شناسهٔ خبر: 51163747 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آماده سازی ۱۳ هزار داور مسابقات قرآنی از میان فرهنگیان

تهران - ایرنا - سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، گفت: تربیت ۱۳ هزار داور از بین فرهنگیان در افزایش رضایتمندی نیروی انسانی بسیار موثر است زیرا تمام فرهنگیان خود را به نوعی در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی سهیم می‌بینند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، حسن شربت‌دار روز جمعه در آیین افتتاحیه چهارمین دوره آموزش و توانمند سازی داوران مسابقات قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور افزود: این داوران پس از تکمیل فرآیند دوره و  اعطای گواهینامه به آنها به عنوان کارشناس داوری در زمینه قرآن عترت و نماز باعث بهره وری سازمانی در حوزه قرآن، عترت و نماز  خواهد شد.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که توانمندسازی نیروی انسانی گامی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است زیرا ما در گام دوم انقلاب به انسانهای توانمند، خلاق، متخصص، پر تلاش، خستگی ناپذیر و افرادی عمل گرا نیازمندیم و معتقدیم تربیت نیروی انسانی متخصص آن هم در چنین ابعادی به نوعی تمرکز زدایی در حوزه قرآن، عترت و نماز است و باعث توسعه مهارت های شغلی و آموزشی  در کارکنان می شود.

شربت‌دار افزود: اکنون حدود ۴۲ سال از عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد باید حرفی برای گفتن داشته باشیم و اهداف ترسیم شده در بیانیه گام دوم را محقق سازیم زیرا استراتژی محوری بیانیه گام دوم در زمینه آموزش و پرورش یک مجموعه پویا است که نقش تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص با تفکری انقلابی و جهادی را بر آینده بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص و دانش آموزان سرآمد نیازمند معلمان و مربیانی است  که مجهز به مهارت ها تکنولوژی‌های برتر باشند و توانمندسازی نیروی انسانی یکی از راه های رسیدن به این موضوع است که از آسیب پذیری نیروی انسانی جلوگیری می کند و اکثر سازمانهای موفق و پویا برای افزایش بهره وری باید چنین راهی را بپیمایند که خوشبختانه اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این زمینه پیشگام است.

کسب ۴۰ رتبه بین‌المللی قرآن توسط دانش‌آموزان

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: تنها کشوری که مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان جهان اسلام را برگزار می کند، ایران است و خوشبختانه پس از انقلاب تعداد رتبه های بین المللی دانش آموزان ایران بسیار چشمگیر بوده است و تاکنون دانش آموزان موفق شده اند حدود ۴۰ رتبه بین المللی را کسب کنند اما در  سایر کشورها مسابقات تنها در ۲ یا ۳ سطح برگزار می‌شود  و اصلا رده دانش آموزی ندارند.

‏ وی افزود: به همت کارکنان اداره کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه،پنج سال پیش آیین نامه داوری مسابقات قرآن در قالب کتاب ندای رحمت که حاوی دستورالعمل‌های حوزه قرآن عترت و نماز است به استانها ارسال شد و اکنون پس از پنج سال به دنبال بروزآوری این آیین نامه ها با توجه به اقتضائات و شرایط روز هستیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: خوشبختانه این اداره کل در زمینه توانمندسازی نیروی انسانی در همه حوزه ها پیشگام است به صورت ویژه برای توانمندسازی داوران متخصص مسابقات قرآن، عترت و نماز سه دوره را با موفقیت برگزار کرده و امسال هم به حول و قوه الهی پس از یک فراخوان  کشوری و برگزاری آزمون ورودی فرآیند چهارمین دوره آن آغاز شد.

وی تصریح کرد: بیش از ۲۰ هزار نفر از فرهنگیان علاقمند در این دوره ثبت نام کردند که پس از برگزاری آزمون ۱۳ هزار نفر از آنها توانستند حدنصاب لازم را کسب کنند و وارد مرحله مقدماتی شوند که در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار خواهد شد.

باقری یادآورشد:  پس از  مراسم افتتاحیه همه روزه محتوای دوره از ساعت ۸ الی ۱۰ صبح در کانال مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان به مرور بارگذاری خواهد شد. سعی کردیم از بهترین داوران و اساتید بین المللی و ملی کشورمان که چهره های شناخته شده از نظر اخلاق، تعهد و تخصص هستند استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: شرکت کنندگان در این دوره پس از دریافت محتوا هر شب در آزمون فرایندی آنلاین که از ساعت ۲۰ الی ۲۲ برگزار می شود به ۵  سوال پاسخ دهند و بارگذاری این محتوا تا نیمه دی ماه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: پس از اتمام محتوا یک آزمون عملی خواهیم داشت که شرکت کنندگان در دوره باید حداقل اجرای سه دانش‌آموز را به صورت آنلاین داوری کنند و کسانی که در مجموع امتیاز بیشتری در آزمون فرآیندی  و عملی کسب کنند اگر شرایط کرونا اجازه بدهد با همکاری دوستانمان در اوقاف یک دوره  تخصصی حضوری برای برای آنها برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: خروجی این دوره کمکی خواهد بود برای مسابقات قرآن کشور که توسط سایر دستگاهها و نهادها برگزار می شود، و آنها می‌توانند  از ظرفیت همکاران ما در مسابقات خود استفاده کنند همچنین شرکت کنندگان موفق، گواهینامه و کارت داوری دریافت خواهند کرد که می‌توانند در مسابقات مرحله استانی و منطقه ای به عنوان داور حضور داشته باشند.

مهدی قره شیخ لو، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز گفت: مسابقات قرآنی رشد خوبی داشته و خوشبختانه جوانان با استعدادی در این زمینه داریم که مقام های بین المللی در جهان اسلام برای کشورمان در این زمینه کسب کردند.

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای کار استاندارد لازم و قانونمندی برای گزینه نظارت و آموزش داوران نداشتیم و اصولاً داوری ها حاشیه هایی همراه بود و اعتراضاتی را در پی داشت  اکنون ۲  دوره است که بحث برگزاری دوره توانمند سازی داوران مسابقات قرآن را در اوقاف نیز  برگزار می کنیم که اول دوره آن در سال ۱۳۹۹ برگزار شد که یک هزار و ۷۰۰ نفر در آن شرکت کردند  که ۳۵۰ نفر در نهایت توانستند گواهینامه پایان دوره را کسب کنند.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در دوره توانمندسازی داوران مسابقات قرآن ۵ مرحله آزمون برگزار می شود که شامل بخش های مختلف از آیین نامه های مسابقات، عوامل اجرایی، انضباطی و غیره است که باعث  افزایش دانش و مهارت داوران در سطوح مختلف خواهد شد.

وی تصریح کرد: مسابقات قرآن بهانه ای برای ایجاد فضای قرآنی در کشور و تجدید عهد و پیمان با قرآن است و اعتقاد داریم فضای مسابقات باید تربیتی باشد و هدف این باشد که انسان به جایی برسد که قرآن می خواهد.

قره شیخ لو گفت: برگزاری دوره توانمندسازی داوران در آموزش و پرورش که وظیفه آموزش عمومی قرآن را بر عهده دارد بسیار ارزنده و حائز اهمیت است و حضور ۱۳ هزار نفر از افراد علاقه مند در این زمینه می‌تواند ساختار مسابقات قرآنی آموزش و پرورش را متحول سازد.

نظر شما