شناسهٔ خبر: 51147817 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دومین بخش همایش ملی نکوداشت آیت الله حسینی شاهرودی دیماه برگزار می‌شود

سمنان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: همایش ملی نکوداشت آیت الله حاج سیدمحمود حسینی شاهرودی در دومین مرحله اوایل دی ۱۴۰۰ به میزبانی مشهد مقدس برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فرشید فلاح روز پنجشنبه به رسانه ها گفت: نکوداشت آیت الله حسینی شاهرودی پنجشنبه دوم دی ۱۴۰۰ در مدرسه عالی نواب حرم مطهر واقع در ابتدای خیابان آیت الله شیرازی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این همایش سخنرانان در خصوص ابعاد شخصیتی و علمی و دینی این عالم فرزانه سخنرانی و در آن ویژگی های این مرجع تقلید فقید برای شرکت کنندگان تشریح و تبیین خواهد شد.

وی بیان کرد: همایش مشهد پس از همایش تیر ۱۴۰۰ در شاهرود دومین همایش ملی پیش از برگزاری کنگره ملی نکوداشت آیت الله حسینی شاهرودی است که برگزار می شود و کنگره اصلی نکوداشت قرار است در آینده در قم برگزار شود.

فلاح یادآور شد: ستاد برگزاری کنگره نکوداشت آیت الله حسینی شاهرودی برای برگزاری آن فعالیت های گسترده ای انجام داده و ۱۵ جلد کتاب در خصوص زندگی و فعالیت های این مرجع تقلید و نیز ۲ فیلم به همراه برنامه های مختلف رادیویی با همکاری برخی از نهادها تالیف و تولید کرده است.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: در همایش شاهرود، ۱۵ عنوان کتاب در ۵۵ جلد شامل کتاب‌های خود آیت الله حسینی شاهرودی و کتابهایی که درباره وی نگارش شده  و یک جلد کتاب رمان، ۲ مستند تلویزیونی با مخاطب فرهیختگان و عموم مردم و ۱۰ نمایشنامه رادیویی که در خصوص شخصیت ایشان تهیه شده است، رونمایی شد.

نگاهی به زندگی این عالِم دینی استان سمنان

آیت‌الله حسینی شاهرودی فرزند سیدعلی سال  ۱۳۰۱ هجری قمری مصادف با ۱۲۶۲ شمسی در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام در نزدیکی شاهرود به دنیا آمد و خواندن و نوشتن را در زادگاه خود فراگرفت، سپس علم صرف و نحو را در بسطام نزد فاضل بسطامی آموخت و برای آموختن سایر دروس مقدماتی از استادان مدرسه بیدآباد شاهرود بهره برد.

آیت‌الله حسینی شاهرودی دروس سطح و نیز کفایه الاصول را در مشهد آموخت و به تدریس کفایه الاصول در حوزه علمیه آن شهر پرداخت. پس از چندی عزم دیار خود کرد و سپس عازم شهر نجف اشرف شد.

وی در دوره میرزای نائینی و  سید ابوالحسن اصفهانی در ۳۵ سالگی به اجتهاد رسید. احداث مسجد، حسینیه و مدرسه علمیه در کابل و برخی شهرهای ایران، بازسازی مدارس علمیه بخارایی و قزوینی در نجف، تأسیس بعثه حج و اعتراض به حکومت پهلوی در واکنش به واقعه فیضیه، از اقدامات وی در دوره مرجعیتش بود.

آیت الله حسینی شاهرودی پنجشنبه ۱۷ شعبان سال ۱۳۹۴ هجری قمری مصادف با ۱۴ شهریور ۱۳۵۳ شمسی درگذشت و مقبره وی در حرم حضرت امام علی (ع) در نجف اشرف واقع است.

نظر شما