شناسهٔ خبر: 51167006 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در پی سفر یک‌روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همدان:

موزه چاپ استان همدان افتتاح شد / همدان به قطب چاپ تبدیل شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک‌روزه خود به همدان در جمع چاپخانه‌داران حاضر شد و با حضور وی موزه چاپ افتتاح شد. در این نشست نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار همدان و امام جمعه همدان همگی به اتفاق بر تبدیل همدان به قطب چاپ تاکید کردند.

صاحب‌خبر -
موزه چاپ استان همدان افتتاح شد / همدان به قطب چاپ تبدیل شود
به گزارش خبرگزاری کتاب (ایبنا) در همدان، امروز (جمعه 12 آذر)، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان همدان، در جمع مدیران مسئول و سرپرستان رسانه‌ها حاضر شد و پس از شنیدن دغدغه‌ها و مسائل آنان، گفت: مشکلاتی در بخش‌های مختلف وجود دارد و این دولت خود را مکلف می‌داند که مشکلات را حل کند. طی روزهای آتی سند تحول حکمرانی کشور رونمایی می‌شود و پس از رونمایی، تمامی برنامه‌ها و اهداف پیش‌بینی‌شده این سند در قالب لایحه بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه کشور به عنوان اسناد بالادستی، عملیاتی و اجرایی خواهد شد. دولت بنا دارد شیوه‌های مرسوم اداری را -که سبب ایجاد مشکلاتی شده- کنار بگذارد و به جای آن از شیوه‌های نوین، منطقی و عقلانی استفاده کند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ماموریت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دولت، قرار دادن حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی و شایسته است؛ چراکه اعتقاد داریم فرهنگ مقدم بر همه حوزه‌ها و پیشران حرکت دولت است. در این سند به رسمیت شناختن رسانه‌های نوین نیز در نظر گرفته شده است. 

پس از اتمام این نشست، محمدمهدی اسماعیلی در جشنواره صنعت چاپ شرکت کرد و در این آیین، در خصوص پروژه‌های عمرانی گفت: پروژه‌هایی که آغاز شده‌اند، اجرا خواهند شد. بخشی عمده آن را از محل اعتبارات وزارت ارشاد در شهرستان‌هایی همچون اسدآباد، بهار و ... تامین خواهیم کرد و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. درصدد راه‌اندازی سه پروژه ملی در همدان هستیم؛ موزه هنرهای معاصر با بودجه محدودی به انجام خواهد رسید که تلاش خواهیم کرد از بودجه وزارتخانه و بخشی از طریق سفر استانی رئیس جمهور تامین خواهیم کرد. بنای ما در دولت مردمی این است که تمام پروژه‌های نیمه‌کاره را به اتمام برسانیم. یک مشکل عمده در تمام بخش‌ها تعدد پروژه‌های متوقف شده است. 

اسماعیلی بیان کرد: تا قبل از پایان سال جاری رئیس دولت به همدان سفر خواهد کرد و امیدواریم در این سفر وضعیت پروژه‌های فرهنگ و هنر و رسانه مشخص خواهد شد. برنامه داریم طی یک سال و نیم آینده 80 درصد کاغذ مورد نیاز حوزه کتاب و نشر را فراهم کنیم. البته دوستان در صنعت نشر باید تلاش کنند مسأله کاغذ روزنامه را حل کنند. سازمان تعزیرات حکومتی با بررسی انبارهای موجود در کرج، کاغذ موجود در این انبارها را به چاپ کتاب اختصاص دادند. در یک افق میان‌مدت سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه نشر اتفاق خواهد افتاد و این استان نیز به یکی از قطب‌های اصلی صنعت چاپ تبدیل خواهد شد. همدان مزیت‌های فرهنگی و صنعتی خوبی را می‌تواند فراهم کند. افتتاح موزه چاپ می‌تواند سنگ‌ بنای این حرکت نو در صنعت چاپ در استان شود.  دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ به مثابه یک رکن رکین در تعالی و پیشرفت نگاه می‌کند. رویکرد کلان دولت، تقویت جدی و نگاه عمیق به فرهنگ است. 
 

کار چاپ و نشر یکی از مظاهر توسعه فرهنگی است

حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی، امام جمعه همدان و نماینده ولی فقیه در این نشست گفت: کار چاپ و نشر یکی از مظاهر توسعه فرهنگی است. چاپ دارای اثرات اجتماعی و بسیار حائز اهمیت است. جشنواره‌های این چنین فرصتی است تا فعالان این عرصه دغدغه‌های خود را بیان کنند. ما در بحث صنعت چاپ و نشر استان در عرصه ملی خیلی حضور نداریم. مشکلات فراوانی در عرصه نشر، ویراستاری، کاغذ و چاپ وجود دارد. همدان، بوعلی سینا را دارد که مظهر عقل محض است و باباطاهر را داریم که مظهر عرفان محض است. این‌ها دو روش کشف حقیقت است؛ اما همدان جایگاه خود را در عرصه فرهنگ پیدا نکرده است. همدان ظرفیت‌های فرهنگی فراوانی دارد که می‌تواند مانند اصفهان در سطح ملی حرف برای گفتن داشته باشد. چه از نظر کتاب‌های الکترونیک و چه در زمینه کتاب‌های چاپی باید جایگاه خود را بیابد. 
 
حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرآیند زمان‌بر نامگذاری همدان با عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن» بیان کرد: اجازه نداریم که کمتر از این عنوان فعالیت کنیم. همدان دارای مفاخر، اندیشمندان و شهیدان ویژه‌ای است. همدان بزرگ باید شکل بگیرد و اقتصاد را جذب کند. همدانی که به مرکز 15 استان کشور تبدیل شود و خدمات مختلف ارائه کند. در این راستا قطب صنعت چاپ همدان رقم بخورد. نوسازی، کیفیت بخشی اکوسیستم صنعت چاپ و هرآنچه که نیاز است که به قطب چاپ تبدیل شویم. 

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: پیش‌تر مطرح شده بود که مردم از مطالعه در فضای دیجیتال بیش‌تر استقبال می‌کنند. شاید هم بخشی از فرصت مطالعه و کتابخوانی توسط فضای مجازی اشغال شده باشد. حال باید دید که کدام یک دارای اهمیت بیشتری هستند، قطعا در سرعت تبادل اطلاعات فضای مکتوب به دیجیتال نمی‌رسد؛ ولی لذت استفاده از فضای مکتوب با فضای مجازی قابل مقایسه نیست. چاپ امروز به مشکلات عدیده‌ای ازجمله کمبود کاغذ و مواد اولیه دچار است. اهمیت چاپ و نشر تدابیری را می‌طلبد تا فضا به سمت کوچک‌سازی و فراموشی نرود. کتاب باید در سبد خانوارها قرار گیرد و نکته‌ای است که باید در نظر گرفت و جامعه را به سمت استفاده از آثار مکتوب ببریم. 

فلاحی گفت: با توجه به قدمت فرهنگی استان، وجود مفاخر و شهدا در استان از مومنین و عرفا استفاده مناسبی نمی‌کنیم. از زمان دور تاکنون استاد بسیاری از عرفا در این استان زندگی کرده‌اند، اما دبیرخانه‌ای برای حفظ آثار آنان نداریم. در عرفان و فلسفه و فقه و تفسیر در خارج از استان بیش از استان، از مفاخر ما نام می‌برند. در اطلاع‌رسانی و بهره‌گیری از این شخصیت‌ها بسیار ضعیف عمل شده است. گردشگری فرهنگی می‌تواند سبب توسعه فرهنگی و معنوی شود. 
 
علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلاب فرهنگی است، گفت: بهترین موقعیت برای شکل‌گیری یک سند تحول فرهنگی در تراز جمهوری اسلامی و برگرفته از فرهنگ قرآنی است تا از موازی‌کاری و ناهماهنگی جلوگیری کند. چاپ در تمامی عرصه‌ها حائز اهمیت است. چاپ به عنوان صنعتی که علم و دانش را با جهشی خارق‌العاده پیش‌ برد، نیازمند توجهی ویژه است. همه حمایت‌های معنوی را در جهت حمایت از فعالان صنعت چاپ به کار خواهیم بست. و اجازه نخواهیم داد این اتحادیه دچار تعرض یا تغییر و تحولی شود. 

در این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به چالش‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌های موجود در استان پرداخت و جهت تکمیل پروژه‌ها از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاری خواست. همچنین پس از بیان مطالبی از سوی نمایندگان چاپخانه‌داران از فعالان این عرصه و دست اندکاران طراحی و اجرای موزه چاپ استان تقدیر شد. 

در پایان این آیین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه موزه چاپ استان همدان افتتاح شد. در این موزه نسخ قدیمی از کتاب‌ها و اسناد مختلف به چشم می‌خورد.

نظر شما