شناسهٔ خبر: 51147487 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

زبان‌های محلی و هویت قومی در قالب هنرهای مختلف حفظ شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: زبان‌های محلی در قالب هنرهای مختلف از جمله شعر، موسیقی و نمایش باید حفظ شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در یکصد و دهمین شورای فرهنگ عمومی استان کردستان با بیان اینکه قرآن کریم به امت واحده اسلامی تاکید دارد، اظهار کرد: همه ما باید براساس دستور قرآن به سمت وحدت اسلامی گام برداریم و در این مسیر نقش‌آفرینی کنیم.


وی افزود: آیات قرآنی امت واحده را ارزش تلقی می‌کند و معیار وحدت را وجود پروردگار متعال می‌داند که همه مسلمانان باید به سمت فرامین خداوند گام بردارند.


دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اعلام کرد: گسترش نفوذ اسلامی موجب شده تا استکبار با ساماندهی داعش به نفع خود یارگیری کنند اما سیاست اول ما حفظ قومیت‌ها با همه فرهنگ‌ها و پوشش و زبان است.


حجت‌الاسلام شهریاری بیان کرد: جهان استکبار هیچ فرهنگی را جز فرهنگ لیبرالی خود قبول ندارد و در تلاش است با ابزارهای مختلف و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها فرهنگ‌های دیگر را در خود ادغام کند.


وی با بیان اینکه استکبار جهانی در موضوع جهانی‌سازی دنیا سعی دارد همه فرهنگ‌ها را در خود ذوب کند، اضافه کرد: در همین راستا هضم خط و زبان‌های دیگر کشورها در زبان خودش را دنبال می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: همین هژمونی استکباری در کشورترکیه اتفاق افتاده این در حالی بوده که زبان و یا خط در این کشورها طی ۱۵۰ سال گذشته فارسی بوده است.


حجت‌الاسلام شهریاری تصریح کرد: این فرایندی بوده که استکبار دنبال می‌کرده که خط و زبانی ملی را به سمت خط و زبان خود عقب براند و تا حدود زیادی در این مسیر موفق بوده است.


وی اضافه کرد: در شورای فرهنگ عمومی باید با این جهانی‌سازی مقابله کنیم هرچند ما مخالف جهانی شدن نیستیم ولی حرکت به سمت جهانی‌سازی زیانبار است و نباید اجازه دهیم این اتفاق روی دهد.


دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد امروز به سمت وحدت فرهنگی در سطح جهان پیش می‌رویم و ما در نظام جمهوری اسلامی معتقد هستیم اقوام باید هویت خود را حفظ کنند.

وی افزود: حفظ هویت‌های قومی مورد تایید و یک ارزش عقلایی است اما مخالف قومی‌گرایی هستیم، اینکه هر قوم خود را ارزشی بداند و سایر اقوام را کم ارزش بشمارد خلاف اسلام است.


شهریاری با تاکید بر اینکه هویت‌های قومی باید حفظ شود، افزود: ما با انگلیسی کردن فرهنگ مخالف هستیم اما مخالف این نیستیم که زبان انگلیسی و غیره را یاد بگیریم.


وی با بیان اینکه مخالف قومی‌گرایی و ملی‌گرایی هستیم و آنچه در تقابل با این فرهنگ استکباری قد علم کرده، فرهنگ انقلاب اسلامی است، افزود: فرهنگ لیبرالی که امروز در بین برخی جوانان ترویج پیدا کرده همان هژمونی استکبار برای حذف فرهنگ‌ها و ادغام آن در فرهنگ خود است.

 

 

 

پایان پیام/713

نظر شما