟ دوره اول به آن خوبی و خدمات خوبی هم داشت اما دور دوم چه اتفاقی افتاد؟

به هیچ کس توهین نمی کنم، اما به نظرم غرور باعث این اتفاق شد.

*ماجرای ‌ریگی هم زمان شما اتفاق افتاد ؟

بله، اوجش زمان من بود. علتش هم این بود که دکتر احمدی نژاد آنجا سخنرانی کرد و یکسری کارها را نیز انجام داد که ما مثل عقاب بالای سرتان می اییم و بعدا هم پیام دادند که با دیگر دولت ها کاری نداشتیم و ...

*یعنی از صحبت های احمدی نژاد این اتفاق افتاد؟

بله از صحبت احمدی نژاد این پیام را دادند. او همه را زیرسوال برده بود و بهه چالش کشیده بود؛ هولوکاست و .. دنیا را به هم ریخته بود و اراذل و اوباش هم ساکت نمی‌نشستند.

*تاسوکی زمان شما بود؟

دقیقا این برنامه برای من طراحی شده بود. یک مراسمی را در زابل برای شهدای دولتی مقدم گذاشته بودیم و بعد آنها فهمیدند که همه می روند به زابل. آنجا که بالاخره حسن نوری و بقیه فرماندهان آمدند و خداحافظی کردند که به زاهدان بیایند. قرار شد بنده شب را بمانم و اولین باری بود که خانواده ام هم همراهم بود. ما 3 ماشین شدیم که ماشین اول، ماشین استانداری بود و بنده با محافظم سوار آن بودم رئیس تشریفات هم بود. ماشین دوم که شخصی بود خانواده ام در آن بودند و ماشین سوم نیز دیگر محافظین بود. من در ماشین خواب بودم که یکباره دیدم نور شدیدی است و گفتم جناب سرهنگ فریادرس چه اتفاقی افتاده که گفت تصادف شده بود. گفتم به راه ادامه دهیم. باز در مسیر چرت زدم و به صحنه که رسیدیم دیدیم که جلوی ماشین ما رو زدن و فکر کردیم واقعا تصادف بزرگی شده، شاید به 2 و 3 دقیقه هم نرسید که گفت برید و راه افتادیم به زاهدان رسیدیم و وقتی به انجا رسیدیم به من زنگ زدند و گفتند می دانید چه اتفاقی افتاده؟ تازه فهمیدیم که داستان ریگی بوده و بعد که حمید ریگی و دیگران تعریف کردند فهمیدیم. آنها گفتند وقتی ماشین استاندار آمد، ما فکر کردیم که فرمانده انتظامی است، به مالک گفتم ...

*یعنی نیروهای مالک جلوی ماشین شما را گرفتند؟

بله دیگر، خود مالک هم بود. در خود جاده حمید بود و مالک عملیات را کنترل می کرد.

*‌رابطه تان با مولوی عبدالحمید چگونه بود؟

رابطه مان خوب بود. الان هم خوب است.

*‌فکر می کردید ریگی دستگیر شود؟

بله. چون هیچ کسی قسر در نرفته، اما قصه ریگی ماجرا دارد. ببینید اقای اویس غنی حکمران بلوچستان پاکستان فرد تحصیلکرده در آمریکاست که علاقه مند می شود به ایران بیاید، به من زنگ زد و گفت می خواهم به زاهدان بیایم. آنجا هم جت شخصی داشت و در فرودگاه نشست. به او گفتم هر کجا که می خواهد برود و بازدید کند و هیچ خط قرمزی ندارم. بعد تفاهم‌نامه ای با هم امضا کردیم و گفتم دانشگان زنان برایت درست می کنم و بعد روسای دانشگاه ها را با او آشنا کردم. در نهایت او برای افتتاحیه دانشگاه ما را دعوت کرد. ما رفتیم و لذت بردم از دانشگاه این مرد. مدتی نگذشت گروگانگیری در مسیر ایرانشهر و چابهار توسط ریگی انجام شد، خیلی زورم آمد و بعد ریگی گروگان ها را به جاده بین المللی برد. به اویس غنی زنگ زدم و گفتم آنها به خاک تو آمده اند و گفت حالا فکری می کنم. او هم همان شب بدون اینکه کسی بداند گادر خودش را فرستاده سر همان گردنه ای که ریگی عبور می کرد و گردنه را برای آنها بسته بود. اول تیربار آنها را می زند اما در نهایت حمید ریگی و گروه را دستگیر می کند، اما مالک در بین آنها نبود. اویس غنی فردا صبحش به من زنگ زد و گفت همه گروگان ها سالم هستند، 2 تا از آنها کشته و 6 نفر دیگر دستگیر شدند و حالا باید چکار کنم؟ اینکه شب گذشته به من چه گذشت بماند. به پورمحمدی زنگ زدم و گفتم ماجرا این است و او فرد فهمیده ای بود و کمتر وزیر کشوری مانند پورمحمدی دیده بودم، به او گفتم هواپیمایی می توانی به صورت مستقیم بفرستی تا آنها را به صورت محرمانه برگردانم؟ او هواپیمایی را فرستاد ما هم فرستادیم و آنها را آوردند زاهدان و بعد آزاد شدند. حالا اینکه چه در آنجا مطرح کردند دیگر داستان دیدنی است. عین جن آمدند و آنها را محاصره کردند و تنها کسی که در اینجا هیچ کاره بود، دهمرده بود. اگر در خاک پاکستان سرمایه‌گذاری کردم میلیاردها تومان سود بردم اما متوجه نمی شوند.

*سال 88 رفتید کرمان؟

 ‌87

*‌چه اتفاقی افتاد که به کرمان رفتید؟

احمدی نژاد به من زنگ زد و مشکلی در کرمان داشت. به من گفت که طعم خدمت دولت را در کرمان نچشیده ام و حالا که به کرمان رفته ام گفتم باید چند کار اساسی انجام دهم، نمی توانم اینطوری باشم، مردم خدمت می خواهند. باز گزارشی علیه من می دهند که من با فلانی هستم، مگر ما آدمی آنجا داشتم؟ شهر کرمان کار می کردم و گزارشی برای احمدی نژاد تهیه می کردم که مثلا شهردار برای اقای میرحسین کار می کند و در نهایت گفتم که برای مردم کار کنم یا نکنم؟ چه کار کنم که برادر رئیس شورای شهر فلانی است و بالاخره باید برای مردم کار کنم یا خیر.

* قصه آب  سیستان و بلوچستان ادم را اذیت می کند. سردار پاکپور به میان مردم این خطه رفته بود و گریه می کرد. چرا وضعیت این استان از لحاظ آب باید اینگونه باشد. اقای حسنوند رئیس کمیسیون انرژی به این برنامه آمد و گفتم قضیه آب های ژرف را می خواهید چیکار کنید؟ در حالی که منبع ژرف این آب ها را داریم اما عنوان شد که هنوز در این باره تصمیم گیری نشده است.

بر روی نقطه قشنگی دست گذاشتید. شنیده ام در دنیا آب ژرفی و یا آب پنهانی وجود دارد از جنس زمین‌شناسی اختلافاتی وجود دارد و اینجا هم با آن قرائن و شواهد نزدیک است. چرا که در دنیا کوه های هیمالیا در بالا دست داریم و این سمت هم بر اساس تاریخ در سیستان و بلوچستان دریاچه بوده است. تا جایی که می دانستم ممکن است داشته باشد و کمیسیون آموزش و تحقیقات و آقای ستاری می آید گزارشی می نویسد و در این کمیسیون قرارمان بسته می شود که یا جلسه ای ستاری بگذارد و یا من می گذارم که با هم صحبت کنیم. بر اساس این تفاهم نامه یک بندش مطالعات آب های ژرفی است. یک بند جلوگیری از تبخیر و رسوب گذاری و یک بند ریزگردها و ... است. این می آید و می گوید من ردیف بودجه ندارم من اولین بار ردیف بودجه برای آب های ژرف در سال 95 می گیرم. اینجا شد به آب رسید و آب پاک تا چاه دوم و رسید به اینجا که ما اینجا 2 هزار میلیارد مترمکعب آب داریم و چاه سوم را شروع کردیم، طرف قدیمی الان در حال کار کردن است و به مدلی تبدیل شد که تا دیروز همه نسبت به آن سنگ می انداختند و الان به جایی که آب ژرف برای خانواده می رود. قرار بود 100 حلقه چاه بزنم.

*شنیدم که روس ها هم می توانند به این قضیه کمک کنند.

از نظر علمی روس ها و فرانسوی ها دانش بالایی دارند.

*یعنی الان با این طرحی که می گویید مشکل اب سیستان تا حد زیادی حل می شود؟

صد درصد. اما دو تا بحث هم وجود دارد. انتقال اب از دریای عمان طرحی دادم و رای هم آورد در کمیسیون ها و حقمان این است که آب دریا را شیرین و برای زابل و زاهدان بیاوریم اما بعد کلنگی زدن و کاری نکردند در حالی که سالی 300 تا 400 میلیون مترمکعب آب به خاطر تبخیر از دست می دهیم و اخرین مسئله ای که بحث می کنم، این است که ما دیپلماسی مان با افغانستان در ارتباط با رودخانه هیرمند غیر از حق آبهمان که 120 میلیون مترمکعب و دریاچه هایمان است، فرمولی دادم که به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسید .

*فکر می کنید کی عملیاتی می شود؟

عملیاتی شده است. تنها تعداد دستگاهی می خواهم که زمین را سوراخ کند . دیگر مشکلی ندارم.

* بحث طرح دریای عمان هم هنوز اجرایی نشده است؟

چند سال است که در حال بررسی آن هستند و بالاخره الان کمیسیون تخصصی با مخالفت و موافقت های زیاد به آن رای داده که باید انتقال اب از عمان برای سیستان و بلوچستان انجام شود و الان بیرجند و خراسان از کجا می خواهند آب بیاورند.

*خیلی ممنونم؛ پایان برنامه ما با دستخط دکتر  دهمرده خواهد بود

«بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند را بسیار بسیار شاکرم که مثل همیشه لطف و مرحمت فرمود و توفیق داد که در این برنامه بسیار قشنگ علمی و کارشناسی، چند دقیقه خدمت مردم بسیار شریف و بزرگوار عرض ارادتی داشته باشم.

خدایا تو را به عزت و جلالت و عزیزانت قسم می دهم که این هم به عنوان صدقه و باقیات الصالحات در زندگی ما جاری و در زندگی مدیران و مسئولین و کسانی که برنامه را می بینند تاثیرگذار باشد».

انتهای پیام/

نظر شما