شناسهٔ خبر: 51159001 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

کاهش ۶۱ درصدی بارندگی در تهران/ حجم مخازن آب سدهای پنج‌گانه تهران ۲۵۵ میلیون مترمکعب کاهش یافته است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: امسال حجم مخازن آب ۳۷۹ میلیون مترمکعب است که در سال گذشته ۶۳۵ میلیون مترمکعب بود لذا کاهش ۲۵۵ میلیون مترمکعبی مخازن آب سد‌های پنج‌گانه را شاهد هستیم.

صاحب‌خبر -

احمدعلی قربانیان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به آخرین وضعیت سد‌های استان تهران، گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تا ابتدای ۱۰ آذر ماه امسال ۳۶.۱ میلی‌متر بوده که در سال گذشته ۹۲.۲ میلی‌متر بوده است؛ این میزان در متوسط بلندمدت ۵۳ ساله، ۵۴.۳ میلی‌متر بوده است که ۶۱ درصد کاهش بارندگی را نسبت به سال گذشته داریم و حدود ۳۳.۶ درصد کاهش بارندگی نسبت به درازمدت ۵۳ ساله را شاهد هستیم.

وی با اشاره به ورودی سد‌های پنج‌گانه، ادامه داد: ورودی سد امیرکبیر ۳.۲۵ متر مکعب در ثانیه است که سال گذشته در همین تاریخ ۸.۴۱ متر مکعب بوده لذا کاهش ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: ورودی سد لتیان طی سال گذشته ۱۰.۳۸ متر مکعب در ثانیه بوده است که امسال ۱.۶۷ متر مکعب است که حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

قربانیان تصریح کرد: ورودی سد لار در سال گذشته ۲.۹۳ متر مکعب در ثانیه بوده، اما امسال ۳.۹۰ متر مکعب است، علیرغم اینکه کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته را داشته‌ایم. متأسفانه به دلیل بالا بودن درجه حرارت در این منطقه این بارش‌ها به جای اینکه به شکل برف باشد به صورت باران است که عملاً یک نقطه آسیب و دغدغه برای ماست چرا که ما ذخیره برفی‌مان را برای سال آینده از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد: ورودی سد طالقان در سال گذشته ۱۱.۲۶ متر مکعب در ثانیه بوده، اما امسال ۳.۲۷ متر مکعب در ثانیه است.

قربانیان بیان کرد: ورودی سد ماملو در سال گذشته ۹.۸۶ متر مکعب در ثانیه است و امسال ۲.۶۷ متر مکعب بوده است.

وی در مورد حجم مخازن آب سدهای پنج‌گانه گفت: امسال حجم مخازن آب ۳۷۹ میلیون متر مکعب است که در سال گذشته ۶۳۵ میلیون متر مکعب بوده لذا کاهش ۲۵۵ میلیون متر مکعبی مخازن آب سد‌های پنج‌گانه را شاهد هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: مخازن نرمال سد‌ها برای دراز مدت ۶۷۵ میلیون متر مکعب است که ۲۹۶ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

قربانیان با بیان اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی در حالت خوشبینانه حاکی از بارندگی‌ها در حد نرمال است، اظهار کرد: قطعاً باید همه هم استانی‌ها صرفه‌جویی کامل داشته باشند تا بتوانیم پاسخگوی نیاز آب شرب شهروندان باشیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: زمانی می‌توانیم در حوزه مدیریت مصرف موفق شویم که همه مردم همکاری‌های لازم را داشته باشند چرا که ما به دنبال این نیستیم که بگوییم آب کم شده و محدودیت مصرف ایجاد کنیم، اما اگر همکاری‌ها نباشد دغدغه جدی‌ای در این زمینه ایجاد خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با همکاری مردم این مدیریت ادامه داشته باشد تا دغدغه آبی برای سال آینده نداشته باشیم.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما